Tudomány zöldövezet

Metán szivárog az Antarktiszból

Először fedeztek fel aktív metánszivárgást az Antarktiszon – írja az MTI. A szakértők szerint az üvegházhatású gáz szinte bizonyosan a légkörbe szökik a tengerfenékről, így járulva hozzá a globális felmegedéshez.

Az Antarktisz körüli tengerágyban nagy mennyiségű metán tárolódik.

A klímaváltozás miatt ugyanakkor a felmelegedő óceánokból a gáz elkezdett szivárogni, ami a kutatók szerint igen aggasztó.

Az Antarktisznál az aktív gázszivárgást először buvárok észlelték 2011-ben, de a szakértők csak 2016-ban jutottak el a helyszínre, hogy tanulmányozzák, majd elvégezzék a laboratóriumi elemzéseket.

A csapat legfontosabb felfedezése az volt, hogy a metánevő mikrobák, amelyek hamar megtelepednek a szivárgások helyszínén, ezúttal sokat késtek. Több mint öt évbe telt, amíg megjelentek, és azt követően is észlelhető volt, hogy a metán gyorsan szökik a tengerfenékről. A kutatókat nagyon aggasztja, hogy a felmelegedés miatt metán szabadul fel a fagyott tengerfenékből vagy a tartósan fagyott talajból, azaz a permafrosztból. A tudósokat is meghökkentette, hogy az északi-sarki permafroszt 70 évvel korábban kezdett el kiolvadni, mint jósolták.

Andrew Thurber, az Oregoni Állami Egyetem munkatársa és a csapat vezetője szerint rendkívül nyugtalanító a folyamat, azt viszont pozitívumként értékelte, hogy a szivárgás felfedezése miatt egy természetes laboratóriumban nyílik lehetőség a jelenség tanulmányozására. A szivárgás okát egyelőre nem tudták megmagyarázni.

Bár egy aktív vulkán oldalában helyezkedik el, mégsem valószínű, hogy a vulkánból törne fel

– mondta Thurber.

A friss tanulmány alapján a metánszivárgást a McMurdo-szorosban, egy vulkáni kúpon észlelték. A 70 méter hosszú, fehér mikrobiális szőnyeg jelezte folt mellett egy másik szivárgást is felfedeztek a 2016-os expedíció során.