Több évtizedes elmélet igazolódott be az autizmusról

A Cambridge-i Egyetem és a dán Állami Serum Intézet kutatói kiderítették, hogy a genetika mellett mi az a másik faktor, ami még döntően beleszól az autizmus spektrumzavar kialakulásába – meglepő módon még mindig nem a védőoltások, hanem a magzatfejlődés alatt a magzatot ért szteroid nemi hormonok a sorsdöntők. Ezzel egy húszéves elmélet igazolódott be az autizmus kialakulásának egyik okáról, olvasható egy sajtóközleményben.

A Molecular Psychiatry tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint most először vizsgálták az ösztrogén nevű nemi hormon szerepét a zavar kialakulásában. Ugyanez a kutatócsapat még 2015-ben négy prenatális szteroidhormon mennyiségét mérte meg a kutatásban résztvevő szülők magzatvizéből, közülük kettő úgynevezett androgénét is, és kimutatták, hogy magasabb volt az arányuk azoknál a terhességeknél, ahonnan autizmus spektrumzavaros fiúgyermek született. Ezek az androgének egyébként is nagyobb mennyiségben vannak jelen a fiú magzatokban, mint a lányokban, ez magyarázhatja, hogy arányosan miért van több autista fiú, mint lány.

Fotó: iStock

Most ugyanez a kutatócsoport megvizsgálta a 2015-ös, köztük később 98 autizmus spektrumzavaros babát szülő kísérleti alany magzatvizét újra, de most az ösztrogén nevű szteroid nemi hormonra szűrt. Ez azért fontos, mert a korábban vizsgált hormonok jó része is közvetlenül átalakul ösztrogénné. Az ösztrogén szintje sokkal magasabb volt azoknál az anyáknál a magzatvízben, akik autista gyereknek adtak életet, mint a 177 egészséges babát szülő nők esetében.

A magas ösztrogénszint még pontosabban jósolta meg az autizmus kialakulását, mint a korábban vizsgált magas androgén hormonszint.

A kutatók szerint ez azért fontos felfedezés, mert így sikerült megállapítani az autizmus spektrumzavar kialakulásának másik fontos okát: az első számú tényező nyilvánvalóan a genetika, de ezután a magzatvízben található hormonok mennyisége és aránya is rengeteget számíthat. Valószínűleg ezek a hormonok lépnek kölcsönhatásba a hajlamosító génekkel.

Megtalálták az autizmus fő okát
A szakértők minden eddiginél átfogóbb vizsgálatot folytattak.

A kutatás következő állomása az lesz, hogy megállapítsák, honnan jönnek a szóban forgó hormonok: a babától, az anyától, vagy a méhlepényből. A kutatók szeretnék azt is megérteni, hogy ugyanezek a folyamatok játszódnak-e le az autizmus spektrumzavarban szenvedő lány babáknál is.