Tudomány sport

Olyan ruhaanyagot fejlesztettek, ami az izzadságtól csak illatosabb lesz

Igazán hiánypótló felfedezés született a portugál Minhói Egyetem kutatóitól: olyan anyagot fejlesztettek, amely az izzadság hatására nemhogy büdösebb, de egyre illatosabb lesz. Az ACS Applied Materials and Interfaces tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint az anyag kifejlesztéséhez a disznók orrában található proteinre volt szükség.

Ez a fehérje ugyanis a szagmolekulákhoz és az úgynevezett szénhidrátkötő modulokhoz kötődik, utóbbi pedig a pamutszálakhoz is hozzátapad. A kutatók zsírszerű liposzómákat is használtak a módszerhez, a működési elv ugyanaz: a szag kötődik a liposzómához, a liposzóma kötődik a szénhidrátkötő modulokhoz, ami pedig magához az anyaghoz.

Fotó: iStock

Az anyagot malacorr-fehérjékkel kezelték, ami ahogy összeköttetésbe kerül az izzadsággal, citromos illatot kezd árasztani. Ez a reakció gyors, míg a liposzómák lassan, tartósan végzik el ugyanezt a folyamatot. A két módszerre nincs szükség egyébként, mindkettő magában is megfelel a célnak, egyelőre azon megy a vita, hogy melyik az, amelyik a gyakorlatban hasznosabb lehet.

Plusz piros pont a kutatók szerint az, hogy a citromos illat még rovarriasztóként is használhat, így nemcsak a szagot semlegesíti az anyag, hanem a rovarokat is elűzi.

A módszer nagyon jó lehet sportolóknak, a melegebb nyári napokra, vagy egyszerűen csak azok számára, akik inkább nem használnának dezodort minden egyes nap.

Ahol a futball esze és szíve találkozik!

Válogatott írások a legjobbaktól.

Minden hónapban legalább 24 kiemelkedő színvonalú tartalom havi 990 forintért. Próbáld ki 490 forintért az első hónapban!

Ahogyan szerzőgárdánk összetétele ígéri, a legkülönfélébb műfajokban, témákban jelennek majd meg szövegek: lesznek elemzések, interjúk, kisprózák, riportok, lesznek hazai és nemzetközi témák, adat- és véleményalapú cikkek egyaránt.

Tartsatok velünk minél többen, hogy együtt alakíthassuk, építhessük az új magyar futballújságot, amely leginkább az írások nívójával és egyediségével akar kitűnni! Fizessetek elő, olvassatok, kövessetek minket, vitatkozzatok velünk, adjatok ötleteket! Várjuk ebbe a közösségbe mindazokat, akiknek a futball csak egy játék, s mindazokat, akiknek a futball több mint egy játék.

KIPRÓBÁLOM!