Olyan ruhaanyagot fejlesztettek, ami az izzadságtól csak illatosabb lesz

Igazán hiánypótló felfedezés született a portugál Minhói Egyetem kutatóitól: olyan anyagot fejlesztettek, amely az izzadság hatására nemhogy büdösebb, de egyre illatosabb lesz. Az ACS Applied Materials and Interfaces tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint az anyag kifejlesztéséhez a disznók orrában található proteinre volt szükség.

Ez a fehérje ugyanis a szagmolekulákhoz és az úgynevezett szénhidrátkötő modulokhoz kötődik, utóbbi pedig a pamutszálakhoz is hozzátapad. A kutatók zsírszerű liposzómákat is használtak a módszerhez, a működési elv ugyanaz: a szag kötődik a liposzómához, a liposzóma kötődik a szénhidrátkötő modulokhoz, ami pedig magához az anyaghoz.

Fotó: iStock

Az anyagot malacorr-fehérjékkel kezelték, ami ahogy összeköttetésbe kerül az izzadsággal, citromos illatot kezd árasztani. Ez a reakció gyors, míg a liposzómák lassan, tartósan végzik el ugyanezt a folyamatot. A két módszerre nincs szükség egyébként, mindkettő magában is megfelel a célnak, egyelőre azon megy a vita, hogy melyik az, amelyik a gyakorlatban hasznosabb lehet.

Plusz piros pont a kutatók szerint az, hogy a citromos illat még rovarriasztóként is használhat, így nemcsak a szagot semlegesíti az anyag, hanem a rovarokat is elűzi.

A módszer nagyon jó lehet sportolóknak, a melegebb nyári napokra, vagy egyszerűen csak azok számára, akik inkább nem használnának dezodort minden egyes nap.