Tudomány

Ilyen érzés, ha bekrepál alattad egy orosz rakéta

Alekszej Ovcsinyin és az amerikai Nick Hague október 11-én indult a Nemzetközi Űrállomásra, de a felszállás után pár perccel a hordozóeszköz első és második fokozata összeütközött, veszélyessé vált, ezért az automatika leváltotta róla az emberes kapszulát, majd kényszerleszállást hajtott végre. Hauge részletesen mesélt arról, hogy milyen érzés volt egy ilyen eseményt átélni.
Nick Hauge nyilatkozott arról, mit érzett, amikor kényszerleszállást hajtott végre a rakétáról.

Az emberes űrkutatás nem veszélytelen dolog, mindig benne van a pakliban, hogy valami elromlik, ami akár az űrhajósok életébe is kerülhet. Valószínűleg ez jutott Alekszej Ovcsinyin és Nick Hague eszébe is, amikor felszállás után meghibásodott a Szojuz MSZ-10 űrhajó, és az emberes kapszula kényszerleszállást hajtott végre. Hague a Wired-nek mesélt arról, milyen érzés egy ilyen vészhelyzet kellős közepén lenni.

KÉT PERC ALATT MEGTÖRTÉNT A BAJ

Az űrhajósok arra készültek, hogy egy rutinnak számító, hatórás út után a Nemzetközi Űrállomásra érkeznek, ahol fél évig kutattak volna. Hague 2013 óta dolgozik a NASA-nak, öt éve készítik fel arra, hogy végre a világűrbe mehessen – most azonban, nagyjából két perccel az indulás után, ismét szertefoszlott ez az álma. „A normálisból nagyon gyorsan eljutottunk odáig, hogy valami nagy baj van” – nyilatkozta az első sajtótájékoztatón. „Az első dolog, ami feltűnt, az az volt, hogy egyik oldalról a másikra ráz bennünket a hordozórakéta. Aztán beindult egy riasztó a kapszulában, majd egy hibajelzés is megjelent. Amikor a fény felvillant, már tudtuk, hogy a rakétával van gond.”

Nick Hague családja körében, miután épségben visszatért a Földre – fotó: AFP PHOTO / Russia’s space agency Roscosmos / HO

A Szojuzokat úgy rakták össze, hogy a rendszer a lehető legkisebb vészhelyzetre is azonnal lekapcsolja a rakétáról az emberes kapszulát, elejét véve annak, hogy valami nagyobb tragédia történjen. „Abban a pillanatban tudtam, hogy nem fogunk föld körüli pályára állni. A misszió célja megváltozott, most már az volt a lényeg, hogy minél gyorsabban és biztonságban a földre érjünk” – nyilatkozta Hague.

GÖRBÜLETIG REPÍTETTE ŐKET A RAKÉTA, AZTÁN VISSZAESTEK

A leválás után az űrhajósokra elképesztő erők hatottak: az ilyenkor szokásos 5g nehézségi gyorsulás helyett 7g hatott rájuk. Amikor a kapszula elérte a legmagasabb pontját, Hague és Ovcsinyin már látta a bolygó görbületét és a sötét világűrt is, egy pillanatra a súlytalanság állapotába kerültek, majd ereszkedni kezdtek.

A 34 perces visszaút nagyjából eseménytelen volt, miután a Szojuz kapszula kinyitotta az ernyőit, az eszköz lelassult és visszaereszkedett a földre. A kapszula Kazahsztánban landolt, a mentőalakulatok pedig azonnal ott voltak, és az űrhajósok segítségére siettek. „Az első alkalom, amikor fellélegeztem, akkor volt, amikor a kapszula megállt. Ekkor jöttem rá, milyen szerencsések vagyunk” – mondta Hague.

Ígéretesen indult a Szojuz útja – fotó: Kirill KUDRYAVTSEV / AFP

Szergej Krikaljov, a Roszkoszmosz ügyvezető igazgatója szerint a Szojuz MSZ-10 űrhajó csütörtöki balesete a hordozóeszköz első és a második fokozatának összeütközésekor történt. Emiatt a rakéta eltért a rendes röppályájától, és feltehetően megsemmisült a második fokozat alsó része. A rakéta befejezte rendes repülését, szabályszerűen üzembe lépett az automatika. A két űrhajós valószínűleg 2019 tavaszán indulhat újra a Nemzetközi Űrállomásra, addig viszont az ISS-en ragadt személyzettel nem tudni, mi lesz, hiszen a Szojuz eszközök az egyetlenek, amelyek jelenleg képesek embereket is a világűrbe juttatni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik