Az emberes űrkutatás nem veszélytelen dolog, mindig benne van a pakliban, hogy valami elromlik, ami akár az űrhajósok életébe is kerülhet. Valószínűleg ez jutott Alekszej Ovcsinyin és Nick Hague eszébe is, amikor felszállás után meghibásodott a Szojuz MSZ-10 űrhajó, és az emberes kapszula kényszerleszállást hajtott végre. Hague a Wired-nek mesélt arról, milyen érzés egy ilyen vészhelyzet kellős közepén lenni.
KÉT PERC ALATT MEGTÖRTÉNT A BAJ
Az űrhajósok arra készültek, hogy egy rutinnak számító, hatórás út után a Nemzetközi Űrállomásra érkeznek, ahol fél évig kutattak volna. Hague 2013 óta dolgozik a NASA-nak, öt éve készítik fel arra, hogy végre a világűrbe mehessen – most azonban, nagyjából két perccel az indulás után, ismét szertefoszlott ez az álma. „A normálisból nagyon gyorsan eljutottunk odáig, hogy valami nagy baj van” – nyilatkozta az első sajtótájékoztatón. „Az első dolog, ami feltűnt, az az volt, hogy egyik oldalról a másikra ráz bennünket a hordozórakéta. Aztán beindult egy riasztó a kapszulában, majd egy hibajelzés is megjelent. Amikor a fény felvillant, már tudtuk, hogy a rakétával van gond.”
A Szojuzokat úgy rakták össze, hogy a rendszer a lehető legkisebb vészhelyzetre is azonnal lekapcsolja a rakétáról az emberes kapszulát, elejét véve annak, hogy valami nagyobb tragédia történjen. „Abban a pillanatban tudtam, hogy nem fogunk föld körüli pályára állni. A misszió célja megváltozott, most már az volt a lényeg, hogy minél gyorsabban és biztonságban a földre érjünk” – nyilatkozta Hague.
GÖRBÜLETIG REPÍTETTE ŐKET A RAKÉTA, AZTÁN VISSZAESTEK
A leválás után az űrhajósokra elképesztő erők hatottak: az ilyenkor szokásos 5g nehézségi gyorsulás helyett 7g hatott rájuk. Amikor a kapszula elérte a legmagasabb pontját, Hague és Ovcsinyin már látta a bolygó görbületét és a sötét világűrt is, egy pillanatra a súlytalanság állapotába kerültek, majd ereszkedni kezdtek.
A 34 perces visszaút nagyjából eseménytelen volt, miután a Szojuz kapszula kinyitotta az ernyőit, az eszköz lelassult és visszaereszkedett a földre. A kapszula Kazahsztánban landolt, a mentőalakulatok pedig azonnal ott voltak, és az űrhajósok segítségére siettek. „Az első alkalom, amikor fellélegeztem, akkor volt, amikor a kapszula megállt. Ekkor jöttem rá, milyen szerencsések vagyunk” – mondta Hague.
Szergej Krikaljov, a Roszkoszmosz ügyvezető igazgatója szerint a Szojuz MSZ-10 űrhajó csütörtöki balesete a hordozóeszköz első és a második fokozatának összeütközésekor történt. Emiatt a rakéta eltért a rendes röppályájától, és feltehetően megsemmisült a második fokozat alsó része. A rakéta befejezte rendes repülését, szabályszerűen üzembe lépett az automatika. A két űrhajós valószínűleg 2019 tavaszán indulhat újra a Nemzetközi Űrállomásra, addig viszont az ISS-en ragadt személyzettel nem tudni, mi lesz, hiszen a Szojuz eszközök az egyetlenek, amelyek jelenleg képesek embereket is a világűrbe juttatni.