Viewed from space, the most striking feature of our planet is the water. In both liquid and frozen form, it covers 75% of the Earths surface. It fills the sky with clouds. Water is practically everywhere on Earth, from inside the rocky crust to inside our cells.  The Earths water content is about 1.39 billion cubic kilometers (331 million cubic miles), with the bulk of it, about 96.5%, being in the global oceans. As for the rest, approximately 1.7% is stored in the polar icecaps, glaciers, and permanent snow, and another 1.7% is stored in groundwater, lakes, rivers, streams, and soil. Only a thousandth of 1% of the water on Earth exists as water vapor in the atmosphere. Despite its small amount, this water vapor has a huge influence on the planet. Water vapor is a powerful greenhouse gas, and it is a major driver of the Earths weather and climate as it travels around the globe, transporting heat with it.

Így „csiripelnek” a töltött részecskék a Föld körül

2018. 06. 15. 16:19

A NASA műholdjainak adatait elemezve amerikai kutatók a Föld sugárzási övezetét tanulmányozták.

A Föld mágneses mezeje két fánk formájú rétegben ejti csapdába a töltött részecskéket. Ez az úgynevezett Van Allen sugárzási övezet, amelynek külső régiója 6 000, belső rétege pedig 1 000 kilométer magasan helyezkedik el. Az övezet a veszélyes részecskék távol tartásával fontos védelmi vonalat jelent a Föld lakói, illetve a bolygó körül keringő műholdak számára.

2013-ban a NASA két műholdja, az úgynevezett Van Allen Szondák (Van Allen Probes) olyan elektromágneses áramlásokat figyeltek meg, melyeket utóbb kórushullámoknak neveztek el. Az áramlatok az elektronok mozgását befolyásolják.

Egy új tanulmányban a szakértők a két szonda, illetve a THEMIS űreszköz adatait elemezték – írja a Space.com. A kutatók a vizsgálattal igazolták, hogy ezen kórushullámok okozzák az övezetben az elektronok hirtelen felgyorsulását.

A NASA szerint az elektromágneses hullámok különös, madárcsicsergésre emlékeztető zajt hoznak létre a Föld körül található plazmával teli régióban.

A hullámok a helyi töltött részecskékkel interakcióba lépnek, energiájukat pedig az úgynevezett helyi felgyorsulás során leadják. Az adatok alapján ez a folyamat tölti fel a Van Allen sugárzási övezet részecskéinek 87 százalékát.

Alex Boyd, az új tanulmány vezető szerzője szerint meglepő, hogy a helyi gyorsulás valójában ilyen fontos folyamat.

Egyes szakértők korábban úgy vélték, hogy a napkitörések során érkező részecskék okozzák a sugárzási övezetben tapasztalt gyorsulást. Az új elemzés azonban azt mutatja, hogy sebességnövekedés hátterében valójában főként a helyi elektromágneses hullámok állnak.