Magyar kutatók a gyémántnál is keményebb anyagot hoztak létre

A gyémántnál is keményebb anyagot sikerült létrehoznia egy nemzetközi kutatócsoportnak. A kísérletek lebonyolításában az MTA Wigner FK SZFI munkatársai is részt vettek.

A magyar kutatók még több mint 10 évvel ezelőtt hoztak létre egy nagyszimmetriájú, különleges dinamikájú, fullerén-kubán vegyületcsaládot – áll az MTA Wigner Fizikai Kutatóközpont közleményében. A család a gömbszimmetrikus, csak szénből álló fullerének, illetve a kocka alakú szénhidrogén, a kubán összekristályosításával jött létre. A kialakult szerkezet nagyon speciális dinamikájú, mivel egy álló és egy forgó molekulákból felépülő alrácsból jön létre.

Az akkori eredményeket a Nature Materials folyóiratban is ismertették, sőt, a felfedezés még címlapra is került.

Az ábrán a piros szín a gömbszimmetrikus, csak szénből álló fulleréneket, a kék pedig a kocka alakú szénhidrogént, a kubánt jelöli. (forrás: MTA Wigner Fizikai Kutatóközpont)

Most ennek az anyagcsaládnak az egyik tagját, a C60-kubánt vizsgálták ismét az MTA Wigner FK SZFI kutatói, ezúttal kínai és svéd szakértőkkel együttműködve.

A kutatás meglepő eredményt hozott.

A szakértők egy kísérlet során az anyagot extrém nagy, 36-45 gigapascal nyomásnak tették ki. Ennek hatására egy olyan amorf szénszármazék jött létre, amelyben a roncsolódott fullerénekből álló egységek megőrizték hosszú távú rendezettségüket.

Még nagyobb, 45 gigapascal nyomáson pedig a nagy energiájú kubán molekulák is reakcióba léptek a szomszédos szénklaszterekkel. A folyamat hatására egy olyan nagy keménységű háromdimenziós hálózat alakul ki, amely még a kísérletnél használt gyémánt nyomáscella felületét is behorpasztotta.

Ez azt igazolja, hogy a kutatóknak ismét sikerült egy, a gyémántnál is keményebb anyagot létrehozniuk.

Az efféle amorf építőelemekből álló kristályos anyagok a szilárd testek új kategóriáját alkotják.

A kísérletek svéd és kínai kutatócsoportokkal együttműködve zajlottak, a mintákat az MTA Wigner FK SZFI-ből Kováts Éva és Pekker Sándor állították elő. A friss eredmények a neves Advanced Materials szaklapban jelentek meg.