Kettős csillagrendszerből szökhetett el az ‘Oumuamua

Egy új kutatás szerint a tavaly októberben a Naprendszerben azonosított csillagközi objektum egy kettős csillagrendszerből szabadulhatott el.

Alan Jackson, a Scarborough-i Torontói Egyetem bolygótudományi intézetének munkatársa és az új vizsgálat vezetője szerint lenyűgöző, hogy végre sikerült találni egy idegen rendszerből származó fizikai objektumot – írja a Phys.org.

A kettős rendszerekben a Naprendszertől eltérően nem egy, hanem két csillag található. A Monthly Notices of the Royal Astronomical Society folyóiratban megjelent új tanulmányban Jackson és kollégái azt vizsgálták, hogy milyen gyakoriak lehetnek az efféle rendszerek a galaxisban, illetve, hogy milyen gyakran lökhetnek ki magukból égitesteket.

Az eredmények alapján az ‘Oumuamuához hasonló kőzetobjektumok sokkal nagyobb valószínűséggel szökhetnek el kettős, mint egycsillagú rendszerből.

A csapat azt is felmérte, hogy a kőzetobjektumok a jeges égitestekhez képest milyen gyakran hagyhatják el kettős rendszerüket. Jackson szerint meglepő, hogy az első Naprendszeren kívülről érkezett objektum aszteroida, ugyanis az üstökösöket jóval könnyebb felfedezni, a Naprendszer ráadásul eleve jóval több ilyen égitestet bocsát ki magából.

A gyakori kettős rendszerek azonban viszonylag hatékonyak a kőzetobjektumok elengedésében.

Éppen ezért a szakértők úgy vélik, hogy az ‘Oumuamua is egy ilyen rendszerből szabadulhatott el.

A kutatók azt is megállapították, hogy az aszteroida egy nagy tömegű, forró csillag környékéről származhat, az ilyen rendszerek ugyanis viszonylag sok kőzetobjektumot tartalmaznak. A becslések alapján az ‘Oumuamua akkor szabadulhatott el, amikor a helyi csillagok körül elkezdtek formálódni a bolygók.

Az aszteroidát 2017 októberének közepén azonosították, és azóta tartja lázban a csillagászokat. A kutatók az elmúlt hónapok során több alkalommal is megvizsgálták az égitestet. Volt olyan kutatócsoport, amely az objektum külső rétegét elemezte, mások pedig az élet alapköveinek nyomait keresték az aszteroidán. Olyan szakértők is akadtak, akik nem zárták ki annak lehetőségét, hogy az ‘Oumuamua valójában egy mesterséges objektum – utóbb erre vonatkozóan nem sikerült bizonyítékokat találni.

(Kiemelt kép: ESO/M. Kornmesser)