Az élet alapköveit hordozhatja a Naprendszeren áthaladó csillagközi aszteroida

24.hu

2017. 11. 21. 11:46

Szinte biztos, hogy a Naprendszeren túlról származik az 1I/2017 U1, vagy C/2017 U1, illetve egyszerűbben Oumuamua nevű űrobjektum. A hawaii Pan-STARRS kutatói üstökösnek hitték, amikor október 19-én felfedezték, de úgy egy héttel később rájöttek, hogy aszteroidáról van szó.

Az Oumuamua (hawaii nyelven felderítőt, futárt jelent) az első olyan, ember által megfigyelt aszteroida, amelyik a röppályája alapján, nem a naprendszerből származik. Bár a kutatók nem tudják a születése pontos helyét, az biztos, hogy a Lyra konstellációban található, Vega csillag irányából érkezett.

A hosszúkás aszteroida, ami leginkább egy szivarkához hasonlít, 400 méter hosszú. Nagyon sötét, a felszínére vetülő fény 96 százalékát elnyeli. Az színe vörös, ez pedig az élet alapköveinek számító, szénalapú, szerves molekulák védjegye.

A Naprendszerben csak átutazóban lévő Oumuamua több fontos kérdés megválaszolásában is segítheti a kutatókat. Így például annak az elméletnek az igazolásában, amelyik szerint egy aszteroida hozhatta az élet kialakulásához szükséges anyagokat a Földre, illetve annak megértésében, hogy az üstökösök és az aszteroidák az egész galaxisban úgy működnek-e, ahogy a Naprendszerben.

A kutatók nincsenek egyszerű helyzetben: a nagysebességű aszteroida mindössze tíz napig volt megfigyelhető közelségben, és nem is valószínű, hogy valaha visszatérne. A becslések szerint, átlagosan minden nap három csillagközi objektum lép be a naprendszerbe, és nagyjából tíz évükbe kerül, hogy átutazzanak rajta, vagyis nagyjából tízezren lehetnek jelen ugyanabban az időben.

A legtöbbjüket azonban gyakorlatilag lehetetlen megfigyelni, mert túl gyorsak, és halványak. Az Oumuamua pályáját módosíthatta valami, ezért volt lehetőség a tanulmányozására.

(via The Guadian)

Nyíregyháza, 2016. december 9.
Grezsu Mihályné viszi haza az önkormányzat ajándékcsomagját a Nyíregyházához tartozó Szélsőbokorban 2016. december 9-én. A Magyar Posta dolgozói Nyíregyháza mintegy 19 ezer nyugdíjas lakosának kézbesítik a város 2500 forint értékű karácsonyi ajándékcsomagját.
MTI Fotó: Balázs Attila