Image of an asteroid.

Csillagközi objektumot találhattak a Naprendszerben

24.hu

2017. 10. 27. 09:27

Azon üstökösök, melyeket a Földről mi is megfigyelhetünk, mind a Naprendszerből származnak - igaz, sok égitest igen távolról, a Neptunusz pályáján túlról érkezik. Egy új tanulmány szerint most végre találhattak egy idegen eredetű égitestet a Naprendszerben.

Kutatók egy csoportja a Pan-STARRS hawaii teleszkópjával egy különleges pályájú objektumot fedezett fel – számol be a Sky & Telescope. A jelek alapján az égitest nem a Naprendszerhez tartozik, hanem egy 25 fényévre fekvő csillagtól érkezett. Az új tanulmány szerint az érintett objektum egy üstökös.

Gareth Williams, a Csillagászati Egyesület Kisbolygó Központjának munkatársa úgy véli, amennyiben a későbbi vizsgálatok igazolják az égitest különös természetét, úgy az objektum lehet az első bizonyítottan csillagközi üstökös.

A C/2017 U1-nek elnevezett égitestet október 18-án azonosították. Az üstökös valamivel több mint egy hónappal korábban 37 600 000 kilométerre haladt el a Naptól. A kisebb üstökösök általában megsemmisülnek, amikor ilyen közel járnak a csillaghoz, az objektum azonban egyben maradt.

Ezt, valamint a C/2017 U1 látszólagos fényességét figyelembe véve a kutatók arra jutottak, hogy az égitest 160 méter átmérőjű.

Az üstökös valószínűleg olyan gyorsan haladt el csillagunk mellett, hogy nem volt ideje kellően felmelegedni.

Miután az C/2017 U1-et felfedezték, világszerte rengeteg szakértő kezdte el tanulmányozni az égitestet. Karen Meech, a Hawaii Egyetem kutatója a Very Large Telescope-ot használta az elemzéshez. A vizsgálat felfedte, hogy az objektum valójában nem egy üstökös, hanem egy aszteroida, nevét így ekkor A/2017 U1-re változtatták.

Az objektum különlegessége excentricitása, azaz a pályája lapultságát jellemző arányszáma. Az A/2017 U1 excentricitása 1,19, míg a másik potenciálisan idegen eredetű égitest, a C/1980 E1 excentricitása csupán 1,05.

A szakértők úgy vélik, hogy az új aszteroida a Lant csillagképből, egészen pontosan a 25 fényévre fekvő Vega csillagtól szökött el. A becslések alapján az A/2017 U1 300 000 év alatt érkezett meg a Naprendszerhez.

Az objektum jelenleg távolodik a Naptól, és könnyen elképzelhető, hogy sosem tér vissza. Mikor az A/2017 U1 belépett a rendszerbe, 26 kilométer per másodperces sebességgel haladt. Ha továbbra is ilyen gyorsan száguld, 10 millió év múlva 850 fényévre lesz.

(Kiemelt kép: Stocktrek Images/Thinkstock)

Hódmezõvásárhely, 2017. május 26.
Orbán Viktor miniszterelnök (j) és Lázár János, a Miniszterelnökséget vezetõ miniszter érkezik a hódmezõvásárhelyi polgármesteri hivatalhoz 2017. május 26-án. Orbán Viktor a Modern városok program keretében látogatott el Hódmezõvásárhelyre, ahol Almási István (Fidesz-KDNP) polgármesterrel aláírja a kormány és Hódmezõvásárhely közötti együttmûködési megállapodást.
MTI Fotó: Koszticsák Szilárd