Tudomány zöldövezet

Egyre gyorsabban emelkedik a tengerek szintje

Egy új vizsgálat szerint a globális tengerszint nem állandó ütemben, hanem egyre gyorsabban emelkedik. A kutatók a tanulmány elkészítéséhez az 1990-es évek óta rendelkezésre álló műholdas adatokat elemezték.

Az eredmények alapján hatalmas veszélyben vannak a mélyen fekvő, part menti területek – számol be a Space.com. Az új tanulmány szerint ugyanis a tengerszint emelkedése 2100-ra kétszer nagyobb lehet a vártnál.

A legfrissebb számítás alapján a következő 80 évben a klímaváltozás miatt 65 centiméterrel emelkedhet a tengerek szintje.

Steve Nerem, a Boulderi Coloradói Egyetem munkatársa és a vizsgálat vezetője szerint ez csupán óvatos becslése, hiszen az emelkedés mértéke, ahogy az eddigi 25 év során, úgy a jövőben is változhat.

A szakértők a Topex/Poseidon, a Jason-1, a Jason-2 és a Jason-3 műholdak adatait elemezték. Az analízis felfedte, hogy míg az 1990-es években évente 2,5 milliméterrel nőtt a tengerszint, addig napjainkban már évente 3,4 milliméterrel.

A tenger közelében fekvő települések nagy veszélyben vannak (kép: Thinkstock)

A tudósok úgy vélik, hogy az emelkedés hátterében két jelenség áll: a sarki jég olvadása, illetve a víz hőtágulása. Mindkét folyamatot a globális felmelegedés váltja ki.

Meglepő lehet, de a hőtágulás hatalmas jelentőséggel bír. Az elmúlt 25 év során csak a víz tágulása miatt 7 centiméterrel emelkedett a tengerek és óceánok szintje. Igaz, a jégtakarók olvadása ennél is nagyobb mértékben járult hozzá a tengerszint-emelkedéshez.

A kutatók tanulmányukban kiemelték, hogy az emelkedés mértéke nem állandó, és a geológiai események (például egy vulkánkitörés) vagy az időjárási minták (például az El Niño és a La Niña) mind befolyásolhatják a folyamatot.