Mesterséges intelligencia fedezte fel a Naprendszer „ikertestvérét”

A NASA rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be: újabb égitestet találtak a Kepler-90 nevű csillag körül. A rendszerben így már 8 exobolygót is ismernek - éppen annyit, mint amennyi a Naprendszerben kering. Az új objektum felfedezése azt jelenti, hogy az idegen rendszerek között a bolygók száma alapján immár a Kepler-90 az új rekorder - a második helyezett a TRAPPIST-1, melyhez 7 égitest tartozik.

Az új objektumot, a Kepler-90i-t, valamint egy másik rendszerben fekvő égitestet a Kepler űrtávcső adatai között találta meg a Google mesterséges intelligenciája – számol be a Space.com. Paul Hertz, a NASA Asztrofizikai Osztályának vezetője szerint a legújabb eredmények igazolják, hogy az űrteleszkóp adathalmazában izgalmas felfedezések várják a megfelelő eszköz vagy technológia érkezését.

A Kepler 2009 márciusában indult. Eredeti, 4 éves missziója során nagyjából 150 000 csillagot elemzett. A szerkezet az égitestek fényingadozását vizsgálja, ezzel ugyanis következtetni lehet a csillagok előtt elhaladó exobolygókra – a technikát tranzit módszernek nevezik. 2014-ben kezdődött az űrteleszkóp második küldetése, a K2.

A teleszkóp eddig mintegy 2 500 exobolygót és további 2 000 jelöltet talált.

A két új felfedezés azt bizonyítja, hogy számtalan objektum vár még azonosításra a Kepler adatai között.

A Naprendszer „ikertestvére”

Az adatelemzést végző mesterséges intelligenciát Christopher Shallue, a Google AI kutatója, illetve Andrew Vanderburg, az Austini Texasi Egyetem munkatársa fejlesztették. A programot arra tervezték, hogy megtalálja az exobolygóktól származó gyengébb jeleket. A szakértők gépi tanulási megközelítést használtak – a rendszer az emberi agy ideghálózatához hasonlóan épül fel.

A mesterséges intelligencia 15 000, korábban ellenőrzött jelet analizált. Az adatok között exobolygóktól származó nyomok, illetve igazoltan téves jelzések is szerepeltek.

A kísérlet során a program 96 százalékos pontossággal tudta eldönteni, hogy mely adat valós.

A szakértők később a mesterséges intelligenciával 670 ismert, több objektumot tartalmazó rendszert is megvizsgáltak, így azonosították a két új égitestet.

A 2 545 fényévre fekvő Kepler-90i feltehetőleg kőzetbolygó. Ahogy a Föld, úgy a Kepler-90i is a gazdacsillagához harmadik legközelebb fekvő bolygó, igaz, a helyi csillag valamivel forróbb a Napnál. A Föld és az exobolygó közti hasonlóságok azonban ezzel ki is merülnek: a Kepler-90i keringési ideje 14,4 földi nap; felszíni hőmérséklete pedig jóval magasabb a földinél.

Bár a Kepler-90 rendszere több szempontból is emlékeztet a Naprendszerre – a gázóriások itt is a csillagtól távolabb, míg a kőzetbolygók közelebb keringenek -, a rendszer mind a 8 objektuma közelebb fekszik a csillaghoz, mint a Föld a Naphoz.

Vanderburg szerint az égitestek a központtól távolabb formálódhattak, majd idővel beljebb vándoroltak. Meglepő, de a rendszer az eddigi megfigyelések alapján stabilnak tűnik. Nem lehetetlen, hogy a Kepler-90 körül további exobolygók várnak felfedezésre.

A másik most azonosított objektum, a Kepler-80g, egy hat exobolygót tartalmazó rendszerben helyezkedik el, 1 160 fényévre a Naptól.

A mesterséges intelligencia új eredményei azt mutatják, hogy az efféle programokra fontos szerep vár az exobolygók kutatásában.

(Kiemelt kép: NASA/Ames Research Center/Wendy Stenzel)