Tudomány zöldövezet

Négyszázezer ember korai haláláért felel, hogy autóval közlekedünk

Nagy Nikoletta
Nagy Nikoletta

újságíró. 2017. 11. 17. 07:15

Az ENSZ klímakonferenciáján prezentálták az új közlekedési tervezetet, melyet sok kritika ért, amiért nem elég radikális, és nem mérsékli eléggé a károsanyag-kibocsájtást. Az uniós bizottság szerint azonban megvalósítható és kiegyensúlyozott határozatokról van szó, amelyek megelőzik, hogy autópiacunk lemaradjon Kína és az Egyesült Államok mögött.

A közlekedés megreformálása a párizsi klímaegyezmény betartásához vezető út egyik fontos lépése. Csak az Európai Unióban négyszázezer ember korai haláláért felelős a közlekedésből fakadó légszennyezés, ahogy ez generálja az EU üvegházhatású gázkibocsájtásának mintegy negyedét.

Az Európai Bizottság éppen ezért dolgozott ki egy tervezetet arra vonatkozóan, hogy hogyan lehetne visszaszorítani járműveink károsanyag-kibocsátását. A bonni ENSZ-klímakonferencián, a COP23-on prezentált javaslatok azonban a kritikusok szerint korántsem elég drasztikusak.

Itthon kell gyártani

A Bizottság tervezetének középpontjában a közlekedés széndioxid-kibocsájtásának csökkentése és az elektromos autók népszerűségének növelése áll. A versenyképes európai autópiacot valahogy stimulálni kell, hogy az elektromos autók gyártása felé induljon meg.

Erre nagy szükség van, hiszen az EU-ban jelenleg mindössze hat elektromos jármű (EV) közül választhat az erre fogékony vásárló, ezzel szemben Ázsiában 600 modell áll a rendelkezésére.

Fotó: Pixabay

Az európai töltési hálózat kiépítésére is nagy hangsúlyt kell fektetni, valamint az autók akkumulátorainak fejlesztésébe is időt és energiát kell ölni. Ha ezek megvannak, sokkal egyszerűbb lesz az elektromos autók népszerűsítése.

Az EB azt is többször kiemeli, hogy ha nem teszünk valamit, súlyosan le fogunk maradni a változó kínai és amerikai autópiac mögött.

Nem elég radikális a terv

Ezzel a tervezettel 2030-ra a kibocsájtást 30 százalékkal kevesebb lesz, mint a 2021-re kitűzött 95 gramm szén-dioxid per kilométer. A kritikusok szerint azonban legalább 40, sőt, inkább 60 százalékos csökkentésre van szükség ahhoz, hogy a párizsi klímaegyezményben foglalt célokat tartani tudjuk.

Korábban arról is szó volt, hogy kellene egy kötelező kvóta az autópiacon, ami az elektromos járművek kötelező arányát adja meg, de ez sem került bele a bizottság tervezetébe. A kritikusok, vagyis a környezetvédelmi, utazási és fogyasztói csoportok szerint ez is annak köszönhető, hogy az utolsó pillanatban a német autólobbi hatott a bizottság munkájára.

(Kiemelt fotó: Pixabay)

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Szkopje, 2018. október 5.
Nikola Gruevszki volt  macedón miniszterelnök a macedón fellebbviteli bíróságra érkezik Szkopjéban 2018. október 5-én. A bíróság megerõsítette a Gruevszki ellen hivatali visszaélés miatt kiszabott kétéves börtönbüntetést. A politikust májusban ítélte el egy szkopjei bíróság amiatt, hogy miniszterelnökként befolyást gyakorolt egy páncélozott Mercedes beszerzésére kiírt pályázat kimenetelére, és a gyõztesnek kihirdetett autókereskedõ utólag jutalékot fizetett neki, illetve õ maga személyes használatra is igénybe vette a luxusautót. (MTI/EPA/Georgi Licovszki)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.