Az űrbe készülő repülőgépeket valamiképp fel kell turbózni, mondjuk egy rakéta segítségével. Egy állami támogatású kínai cég azonban megspórolna minden felesleges alkatrészt, és egy olyan repülőt hozna létre, amely eleve rakétameghajtással működik, és később képes visszatérni a bolygóra.
Han Pengxin, a Kínai Rakétamérnöki Akadémia vezetője szerint a járművet függőlegesen, rakétaszerűen fogják elindítani, míg a landolás egy kifutópályán, fedélzeti vagy földi irányítás nélkül fog zajlani. A hajtómű folyékony metánnal és oxigénnel működik majd. A mérnökök eddig a rakéta két változatát készítették el, melyek közül az egyik egy 10 tonnás és 6 méter szárnyfesztávolságú gép, amely 6 Machos sebességet is elérhet, és öt utast juttathat 100 kilométeres magasságba.
A másik verzió jóval nagyobb, megközelítőleg 100 tonnás és 12 méter széles. Ez a repülő már 8 Machos sebességet képes produkálni, akár 20 embert is szállíthat 130 kilométerrel a tengerszint fölé. A repülőkön 2, illetve 4 percig tartó súlytalanságot élhetnek át az utasok.
A nagyobb rakéta méretei arra is lehetőséget adnak, hogy fedélzetéről kisebb műholdakat állítsanak pályára. Ez azt jelenti, hogy az extra rakomány csökkenti majd az utazás költségét – igaz, az átlagember így sem tudja majd megfizetni az űrtúrát: a jegyek 200-250 ezer dollár közt mozognak majd. A számítások alapján a szerkezet nagyjából 50 járat megtételére lesz alkalmas.
Más hasonló járművektől eltérően a kisebb kínai fejlesztés az üzemanyagot belsőleg fogja szállítani, úgy tűnik, egyéb gyorsító rakéták nem is lesznek a gépen. A nagyobb űrrepülőhöz ugyanakkor tartozni fog egy plusz meghajtó, amely az űrbejutást segíti majd.
Hogy az évtized végére beígért fejlesztésből végül mi valósul meg, egyelőre kérdéses. Könnyen elképzelhető, hogy az egyébként elég optimista elképzelésekből végül nem minden lesz teljesíthető.
(Via: Popular Science)