A Oculus Rift lényege, hogy soha nem látott 3D-s élményt tesz lehetővé, forradalmasítva a virtuális valóságban rejlő lehetetőségeket. A közel tökéletes valóságérzetet nyújtó eszközzel már többféle virtuális környezetet létrehoztak és bemutattak, de egy hétkönapi ember nehezen értette meg azt a számtalan lehetőséget, ami elérhetővé vált általa.
“Képzeljük csak el, hogy egy sporteseményt a legjobb helyről élvezhetünk, vagy egy tanteremben tanulhatunk a világ minden tájáról való diákokkal és tanárokkal, vagy szemtől szemben konzultálhatunk egy orvossal és ehhez csak annyit kell tennünk, hogy otthon feltesszük a szemüveget.” – ezt Mark Zuckerberg mondta, amikor kétmilliárd dollárért megvette a technológiát.
Ez a mondat tökéletes bevezetése annak a fantasztikus ötletnek, amit a Zürichi Művészeti Egyetemen valósítottak meg. A XV. században Leonardo da Vinci próbálta először megfejteni a repülés rejtélyét, hitt abban, hogy eltanulhatjuk a madarak technikáját, de rájött, hogy az emberi kar túl gyenge ahhoz, hogy a végtelenségig csapkodjon egy műszárnnyal. A zürichi egyetem tanárai és diákjai is repülni szerettek volna, amit hat évszázaddal da Vinci után sikerült is elérniük, noha csak a virtuális valóságban.
Létrehoztak egy szerkezetet, ami egy padra szerelt, fából készült szárnyakból és egy ventillátorból áll, mindezt egy hidraolikus rendszer mozgatja. Nem tűnik bonyolult darabnak, de a lényeg nem is ebben rejlik. Hanem az Oculusban. A kettő együttes használata ugyanis megteremti azt a fantasztikus virtuális valóságot, amiben madárkét szárnyalhatunk a levegőben.