Megvan a világ egyik legrégebbi időjárás-jelentése

Pálfi Rita

2014. 04. 07. 13:15

A szakemberek szerint a 3500 éves, Egyiptomból származó kőtömbön lévő negyvensoros felirat átrendezheti az ókori Közel-Kelet eseményeinek kronológiáját.

A 183 centiméter magas, Vihar-sztélé elnevezésű kalcittömbön szereplő felirat új fordítása esőről, sötétségről és “a tömegek sírásánál is hangosabb, szüntelen viharról” számol be. A Chicagói Egyetem Keleti Intézetének két kutatója, Nadine Moeller és Robert Ritner szerint a kőtáblán leírt szokatlan időjárási jelenségek a Théra szigetén – ma Szantorini – történt óriási erejű vulkánkitörés következményei voltak – számolt be az MTI a PhysOrg tudományos hírportálra hivatkozva.

A vulkánkitörések jelentős hatással lehetnek az időjárásra, ezért a szakemberek úgy vélik, hogy a thérai kitörés valószínűleg hatalmas pusztítást okozhatott Egyiptomban. A Vihar-sztélé I. Jahmesz, az ókori egyiptomi 18. dinasztia első fáraójának uralkodási idején készült. Az új fordítás alapján a kutatók arra jutottak, hogy I. Jahmesz az eddig véltnél korábban, a thérai kitöréshez időben közelebb uralkodott. A kutatás eredményeit a Journal of Near Eastern Studies című folyóirat tavaszi számában közlik.

Több évtizedes különbség

I. Jahmesz uralkodása az Újbirodalom kezdetét jelölte, amely korszakban Egyiptom elérte hatalma csúcsát. A kőtömb darabjait Thébában – a mai Luxorban -, a fáraó uralmának központjában találták meg. A kutatók szerint amennyiben a sztélé valóban a thérai katasztrófa következményeit írja le, akkor magának a kőtáblának a keletkezési ideje és I. Jahmesz uralkodása – amelyet jelenleg nagyjából Kr.e. 1550 körülre tesznek – 30-50 évvel korábbra tehető.

Egy vulkáni törmelék alá temetett olajfa 2006-ban elvégzett radiokarbonos kormeghatározása Kr.e. 1621 és 1605 közé helyezte a thérai vulkánkitörés időpontját. Az erupcióra vonatkozó régészeti bizonyítékok azonban egészen mostanáig nem egyeztek a radiokarbonos kormeghatározás eredményeivel.

Amennyiben I. Jahmesz az eddig véltnél korábban uralkodott, akkor a kronológiai elmozdulás “megoldhatja az egész problémát” – húzták alá a szakemberek. Mint hozzátették, a fáraó uralkodási idejének felülvizsgálata azt eredményezi, hogy az ókori Közel-Kelet egyéb eseményei is jóval logikusabban kapcsolódnak egymáshoz. “Ez az új információ segítheti annak jobb megértését is, hogy a környezet milyen szerepet játszott az ókori Közel-Kelet birodalmainak kialakulásában és elpusztulásában” – magyarázták a kutatók.

WASHINGTON, DC - DECEMBER 7 : President Donald J. Trump stops to speak with reporters and members of the media as he walks to board Marine One and depart from the South Lawn of the White House on Friday, Dec. 07, 2018 in Washington, DC. (Photo by Jabin Botsford/The Washington Post via Getty Images)