Egy tizennégy gyermekes földműves család negyedik sarjaként jött világra a Hannovertől nem messze található aprócska településen. Az elemi elvégzése után a középfokú oktatást már nem fejezte be, mivel a család nem tudta kifizetni az iskola költségeit. Később azonban mégis tudta folytatni tanulmányait – miután csatlakozott a sereghez, 1835-ben a felettese mérnöki képzést rendelt az akkor 19 éves ifjúnak.
Siemens alapvetően jó katonának számított, amit a szolgálatban szerzett számos érem is bizonyít, azonban már hadnagyként öt év börtönre ítélték, amiért egy párbajban az egyik résztvevő segédjeként lépett fel. Találékony ember lévén, idejét nem pocsékolta el, celláját laborrá alakította és a galvanizációval kísérletezett. Szerencséjére viszonylag hamar, 1842-ben kegyelmet kapott és egészen 1849-ig katona maradt.
Siemens, a porosz tüzérség alhadnagyaként
Forrás: Wikipédia
Marconihoz hasonlóan elsősorban nem a teljesen új eszközök kitalálásában, hanem a meglévők tökéletesítésében és újszerű alkalmazásában remekelt. Például létrehozta a távíró egy olyan változatát, ami a morzekód helyett egy tűvel jelezte az éppen továbbított betűt.
Forrás: Siemens
E találmányra alapozva hozta létre 1847. október 1-jén – tehát még tisztként – a mai multinacionális Siemens elődjét, a Telegraphen-Bauanstalt von Siemens & Halske névre hallgató céget (vagyis a Siemens & Halske Távíró Készítő Vállalatot). A társaság hamar nemzetközi méreteket öltött – egyik testvére, Sir William Siemens Angliában, míg egy másik, Carl von Siemens Oroszországban képviselte.
Kétszer házasodott. Először Mathilde Dumant vette feleségül 1852-ben, aki 1867. július 1-jén meghalt. Második felesége Antonie Siemens, aki nem csupán névrokon volt.
Villamosmérnöki tevékenysége okán olyan találmányok kapcsolódnak a nevéhez, mint az 1879-ben feltalált villamosvasút, az 1880-ban kialakított elektromos lift, az 1881-ben összerakott villamos és az 1882-ben kipróbált trolibusz. Az 1887. november 28-án átadott budapesti villamos is a Siemens & Halske munkáját dícsérte.
Elektromote – az első trolibusz a világon
Forrás: Wikipédia
Egész életén át tartó munkásságáért 1888-ban III. Frigyes német császár nemesi rangot adományozott neki, így Ernst Werner 1892. december 6-án „von” Siemensként térhetett örök nyugalomra.