Új gömbhalmazok a Tejút szívében

Egy infravörös teleszkóppal két új gömbhalmazt azonosítottak a Tejútrendszer közepén.

A Magyar Csillagászati Egyesület hírei között olvasható, hogy a Tejútrendszer középpontjának környezetében található objektumok az optikai hullámhosszokon nem vagy csak alig láthatóak, éppen ezért kell a kutatásokat ott az infravörös tartományban végezni.

Infravörös égboltfelmérésekre tervezték és építették az ESO VISTA nevű teleszkópját, ami jelenleg a világ legnagyobb ilyen célú távcsöve.

Az általa végzett VVV – Vista Variable in the Via Lactea – felmérés keretében majdnem száz új nyílthalmaz azonosítását jelentették be. Néhány hete pedig két új gömbhalmaz felfedezését tették közzé.

Az új felfedezésekkel 158-ra nőtt a Tejútrendszerben az ismert gömbhalmazok száma. 2010-ben találtak legutóbb gömbhalmazokat csillagvárosunkban.

Az egyik új objektum VVV CL001 úgy tűnik, egy másik gömbhalmazzal az UKS 1-gyel alkot kettős rendszert. Ha ez így van, akkor ez az első kettős gömbhalmaz, amit azonosítottak a Tejúton belül.