Szerves anyagot mértek az Univerzumban

Bonyolult az élet kialakulásához elengedhetetlen molekulákat bocsátanak a világűrbe a születő, fiatal csillagok és haldokló társaik.

Hongkongi kutatók lenyűgöző felfedezésről számoltak be a Nature folyóirat hasábjain. Szerves anyagok keverékét találták távol Naprendszerünktől.

A csillagászok egy sor megoldatlan jelenséget vizsgáltak, amikor a szerves anyagok nyomára bukkantak, azonosítatlan infravörös kibocsátást érzékeltek csillagok környékén, a csillagközi térben és a galaxisok körül.

Az eddig elfogadott elmélet szerint az infravörös kibocsátás egyszerű szerves molekuláktól ered, – a policiklusos aromás szénhidrogénekből (PAH) – amelyek szénből és hidrogénatomokból épülnek fel.

A Spitzer Űrteleszkóp adatainak elemzése után kiderült, a kapott színképadatok nem magyarázhatók az említett molekulákkal. A mért kémiai struktúrák sokkal bonyolultabbak ezeknél. Olyan összetételű anyagok inkább, amelyeknek a létezéséről eddig csak a Naprendszerünkön belül, bolygók, holdak, meteoritok felületén találtak példákat.

A kínaiak több mint 160 csillagközi és csillagkörüli molekulát írtak le.

Kvok szerint nemcsak az új, hanem a régi csillagok képesek a leginkább szerves vegyületek “előállítására”, miután egy robbanó csillag körül rendkívül rövid idő alatt megnőtt az említett infravörös kibocsátás. “Elméletileg ez lehetetlen, de mégis azt látjuk, hogy ezt történik.” – állítja a kínai tudós.

Érdekes, hogy a szerves csillagpor nagyon hasonló szerkezetű azokhoz az összetett szerves molekulákhoz és vegyületekhez, melyeket meteoritokon mértek.

Mivel a meteoritok maradványai a korai Naprendszernek, felvetik annak a lehetőségét, hogy más csillagokról eredhetnek a fiatal Naprendszer szerves anyagai, és akár a földi élet kialakulásában is szerepet játszhattak.