Káros a hasnak a sok antibiotikum

Az enyhe antibiotikumok is súlyosan lerombolhatják a bélrendszerben élő mikrobák egyensúlyát.

A három nő esettanulmánya alapján levont következtetéseket az amerikai tudományos akadémia folyóiratában, a PNAS-ben tették közzé a kaliforniai Stanford Egyetem kutatói.

A nőknél – akik a ciprofloxacin nevű antibiotikumot szedték – a jótékony baktériumok egész populációit pusztította el a szer, és olyan is akadt a vizsgáltak közt, akinél hónapokba telt, mire helyreállt az eredeti egyensúly.

Az önkéntesek a követéses tanulmány tíz hónapja alatt kétszer, alkalmanként öt napon át szedték az antibiotikumot. A kutatásban DNS-elemzéssel, székletmintákból állapították meg, hogy milyen mikrobák alkották az önkéntesek bélflórájának összetételét.

Mint a kutatást vezető Les Dethlefsen és David Relman írta, a ciprofloxacin hatása a bélbaktériumokra határozott és gyors volt. A kezelés befejezése után egy héttel kezdtek a baktériumközösségek visszatérni eredeti állapotukba, ám az sokszor tökéletlenül sikerült.

Az emberi bélrendszer bolygónk egyik legösszetettebb ökoszisztémája.

A bélbaktériumok szerepet játszhatnak az elhízásban, valamint az allergia vagy más, autoimmun betegségek kialakulásában. Ráadásul az újraépülő baktériumflórában nagyobb valószínűséggel jelennek meg antibiotikumoknak ellenálló törzsek is.

Ilyen lehet Magyarország 2050-re

Elsorvad a vidék, az élővilág kiüresedik, sok őshonos fajunk eltűnik, a tájat kevés, és azonos fajokból álló, egysíkú élőhelyek fogják uralni.