Új bizarr őslény a púpos dinoszaurusz

Eddig ismeretlen dinoszaurusz teljes csontvázára bukkantak Spanyolországban.

A felfedező Francisco Ortega szerint – aki a Concavenator corcovatus elnevezést adta a dinoszaurusznak – a hátán található negyven centiméteres púp a zsír tárolására szolgálhatott, vagy az állat testhőmérsékletének szabályozására, de az is lehetséges, hogy az egymástól való megkülönböztetésre, vagy éppen kommunikációra használták. Mindez azonban egyelőre spekuláció.

A 6,1 méter hosszú, két lábú dinoszaurusz mintegy 125 millió éve élhetett, a Jura időszakban.

A felfedezést a brit Nature tudományos magazin csütörtökön megjelenő számában ismertetik a kutatók, akik szerint ez az eddig ismert legteljesebb, húsevő dinoszaurusztól származó csontváz.

Ortega úgy véli, hogy bár ez az egyetlen ilyen jellegű maradvány, nem egyedi deformitásról van szó, sokkal inkább a dinoszauruszok új fajáról.

A húsevő dinoszaurusz karjain bütykök voltak, amelyek tollkezdeménynek tűnnek. Ortega szerint ez újabb bizonyíték a korai Theropodák és a madarak kapcsolatban álltak egymással.

THEROPODÁK

A Theropoda (jelentése ‘szörnylábúak’) a hüllőmedencéjű dinoszauruszok két lábon járó csoportja. Bár elsősorban húsevők tartoznak ide, növényevő, mindenevő és rovarevő csoportjaik is kifejlődtek.

Mintegy 230 millió évvel ezelőtt, a késő triász kor karni korszakában jelentek meg, a kora jura kor és a kréta időszak 65 millió évvel ezelőtti vége között pedig az összes nagytestű húsevő ide tartozott.

A theropodákat ma a madarak körülbelül 9900 – 10 050 faja képviseli, melyek ősei a jura idején fejlődtek ki az apró, specializált coelurosaurus dinoszauruszokból.

A theropodákat a háromujjú láb, a villacsont, a levegővel töltött csontok és (egyes esetekben) a tollak és a tojásköltés köti a madarakhoz.