Óriási buborékot fúj egy fekete lyuk

Felfedezték a csillagtömegű fekete lyukak esetében valaha megfigyelt legnagyobb méretű kifúvást, melynek átmérője az ezer fényévet is eléri.

A Nature magazin július 8-i számában közölt tanumány számításai szerint egy olyan fekete lyukat találtak, ami a leghosszabb jetet – azaz kifúvást – tartalmazza, amit eddig valaha mértek. A szóban forgó csillagtömegű fekete lyukat magába foglaló mikrokvazár – amelynek a fekete lyuk is része – a 12,7 millió fényévre lévő NGC 7793 katalógusjelű spirálgalaxis külső részén helyezkedik el. A kutatócsoport vezetője, Manfred Pakull a strasbourgi egyetem kutatója szerint a felfedezett fekete lyuk ugyan csak néhány naptömegnyi, de tökéletes miniatűr változata a legnagyobb energiájú, sok millió naptömegnyi fekete lyukakat tartalmazó kvazároknak. A feketelyukat és a kifúvást – magát a buborékot – úgy képzelhetjük el Roberto Soria, a University College London szakértőjének hasonlata szerint, ha a fekete lyukat a Föld pozíciójába képzelnénk és méretét focilabdányinak vennénk, akkor a kifúvások bolygónktól a Pluto pályájáig nyúlnának ki. “Az eredmények azt jelzik, hogy a részecskenyalábok a korábban gondoltnál sokkal nagyobb, az elektromágneses sugárzásét meghaladó mennyiségű energiát szállíthatnak el fekete lyuk környezetéből.” – írja Kovács József a Magyar Csillagászati Egyesület szakértője a felfedezéssel kapcsolatos publikációjában.