Az online tartalmak ma már a hétköznapjaink részét képezik: sokan ebédelni sem tudnak úgy leülni, hogy ne nyomjanak be hozzá egy videót. A videómegosztó platformokon persze rengeteg influenszer van, akiknek a tartalmait fogyasztva egy idő után az ember úgy érezheti, ismerősökké, szinte barátokká váltak.
Egy új tanulmány szerint az is súlyosbíthatja a problémát, hogy egy-egy ilyen viszony érzelmileg kiteljesítőbb lehet az emberek számára, mintha a kollégáival beszélgetne, írja az IFLScience.
Az Essexi Egyetem kutatóiból álló csoport három vizsgálatot végzett összesen több mint 1000, 16 év feletti személy bevonásával, annak felmérésére, hogy van-e különbség abban, mennyire találják kielégítőnek a kapcsolataikat, legyenek azok kétoldalúak, vagy paraszociálisak.
A Scientific Reports szerint első két tanulmány eredményei azt az eredményt hozták, hogy a résztvevők szerint az erős paraszociális kapcsolatokkal rendelkező emberek – például amikor minden nap megnézzük egy youtuber vlogját – érzelmileg nagyobb kötődést válthat ki, mint egy gyengébb, kétoldalú kapcsolat, például a munkatársakkal vagy a szomszédunkkal való viszony.
Itt néhány ember még inkább magabiztossá vált, és azt mondta, hogy a paraszociális kapcsolataik képesek lesznek átlendíteni őket a nehéz időkön. Természetesen a közeli kétoldalú kapcsolatok még mindig viszik a prímet, ám elgondolkodtató, hogy a tartalomgyártók milyen közel kerültek az emberekhez.