A mesterséges intelligencia, mint fogalom évtizedek óta az életünk része: amíg kezdetben csak a különböző science-fiction alkalmazásokban találkozhattunk vele, mára az életünk részévé vált, beszivárgott annak szinte minden területére. Ott van a telefonunkban, aminek köszönhetően a felhasználók jobb képeket készíthetnek, ott van az alkalmazásokban, amelyeken keresztül a felhasználókat segíti kreatív és adminisztratív feladataik végrehajtásában, és ott van például a különböző szórakoztató szolgáltatásokban, figyelve a médiafogyasztásunkat, hogy az alapján aztán mindig a számunkra legérdekesebb tartalmakat ajánlja.
Az MI ugyanakkor a munka világát sem kerüli el, és amíg régebben sokan aggódtak amiatt, hogy az ilyen technológia miatt vesztik el munkájukat, addig a 2023-as Work Trend Index kutatás szerint ma már jóval többen vannak azok, akik alig várják, hogy a mesterséges intelligencia segítse a munkahelyi feladataik még hatékonyabb elvégzését. Ezt az átfogó, a munkahelyek és a munkaerőpiac állapotáról szóló nemzetközi kutatást a Microsoft minden évben elvégzi és közzéteszi.
A vizsgálat idén 31 ország és 31 000 ember közreműködésével készült, kiegészítve a Microsoft 365-ből, valamint a LinkedIn Economic Graph-ból kinyert adatok milliárdjaival, és a kutatás egyik legfontosabb megállapítása, hogy
A felesleges meetingek hátráltatják az innovációt
A kutatásban részt vevők válaszai alapján manapság az egyik legnagyobb terhet az jelenti a munkavállalók számára, hogy érdemi információhoz jussanak a rájuk zúduló e-mailek, chat üzenetek és meetingek áradatából. A megkérdezettek 62 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a munkaidejéből túl sok időt tölt információk után kutatva, amit alátámasztottak a Microsoft irodai szoftvereiből származó adatok is. Ezek alapján a dolgozók munkaidejének 57 százalékát a levelezésben, a Teams meetingeken vagy a Teams chatben töltik, és csak az idejük 43 százalékban használják az olyan produktív munkát eredményező szoftvereket, mint például az Excel, a Word vagy éppen a PowerPoint.
A megkérdezettek 68 százaléka mondta azt, hogy a munkanap során nem jut elég ideje arra, hogy zavartalanul csak a feladatára koncentráljon. A kutatás adatai emellett kimutatták, hogy a munkavállalók közel kétharmadának (64 százalék) nincs elég ideje és energiája arra, hogy időben elvégezze a munkáját, és a vezetők 60 százaléka állította, hogy a túlterheltségnek már tapasztalhatók a kedvezőtlen hatásai: kevesebb az új ötlet, lassul az innováció.
Több mesterséges intelligencia, kevesebb elpazarolt idő
Ennek is köszönhető, hogy egyre többen tekintenek úgy a mesterséges intelligenciára, mint olyan eszközre, ami segíti a produktivitást. A 2023-as Work Trend Index kutatás résztvevői közül már jóval többen (70%) bíznának annyi munkát a mesterséges intelligenciára, amennyit csak lehet, mint amennyien attól tartanak, hogy a technológia miatt elvesztik a munkájukat (49%). A megkérdezettek 33 százaléka szerint a munkaidő legalább a felét lehetne így produktívabb tevékenységekre fordítani, 26 százalék jobban át tudná tekinteni a feladatait, és a megkérdezettek 25 százaléka állította, hogy több energiája lenne, ha egy MI-vel felturbózott virtuális asszisztens segítené a munkáját.
A megkérdezettek közül az adminisztratív feladatokat 76 százalék már a mesterséges intelligenciára bízná, az információszerzést 86 százalék végezné az MI-vel, 77 százalék pedig az időbeosztását is egy okos, virtuális asszisztensre bízni. Talán meglepő, de a kutatás alanyainak 76 százaléka elemzéshez, 73 százalék pedig a kreatív feladatok elvégzéséhez is igénybe venné a mesterséges intelligenciát, a kreatív munkakörben dolgozó és a technológiával tisztában lévő szakembereknek pedig a 87 százaléka mondta azt, hogy szívesen használná az MI-t kreatív munkákra.
Utóbbival kapcsolatban a Work Trend Index rávilágít arra is, hogy a nyitottság nem elég, a munkavállalókat fel is kell készíteni a mesterséges intelligencia használatára. Tudni kell például, hogyan tehető fel a megfelelő kérdés az MI számára, ahogy azt is, miképp kell feladatot kiadni.
A vezetők 82 százaléka például egyet ért abban, hogy a munkavállalóknak új képességekre lesz szükségük a mesterséges intelligencia által dominált munkakörnyezetben. Ezt jól példázza az is, hogy 2023 márciusa óta 79 százalékkal nőtt meg azon (amerikai) álláshirdetések száma a LinkedInen, ahol említik a GPT-t és a hozzá kapcsolódó képességeket.
Nem sci-fi
A Microsoft ugyanakkor nemcsak felmérte, hogy a vezetők és a munkavállalók hogyan viszonyulnak a mesterséges intelligencia használatához a munkahelyen, de aktívan dolgozik azon, hogy ez a technológia elérhető legyen és segítse a különböző szervezeteket. Ennek része a Microsoft 365 Copilot Early Access Program, aminek keretében világszerte 600 vállalkozás próbálhatta ki az új Microsoft Copilot megoldások előzetes verzióit, amik segítenek a megbeszélések ütemezésében, az információkeresésben és a visszajelzésekben. És ez még nem minden, hiszen a technológia segítségével nyomon követhető az agyi tevékenységünk és a hangulatunk, ami alapján a Copilot személyre szabott ajánlásokat adhat a fókusz, a kreativitás és a közérzet javítására.
A Microsoft Copilot szeptember 26-án a Windows 11 ingyenes frissítésével vált elérhetővé a felhasználók számára a Microsoft applikációin és az Edge-en belül.
A Microsoft 365 Copilot november 1-jén válik minden felhasználó számára elérhetővé, kiegészülve a továbbfejlesztett M365 Chat alkalmazással és az Outlook, Excel, Loop, OneNote, OneDrive és Word alkalmazásokba beépülő Copilottal.