Több százan gyűltek össze szeptember 27-én az új-mexikói Jornada del Muerto sivatagban található Spaceport America űrrepülőtéren, hogy megnézzék a SpinLaunch A-33 szuborbitális gyorsítójának legújabb tesztjét. A NASA által támogatott vállalat 33 méteres csúzlija hatalmas G-erőt generál a kilövések során, melyek közül a legutóbbi célja az volt, hogy 7600 méter magasba lőjön ki egy eszközt – írja a Gizmodo.
A tizedik teszt sikeresen zárult, mondhatni, hogy az eredmények megfeleltek az előzetes várakozásoknak. Azonban nagyon messze van még a vállalat a végleges céltól. A NASA ugyanis abban bízik, hogy hamarosan akár 60 ezer méter magasba is eljuttathatnak bizonyos tárgyakat a csúzli segítségével. Csak viszonyításképp: az utasszállító repülőgépek 11 ezer méter magasan utaznak általában. A demonstráció során a lövedék a NASA, az Airbus, a Cornell Egyetem és az Outpost Space műholdgyártó cég számára szállított hasznos terhet.
A kilövőállomásnak egyelőre csak a harmadát építették meg a végleges tervekhez képest. A 2014-ben alapított kaliforniai startup végső célja, hogy kisebb hasznos terheket juttasson el alacsony Föld körüli pályára. A SpinLaunch 71 millió dollárt gyűjtött be a közelmúltban, amellyel 150 millió dollárra növelve a teljes finanszírozását. Az ötlet sokaknak vonzó, ugyanis kategóriákkal olcsóbb lehetne így az indítási költség és az üzemanyag-felhasználás is jelentősen mérsékeltebbé válna.
Ha megépül a teljes méretű változat, amelynek karja 8000 kilométer per órás sebességgel pöröghet majd, nagy magasságokba juttathatja el a kívánt tárgyakat. A teoretikus működésről annyit tudni, hogy amikor a lövedék a sztratoszférába (10–35 km) jut majd, egy hajtóműfokozatnak kell működésbe lépnie, amely végül segít elnavigálni a lövedéket az alacsony Föld körüli pályára.
A SpinLaunch azt reméli, hogy 2026-ig 200 kilogramm súlyú műholdakat indíthat útnak. Céljuk elérésében segíthet, hogy az év elején megállapodást kötöttek a NASA-val, az űrügynökség pedig a kilövésből származó adatok kivizsgálásában is részt vesz. A NASA mellett az Airbus, a Cornell és az Outpost Space által biztosított hasznos terhek szintén túlélték mind a repülés előtti minősítő teszteket, mind magát a repülést.