Két éve már, hogy a Kínából induló koronavírus-járvány alapjaiban változtatta meg az életünket, a negatív hatások a teljes tech szektort elérték, a globális chiphiányról még azok is hallottak, akiket amúgy egyáltalán nem érdekel a kütyük világa. A pandémia okán persze nemcsak a PlayStation 5 hiánycikk, de a vírustól való félelem még 2022 elején is képes volt két vállra fektetni a világ legnagyobb technológia rendezvényét. A meglehetősen harmatosra sikeredett CES kütyüexpót követően kicsit szkeptikusan regisztráltunk be az év második, hasonló tematikájú kiállítására, az MWC Barcelonára (avagy Mobile World Congress, ahogy mindenki hívja), de a katalánoknál kiderült, hogy a még mindig érvényben lévő intézkedések (kötelező maszkviselet, oltások vagy PCR-teszt) ellenére az élet ezen a területen (is) kezd visszatérni a 2020 előtti mederbe.
Mobil Világkongresszus
A katalán városban 1987 óta tartják meg a mobiltechnológia köré szerveződő eseményt, ahol nem feltétlenül a végfelhasználók kezébe kerülő eszközökön van a hangsúly, komoly szerep jut a hálózati eszközöknek, a különféle vezeték nélküli technológiáknak és innovációknak is.
Az átlagosan 100 000 résztvevőt vonzó expót 2020-ban a koronavírus európai terjedése miatt teljesen lemondták, 2021-ben pedig hiába nyitotta meg újra kapuit a Fira de Barcelona rendezvényközpont, az MWC csak árnyéka volt régi önmagában. A nyárra csúsztatott esemény látogatóinak száma a fele sem volt a korábbiaknak, és olyan nagyágyúk mondták vissza a részvételüket, mint az Ericsson, a Nokia, a Facebook, a Sony vagy éppen a Cisco.
A kiállítás idén február 28. és március 3. között várta a látogatókat, és az első este a nem túl zsúfolt reptérre érkezve még úgy érződött, hogy hasonló élmény vár ránk, mint a lagymatag CES-en. Másnap aztán kiderült, hogy csak szerencsés időben érkezhettünk, ugyanis már a rendezvényhelyszín felé tartva érződött, hogy itt jóval nagyobb pezsgés várható, mint két hónapja Las Vegasban. Barcelona számára kiemelten fontos a hagyományosan tavasszal esedékes expo, így a város nem csak névadó partner, a szervezésben is segít: az akkreditáció ingyenes tömegközlekedést biztosít, és minden résztvevőt arra biztat, hogy használják ki a szolgáltatást.
A metróban jól kiplakátozva látszik, merre kell menni az esemény felé, a fontosabb csomópontoknál pedig eltéveszthetetlen piros dzsekit viselő rendezők terelik az eseményre igyekvőket. Az MWC idén már teljesen elhagyta a nyakba akasztható belépőt, így a tömegközlekedésen még nem feltétlenül érződött az érdeklődés mértéke, de a helyszínre érve világossá vált, hogy nem lesz olyan szellős a kiállítótér, mint a CES-en. A bejáratnál méretes sor várt a bejutásra, ami a QR-kódoknak és az (opcionális) arcfelismerős kapuknak hála elég gyorsan zajlott. Regisztrálni persze csak az tudott, aki dokumentumokkal igazolta az elfogadott oltásokat vagy a negatív PCR-tesztet, a maszkviselés kötelező volt mindenki számára, az okostelefonos appban pedig minden nap nyilatkozni kellett arról, hogy nincsenek gyanús tüneteink.
Az MWC-nek otthont adó Fira de Barcelona jelentős méretű rendezvényközpont, nyolc hatalmas csarnokkal, amikből – a 2020-at megelőző évekhez hasonlóan – ötöt töltött meg a közel 1500 kiállító faltól falig, nem egyszer egészen hatalmas, akár emeletes standokkal. A Lenovo és a Sony ugyan idén is távol maradt az eseménytől, de a Huawei, az Ericsson, a Nokia, a Xiaomi, a Qualcomm, a Microsoft, az Intel, a különböző telekommunikációs cégek (Deutsche Telekom, Vodafone, Orange stb.) és más jelentős vállalatok a tőlük megszokott módon voltak jelen.
A régi kerékvágásba történő visszatérést jól prezentálta a Google is: a keresőóriás a CES-es részvételtől még visszalépett a Covid-19 miatt, Barcelonában viszont hozta a megszokott laza formáját. Nagy bejelentéssel ugyan nem készültek, de az Android operációs rendszert teljes erővel demonstrálták, és jópofa aktivitást szerveztek köré. A standjukon az egyes állomások meglátogatásáért cserébe Barcelona nevezetességeit (is) reprezentáló kitűzőket lehetett gyűjteni, sőt, a rendezvényszerte elszórt partnereknél újabbak várták az érdeklődőket.
Az egész kiállítás alapos bejárását igénylő feladathoz még egy kis füzetet is lehetett kérni, amiben matricák igazolták a legalább három tucat állomás meglátogatását (és a kitűző meglétét), és amennyiben valaki mindet megszerezte, jogosulttá vált valamilyen meglepetésre.
Jelen és jövő
Amiben a koronavírus még éreztette a hatását, hogy a szokásosnál kevesebb gyártó döntött úgy, hogy az MWC-re időzíti a kifejezetten fogyasztóknak szánt termékeinek bemutatóját. Ebben persze jó eséllyel közrejátszhatott az is, hogy sok vállalat – a már emlegetett 2022-es CES-es példát újra előrángatva – akár még hetekkel ezelőtt sem lehetett 100 százalékig biztos abban, hogy valóban meg fog jelenni az eseményen. Ironikus módon a legtöbb eszközt (egy tucatnál is több laptopot) az MWC-től végül távol maradó Lenovo mutatta be a rendezvényre időzítve, és úgy összességében is inkább a kínai gyártók érkeztek új portékával Barcelonába.
Ugyan a Samsung is leleplezte a legújabb hordozható számítógépeit, a Magyarországot elkerülő Galaxy Book2 Pro és Galaxy Book2 Pro 360 modelleket, és a Nokia is villantott olcsó, belépő szintű telefonokat, de a rivaldafény olyan gyártókra esett, mint a Xiaomi (M4 Pro és X4 Pro 5G), a Honor (Magic4 és Magic 4 Pro), a Reamle (GT2 és GT 2 Pro) vagy éppen az Oppo (Find X5 és Find X5 Pro).
A kínaiak ráadásul nemcsak az új készülékekkel igyekeztek egymásra licitálni, de a még fejlesztés alatt álló technológiákkal is: a Realme például demózta az idén már bemutatkozó 150 wattos gyorstöltését, nem sokkal később pedig az Oppo mutatta meg, hogy ők már a 240 wattot is tudják. Ez a technológia 9 perc alatt képes nulláról maximumra tölteni egy 4500 milliamperórás aksit, ami elég brutális eredmény.
Az MWC persze sokkal üzletibb rendezvény, mint a CES, a hangsúly sokszor nem a fogyasztókon, hanem a vállalati ügyfeleken, azon belül is a telekommunikációs cégeken van. A Microsoft például bemutatta az Azure Operator Distributed Servicest, az újgenerációs hibrid felhő platformját, ami nagyobb automatizációt, rugalmasságot és skálázhatóságot, valamint 5G hálózaton értékesíthető szolgáltatásokat kínál a mobilszolgáltatóknak. A Huawei pedig azt demonstrálta, hogy az Egyesült Államok néhány éve hiába mért komoly csapást az okostelefonos üzletágára, a mobilhálózati infrastruktúrák terén még mindig igazi nagyágyúnak számít a piacon.
A vállalat hatalmas pavilonnal vonult fel a rendezvényen, több megoldással szemléltetve, hogyan lehet fenntarthatóbbá tenni az életünket egyre jobban befonó mobilhálózatokat. A cég szerint a zöldebb megoldások egyik kulcsa a minimalizálás: amihez eddig egy terem kellett, az férjen el egy szekrényben, ami pedig eddig egy szekrénybe került, annak legyen elég egy oszlop.
Ezek ráadásul nemcsak jövőbe tekintő elképzelések, hiszen a Huawei-nek már konkrét megoldásai vannak, amikkel nemcsak a fogyasztás mérsékelhető, de a méretcsökkenésnek hála többek között a szállítási és szerelési munkafolyamat is optimalizálható. A cég ráadásul nemcsak hálózati eszközöket kínál a partnereinek, de többek közt saját gyártású napelemeket is, megadva a zöld energia opcióját a már méretcsökkentett bázisállomásokhoz.
Újra a régi?
A CES-ről ugyan némileg csalódottan tértünk haza, de az MWC már egy kifejezetten pozitív élmény volt. Na, nem csak azért, mert nem kellett a szinte üres vagy fel sem állított standok között bóklászni, de azért is, mert a barcelonai esemény már annak jelét adta, hogy a világ kezd visszarázódni a régi formájába. A képet ugyan némileg árnyalja az orosz–ukrán háború, aminek bőven lehetnek olyan fajsúlyos következményei, mint a koronavírus-járványnak, de ebből a spanyoloknál még nem érződött semmi, azt leszámítva, hogy a rendezők a konfliktus kitörését követően kitiltották Oroszország nemzeti pavilonját a rendezvényről.
A 24.hu újságírója a Huawei vendégeként vett részt az MWC Barcelonán.