Tavaly felröppent a hír, hogy a Facebook magas rangú beosztottjai elkaszáltak egy kutatást, ami azzal foglalkozott volna, hogy a közösségi oldal miért nem lép fel eléggé a politikai polarizáció ellen. A Wall Street Journalon megjelent eredeti elemzés után most újra terítékre került a Facebook tétlensége az extremizmussal szemben, ezúttal azonban el is készült a kutatás, amit a szakértők a Proceedings of the National Academy of Sciences tudományos folyóiratban tettek közzé.
A Cambridge-i Egyetem és a New York Egyetem kutatói majdnem hárommillió USA-beli posztot elemeztek, és megfigyelték, hogy melyek kezdtek el legjobban terjedni. Külön fókuszáltak a politikai tartalmú üzenetekre is.
A leginkább megosztott és lájkolt posztok azok voltak, amelyek az ellenkező politikai erőkről szóltak – vagyis valaki sokkal nagyobb vehemenciával osztott tovább egy olyan posztot, ami a sajátjától eltérő nézetet mutatott be. Ezek a bejegyzések szinte kivétel nélkül negatív hangneműek voltak.
Ezen felül minden olyan kifejezés, ami az ellenkező politikai erőre utal (republikánusoknál például a „demokrata”, a „Biden”, a „baloldali” kifejezések) 67 százaléknyi emelkedést mutattak a megosztásokban. Nagyobb százalékban erősítették a megosztási faktort ezek a kifejezések, mint a korábban ismert erős szavak, vagy erős érzelmi töltetű kifejezések.
A két legvirálisabb poszt például ez és ez voltak, és a legtöbbet mérges illetve nevető fejet kaptak válaszreakcióként az ellentétes politikai felfogású felhasználóktól. A Facebook lehetséges reakciógombjai közül összességében is a mérges fejet használták a legtöbbet.
A szakértők azt a következtetést vonták le az eredményekből, hogy az amerikai politikát nem a saját politikai párt iránti elköteleződés hatja, hanem a másik párt iránti gyűlölet – és a Facebook valószínűleg ezt ki is használja elérése növeléséhez. Ez lehet az oka annak, hogy a közösségi óriás nem lép fel olyan hatékonyan a szélsőségek ellen.