Vasárnap reggel több olvasónk és közvetlen ismerősünk is jelezte, hogy ismeretlen külföldi telefonszámokról keresték őket szombat éjszaka/vasárnap hajnalban. A legtöbb visszajelzés szerint +377-tel kezdődő, monacói számok keresték fel őket, de akadtak máltai számok is. Mielőtt pánikolni kezdene: nem lopták el az adatait és nem esett bántódása a szeretteinek, egy olyan jelenségről van szó, ami időről időre felüti a fejét hazánkban is.
Korábban már több alkalommal is volt rá példa, hogy ehhez hasonló csalási hullám érte el Magyarországot, ezek az úgynevezett “wangiri” hívások. Ez a kifejezés azt takarja, amikor csalók nemzetközi telefonszámokról tömegesen hívásokat generálnak azzal a céllal, hogy azokat a fogadó fél visszahívja.
Szombaton a szlovák rendőrség hívta fel a figyelmet arra, hogy tömegesen érkeznek a szlovák polgárok mobiljaira hívások Afrikából, illetve a Közép-afrikai Köztársaságból, vélhetően vasárnapra virradóan pedig már a magyarokhoz is elért a támadáshullám.
Amennyiben van rá lehetősége, lépjen kapcsolatba a hálózati mobilszolgáltatójával és kérje a konkrét telefonszám blokkolását. Amennyiben nem kezdeményez visszahívást, akkor a nem fogadott hívások veszélytelenek, nem kerülnek pénzbe. SMS-fogadás esetén ugyanez a helyzet, az ilyen SMS-ek fogadása önmagában díjmentes. A felkeresett telefonszámokat az eddigi tapasztalatok alapján véletlenszerűen egy szoftver generálhatja, így természetesen bármilyen szám hívását megkísérelhetik.
A tavaly áprilisi, magyarokat érintő wangiri-hullám idején a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) azt a tájékoztatást adta, hogy belföldön nem növelheti az előfizető mobiltelefon-számláját, ha a külföldi számról kezdeményezett hívást fogadja. Viszont ha a mobiltelefont használó figyelmetlen vagy kíváncsi, és visszahívja a gyanús külföldi számot, akkor viszont adódhatnak problémái: felmerülhetnek pluszköltségek, de később érkezhetnek különböző üzleti jellegű ajánlatok is.
Kérdéseinkkel megkerestük a Magyar Telekomot, a Telenort és a Vodafone-t is. Eddig a Telenortól és a Telekomtól kaptunk választ, akik közölték, hogy megtették a szükséges lépéseket. A hálózati adatok alapján azonosították az érintett országokat, körzetszámokat és letiltották azok visszahívhatóságát.
Fenyegeti-e kár a visszahívót?
A Telenor közlése szerint amennyiben az előfizető hívást kezdeményez, a mindenkori tarifacsomag, illetve díjszabás alapján köteles megfizetni a hívás költségeit. Az ún. wangiri-hívások esetében, ha valaki visszahív egy nemzetközi telefonszámot, akkor az adott hívászónának megfelelő percdíjat kell fizetnie a kezdeményezett hívás után. A percdíj a tarifacsomag/ a hívott ország / a megvásárolt híváscsomag függvényében változhat.
A Telenornál Monaco a nemzetközi irányba indított forgalomtípusokhoz tartozó általános díjszabás alapján a 3. zónába tartozik, amelynek hívása alapesetben számlás előfizetéssel: 162 Ft/perc, kártyás előfizetéssel 172 Ft/perc. Ha esélye van, hogy az adott számtartományból kerestek, olcsóbb megoldás, ha SMS-t küldünk az adott számra, az legfeljebb 69,5 Ft bruttó költséget okoz, még ha csaló is a szám.
A Telekom közlése szerint „az ilyen ismeretlen, külföldi számot sem itthonról, sem roaming helyzetben nem javasoljuk automatikusan visszahívni, kérjük ügyfeleinket, mérlegeljék, hogy vajon nem visszaélésről van-e szó. Ha valaki mégis a visszahívás mellett dönt, javasoljuk, hogy tájékozódjon a hívás és SMS-küldés díjáról , mert egy távoli országba indított nemzetközi hívás díja annyira magas lehet, hogy egy egészen rövid hívás is több száz forintba kerülhet”.
(Kiemelt kép: iStock)