Tech

Lassan elérheti a vég az influenszer-jelenséget

16 közösségimédia-sztár mondott nemet az Instagramon való hagyományos reklámozásra. Az akcióban résztvevő felhasználók úgy döntöttek, egyértelműen jelezni fogják, ha valamilyen terméket ingyen kaptak, vagy fizetségért cserében reklámozzák - méghozzá azért, mert ha nem teszik, még akár be is perelhetik őket. Figyelmeztetést már mindegyikük kapott.

Az amerikai Verseny- és Piacfelügyeleti Hatóság még nem szabályozza szigorúan az Instagramon való reklámozást, mint az itthoni hatóságok – nálunk már nagyon komolyan megbüntethetnek influenszereket, ha nem jelölik pontosan azt, melyik posztjuk reklám, és melyik nem. Az amerikai hatóság már küldött ki figyelmeztetéseket a különböző profilok felé, hogy hamarosan büntetés várható, ha nem jelölik egyértelműen, melyik képért vagy videóért kaptak reklámot, de

a komoly büntetést néhány influenszer és sztár nem is várja meg, hanem egy ezen kívüli egyezséget kötött.

A kezdeményezésben olyan nagy nevek vannak benne, mint Zoella, Rosie Huntington-Whiteley vagy Alexa Chung, akik megfogadták, hogy minden alkalommal egyértelműen jelölni fogják Instagramon még azt is, ha valamilyen terméket ajándékba kaptak, amire egyelőre semmiféle megkötés nincs. Ennek a döntésnek egészen egyszerű oka van: a CMA korábban már rájuk pirított, hogy nem elég egyértelműek, és ennek komoly pereskedés is lehetne a vége. A sztárok inkább úgy döntenek, hogy elébe mennek a dolognak, és innentől teljes felelősséget vállalnak a posztjaikért. A teljes listát a BBC oldalán találhatja meg.

Ez egyébként a most ismert influenszer-jelenség végét okozhatja, hiszen ennek komoly része az, hogy a sok követővel rendelkező felhasználók úgy tesznek, mintha tényleg szeretnék és használnák a reklámozott termékeket.

A pontos, komoly reklám-megjelölés rombolhatja ezt az illúziót.

Az Államokban az 1914-ben alapított Federal Trade Commission (Szövetségi Kereskedelmi Bizottság, továbbiakban FTC) törvényi kereteken belül felügyeli azokat az eseteket, amikor valaki úgy posztol egy termékről vagy szolgáltatásról, hogy pénzt kapott érte cserébe, esetleg úgy ír „őszinte” kritikát egy divatbemutatóról, hogy előtte két hétre Thaiföldre reptette egy luxushotelbe a tervező. Az FTC eljárása jogos, ezzel csak az egyéb médiumokkal szemben régóta meglévő elvárásokat terjesztették ki a közösségi médiára is.

Influenszer-jelenség: nem tökéletes, de egyre több benne a pénz
Mennyibe kerül egy poszt? Mit ér a hitelesség? Hogyan lehet a közösség tagjává válni? Ennek jártunk utána.

Magyarországon is elindult egy hasonló folyamat. a Gazdasági Versenyhivatal is elkezdte vizsgálni az influenszereket, és több olyan eset is előfordult már, amikor a celebnek szóltak, hogy nem jó, ahogy eddig csinálta (például nem vagy csak nagyon eldugva jelezte, hogy pénzt kapott egy Instagram- vagy Facebook-posztért).

Eddig három hírességről jött hír ezzel kapcsolatban:

  • 2017 novemberében Kasza Tibi a Telekomtól kapott ellenszolgáltatást a posztjaiért cserébe, de ezt nem jelezte minden esetben egyértelműen,
  • egy hónappal később ugyanez derült ki Rubint Rékáról és a The Body Shopról,
  • idén januárban pedig Dukai Regina posztjait is megnézte a Hivatal.

Veszélyes lehet ez a hirdetők számára is, a nem jelölt reklám közléséért ugyanis nem csak a celebek, de ők is felelősségre vonhatók.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik