Tech bbc history
This circa 1901 image shows a three-quarter left rear view of a glider in flight at Kitty Hawk, North Carolina. AFP PHOTO/LIBRARY OF CONGRESS / AFP PHOTO / LIBRARY OF CONGRESS / HO

110 éve ült gépre a világ első légi utasa

BBC History
BBC History

2018. 05. 14. 16:18

Ahogy mindenki tudja, a Wright testvérek, Orville és Wilbur voltak az elsők, akik motorral hajtott, a levegőnél nehezebb repülő szerkezettel emelkedtek el a biztonságos anyaföldtől, 1903. december 17-én. Gondolhatnánk, hogy ez a ma minden kronológiában szereplő, nagy becsben tartott esemény kivívta a világ csodálatát, ám erről szó sem volt: az igazi nagy durranásra közel öt évet kellett várni!
Korábban a témában:

A Wright fivérek első ízben néhány szemtanú előtt hajtották végre az első repüléseket, amelyeket néhány fotóval dokumentáltak is, ez viszont nem volt elég a nagy áttöréshez. Eredményüket legjobb esetben is szkepszissel fogadták a világban, Európában pedig egyenesen blöffnek titulálták.

A kétkedőknek volt némi igazuk:

a fekvő helyzetben vezethető, a legjobb kísérlet során 279 métert repülő, alig irányítható szerkezeten nem látszott, hogy bármilyen praktikus célra alkalmas lehetne, amit ne lehetett volna hatékonyabban végrehajtani léghajókkal. A testvéreknek ráadásul nem sikerült szabadalmi jogokkal körülbástyázni a találmányukat, így a versenytársak kémjeitől félve jó ideig csak úgy voltak hajlandók bemutatót tartani, ha már aláírt szerződésük volt arról, hogy a kíváncsiskodó meg is vásárolja repülőjüket.

Mivel ekkoriban sokan próbálkoztak és buktak meg látványosan repülőgép építésével, érthető volt, hogy kevesen vették komolyan két titokzatoskodó ohiói bicikliépítő állításait. A világot tehát tulajdonképpen nem tájékoztatták arról, hogy lényegében megkezdődött a repülés kora.

De Wrighték nem adták fel. A következő években teljesen újjáépítették az eredetileg Flyer I-nek keresztelt, ma Kitty Hawk néven ismert kísérleti modelljüket. A gép egy észak-karolinai kisvárosról kapta a nevét, ahol Wrighték a kísérletű repülést végrehajtották. A legfontosabb változtatás viszont az volt, hogy a pilóta immár ülő helyzetben navigálhatott, és még egy plusz ülést is beépítettek.

This 17 December, 1903, image obtained courtesy of the US LIbrary of Congress shows avaition pioneer Orville  Wright piloting their powered Wright Flyer to a landiing on the third of four flights at Kitty Hawk, North Carolina. AFP PHOTO/LIBRARY OF CONGRESS / AFP PHOTO / LIBRARY OF CONGRESS
Fotó: Library of Congress / AFP

A nagy próbára – igaz, még mindig saját, világtól elzárt kísérleti terepükön – 110 éve, 1908. május 14-én került sor. A testvérpár mindkét tagja elvitte egy rövid körre Charles Furnast, barátjukat és munkatársukat, aki így a világtörténelem első légi utasa lett repülőgépen. Kis híja volt mondjuk annak is, hogy a merevszárnyú repülés első „polgári” áldozata is ő legyen, ugyanis Wilbur még aznap balesetet szenvedett az új géppel, de Charles akkor már nem ült rajta, a feltaláló pedig szerencsésen megúszta a dolgot.

Az igazi fordulatot nem ez az újabb elsőség, hanem az hozta meg egyébként, hogy Wilbur még ugyanezen év augusztusában sikeres, közönség előtti bemutatót hajtott végre egy franciaországi eseményen, ahol a gép röpképessége mellett fordulékonyságát és jó irányíthatóságát is megcsodálhatták a bámészkodók.

Szeptemberben már utasokat is szállítottak amerikai bemutatóikon,

és ezzel a hadsereg megrendelését is elnyerték, újabb tőkét szerezve a fejlesztéseikhez, illetve megnyitották az utat a kétkedés falát áttörni igyekvő többi próbálkozó előtt is, bár azt akkor még senki nem gondolta, hogy a hat évvel később kitörő világháborúban már fontos szerepet játszhatnak a Wrighték nyomán épített szerkezetek.

Kiemelt kép: Library of Congress / AFP 

BBC History korábbi cikkei
vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.