A Wright fivérek első ízben néhány szemtanú előtt hajtották végre az első repüléseket, amelyeket néhány fotóval dokumentáltak is, ez viszont nem volt elég a nagy áttöréshez. Eredményüket legjobb esetben is szkepszissel fogadták a világban, Európában pedig egyenesen blöffnek titulálták.
a fekvő helyzetben vezethető, a legjobb kísérlet során 279 métert repülő, alig irányítható szerkezeten nem látszott, hogy bármilyen praktikus célra alkalmas lehetne, amit ne lehetett volna hatékonyabban végrehajtani léghajókkal. A testvéreknek ráadásul nem sikerült szabadalmi jogokkal körülbástyázni a találmányukat, így a versenytársak kémjeitől félve jó ideig csak úgy voltak hajlandók bemutatót tartani, ha már aláírt szerződésük volt arról, hogy a kíváncsiskodó meg is vásárolja repülőjüket.
De Wrighték nem adták fel. A következő években teljesen újjáépítették az eredetileg Flyer I-nek keresztelt, ma Kitty Hawk néven ismert kísérleti modelljüket. A gép egy észak-karolinai kisvárosról kapta a nevét, ahol Wrighték a kísérletű repülést végrehajtották. A legfontosabb változtatás viszont az volt, hogy a pilóta immár ülő helyzetben navigálhatott, és még egy plusz ülést is beépítettek.
A nagy próbára – igaz, még mindig saját, világtól elzárt kísérleti terepükön – 110 éve, 1908. május 14-én került sor. A testvérpár mindkét tagja elvitte egy rövid körre Charles Furnast, barátjukat és munkatársukat, aki így a világtörténelem első légi utasa lett repülőgépen. Kis híja volt mondjuk annak is, hogy a merevszárnyú repülés első „polgári” áldozata is ő legyen, ugyanis Wilbur még aznap balesetet szenvedett az új géppel, de Charles akkor már nem ült rajta, a feltaláló pedig szerencsésen megúszta a dolgot.
Az igazi fordulatot nem ez az újabb elsőség, hanem az hozta meg egyébként, hogy Wilbur még ugyanezen év augusztusában sikeres, közönség előtti bemutatót hajtott végre egy franciaországi eseményen, ahol a gép röpképessége mellett fordulékonyságát és jó irányíthatóságát is megcsodálhatták a bámészkodók.
és ezzel a hadsereg megrendelését is elnyerték, újabb tőkét szerezve a fejlesztéseikhez, illetve megnyitották az utat a kétkedés falát áttörni igyekvő többi próbálkozó előtt is, bár azt akkor még senki nem gondolta, hogy a hat évvel később kitörő világháborúban már fontos szerepet játszhatnak a Wrighték nyomán épített szerkezetek.
Kiemelt kép: Library of Congress / AFP