Az ortodox egyházfő szerint az űrkutatás ugyan Istennek tetsző dolog, a technológiai fejlődés nem csupán jót eredményezett, éppen ezért az egyház szolgáinak nem szabad a múló népszerűséget hajhászniuk, a közösségi oldalakon és a televíziós beszélgetős műsorokban szerepelniük.
“Ne adja Isten nekünk egyháziaknak, hogy a blogokban vagy a sajtóban szégyenítsenek meg bennünket. Ha egyszer ezt tesszük, csapdába esünk és mindent megteszünk annak érdekében, hogy megtartsuk az elért népszerűséget. Milyen könnyű átlépni a határt és megfeledkezni pásztori felelősségünkről“- idézi Kirill sajtószolgálata a pátriárka figyelmeztetését.
Kirill pátriárka szerint az ortodox egyházat nem a közvélemény, nem a kedvező, vagy negatív visszhang, nem a “lájkolások” mennyisége vezérli, hanem az, amit Isten nyit meg számukra az ima során a lelki gyakorlatban.
Úgy tűnik, hogy az ortodox és katolikus egyház ebben nem ért egyet, mivel a pápa az információs technológia által megnyitott új csatornákat gond nélkül használja az ige hirdetésére: e-mail és Facebookon is fogadja az üzeneteket, a Twittert pedig egyenesen megáldotta, mielőtt saját maga is használatba vette volna. Sőt, egy német közösség már a misét is a Facebookon tartotta.
Mi okozza a különbséget? Nos, valószínűleg az, hogy bár a Vatikánnak is meggyűlik a baja az internettel, az ortodox egyház fejének közvetlenül az online közösség haragját kellett elviselnie, ugyanis az utóbbi hetekben az orosz ortodox egyház és Kirill pátriárka többször került a sajtó érdeklődésének középpontjába, hatalmas társadalmi visszhangot keltve.
Közöttük említi a gazeta.ru a pátriárka 30 ezer dolláros (6,5 millió forintos) Breguet karórájának kiretusálását az egyház honlapján elhelyezett fotóról:
Photoshop előtt és után – a különbség 30 ezer dollár.
S bár az ortodoxia azt sérelmezi, hogy szándékosan lejáratják az egyházat a társadalom előtt, az internet korában a kollektív kivonulásnál kecsesebben is lehetne kezelni egy ilyen incidenst.