Szórakozás

Valójában inkább nekik kellett volna Oscart kapniuk

Nem értesz egyet az Oscar-díjak alakulásával? Mi sem feltétlenül. Mutatjuk, milyen alternatív kimenetnek örültünk volna még jobban.

Legjobb jelmeztervezés

Aki kapta: Legendás állatok és megfigyelésük

Aki kaphatta volna: Captain Fantastic

Colleen Atwood jelmezei a Harry Potter-spinoffhoz kétségtelenül remekül sikerültek, a jelöltek közül egyértelműen ez mutatta a legnagyobb kreativitást és sokszínűséget. A Captain Fantastic című Sundance-kedvencet ugyanakkor nem is jelölték, pedig apjuk (Viggo Mortensen) vezetésével a világtól elvonultan, önfenntartóként nevelt gyerekek történetében igen remek jelmezek vonultak fel, pontosan igazodva a karakterek személyiségéhez, a helyzethez, ehhez a hippis-lázadó témához – szóval megérdemelték volna az elismerést. A film egyébként is remek, Mortensennek volt is egy legjobb színész jelölése, itthon valószínűleg nem fogják bemutatni, szóval irány a webboltok.

Legjobb látványtervezés

Aki kapta: Kaliforniai álom

Aki kaphatta volna: Ave, Cézár!

Félreértés ne essék, a Kaliforniai álom nagyon megérdemelte ezt a díjat, a látvány ugyanis egészen nagy százalékát adja a film utánozhatatlan hangulatának. De azért ebben a mezőnyben voltak még izgalmas dolgok. A Legendás állatok és megfigyelésük, és az Érkezés is jelölt volt, és mindkettő kreatív és izgalmas látványvilágot teremtett, az Érkezésnek az a képe, amelyen felhők övezik a rejtélyes űrjárművet, festménynek is beillene, a Legendás állatok meg eleve egy komplett varázsvárost létrehozott. A legméltatlanabbul mellőzött jelölt mégis az Ave, Cézár című mozi volt, ami ráadásul ugyanúgy szerelmi vallomás az Álomgyárnak, mint a Kaliforniai álom, csak éppen romantika helyett a humor oldaláról közelít. Ilyen okos, pimasz mozit ritkán látni, ráadásul teli torokból lehet végigröhögni az egészet – mindehhez pedig olyan színes, egyedi, önmagában is főhajtásnak beillő látvány társul, hogy az megérdemelt volna egy Oscart.

Legjobb smink és haj

Aki kapta: Öngyilkos osztag

Aki kaphatta volna: bárki

Azt már kifejtettük, hogy nem bírunk napirendre térni az Öngyilkos osztagnak már a jelölése felett sem, a megkapott díjon meg aztán végképp. Jelölt volt még Az ember, akit Ovének hívnak és az új Star Trek-film, előbbi elsősorban a karakterek idősebb-fiatalabb verziói közötti váltások kapcsán, utóbbi pedig az elképesztő kreatív, űrkorszaki hajak és sminkek miatt lett volna lényegesen jogosabban díjazott. De előszedhetünk olyan mozikat is, amelyek nem kaptak jelölést, pedig megérdemelték volna: az egyébként nem túl erős, hajban-sminkben viszont kimondottan izgalmas A Vadász és a Jégkirálynő, a low-budget, ám látványban és maszk tekintetében is abszolút helytálló – és egyébként is igen erős – Kiéhezettek, vagy bármelyik képregénymozi szóba jöhetett volna.

Legjobb vágás

Aki kapta: A fegyvertelen katona

Aki kaphatta volna: Érkezés

Oké, valamit adni kellett Mel Gibson kétségtelenül jól sikerült rendezésének. A film ráadásul a klasszikus, jó sok vérrel és porral, harcjelenetekkel és társaival operál, ami igényli is az átgondolt vágást, hogy ne zuhanjon unalomba, de ne is sokkolja túl a nézőt. Ez meg is valósult. Ám az Érkezés idősíkok között váltakozó képeiből úgy összeépíteni a filmet, hogy érthető is legyen, de ne is lője le a fő poént, az ennél még nagyobb kihívás

Legjobb hangvágás

Aki kapta: Érkezés

Aki kaphatta volna: Zsivány Egyes

Ez egy olyan díj, ami nyugodtan maradhat az Érkezésnél, mert eleve nagyon izgalmas hangzást hozott létre, és ezt ráadásul még tálalni is megfelelően sikerült neki. De ha már eljátszunk a gondolattal, hogy újraosztjuk az Oscarokat, akkor ebben a kategóriában a Star Wars-spinoffnak is jócskán lett volna helye a végtelen mennyiségű csillagközi harccal és a velük járó hangoskodással. Ennek ellenére még csak egy jelölést sem kapott (csak a testvér-kategóriában, a hangkeverésben).

Legjobb hangkeverés

Aki kapta: A fegyvertelen katona

Aki kaphatta volna: Érkezés / Zsivány Egyes

Indoklást lásd fentebb – az Érkezés elképesztő izgalmas zörejei és zenéi, a Zsivány Egyesben összeállt galaktikus hangvarázslat is sokkal progresszívebbek voltak,  mint Mel Gibson háborús drámájának hangjai.

Legjobb vizuális effektek

Aki kapta: A dzsungel könyve

Aki kaphatta volna: Kubo és a varázshúrok

Eleve viszket egy kicsit, hogy a Disney elkészített egy olyan feldolgozást A dzsungel könyvéhez, amivel az égvilágon semmi egyéb céljuk nem volt, mint afféle VFX-es erődemonstráció: van egy darab gyerek, rajta kívül pedig minden mást összehoztak CGI-ban, amivel csak annyi a gond, hogy e mellé elfelejtettek filmet is csinálni, új arcot adni a történetnek, vagy bármi. Ráadásul minden olyan csillivilli, hogy abba a dzsungelbe aztán biztosan nem kell oltásokkal menni, mert nemhogy malária, még egy kis karcolás veszélye sem fenyeget. A Kubo ezzel szemben nem csak csodálatos film, de igazi technikai bravúr is, a stop-motionben felvett, origami és egyéb bábukkal készült animációs film minden mozzanata nettó varázslat.

Legjobb animációs film

Aki kapta: Zootropolis

Aki kaphatta volna: Zootropolis

Oké-oké, erős volt a mezőny, itt van a Kubo, amit az imént méltattam, A vörös teknős, ami mégiscsak a Miyazaki-féle Ghibliből került ki, ráadásul igazi csodálatos, melankolikus felnőttmese. Az Életem Cukkiniként is megejtő és látványban is igazi kuriózum, és a Vaiana is bevonul a legjobb éneklős Disney-mesék közé. De azért a Zootropolis mind sztoriban, humorban, üzenetben, szórakoztatásban, mind pedig technikailag olyan csúcskategóriás darab, hogy azt nem lehet díj nélkül hagyni.

Legjobb dokumentumfilm

Aki kapta: O.J.: Made in America

Aki kaphatta volna: Tűz a tengeren

Teljesen jogos és érthető is, hogy az Akadémia az O.J.-dokut díjazta, mégiscsak ez az amerikai történelem egyik nagy, vitatott esete, ráadásul a szegregációról is lehet ennek révén szót ejteni. De ha esetleg az Akadémia kilátott volna az Egyesült Államokon, akkor jó eséllyel a menekültválságot feldolgozó Tűz a tengerent díjazta volna, csak úgy figyelemfelkeltésként, hátha így többen megnézik a filmet.

Legjobb rövidfilm

Aki kapta: Mindenki

Aki kaphatta volna: Mindenki

Nem kell magyaráznom, ugye? Aki mégis szeretne néhány érvet, hogy miért is kellett, hogy a magyar kisfilm nyerjen, az erre keresgéljen.

Legjobb idegen nyelvű film

Aki kapta: Az ügyfél

Aki kaphatta volna: Toni Erdmann

Ez a díj is jó helyre került, az iráni thriller nagy fesztiválkedvenc volt – a Toni Erdmann díjazása inkább csak egy másféle megközelítés lehetett volna, evégre ez egy komédia, az Oscar pedig gyakran kapja azt a kritikát, hogy túlzottan a drámai, nehéz témákat szereti díjazni. A Toni Erdmannt azért nem felejtették el, olyannyira nem, hogy készül belőle egy amerikai remake.

Legjobb eredeti filmzene és betétdal

Aki kapta: Kaliforniai álom

Aki kaphatta volna: Kaliforniai álom

Nem kell ezt nagyon magyarázni, a Kaliforniai álom musical, és abban első osztályú. Minden nótája fülbemászó, ragadós, árad belőlük a művészet melankóliával vegyes életöröme, nagyon jó helyen van az a díj ott, ahol van. A City of Starsból meg soha nem elég, hallgassuk is meg még 6*10^23 alkalommal.

Legjobb eredeti forgatókönyv

Aki kapta: A régi város

Aki kaphatta volna: A régi város

A régi város eleve megérdemelne bármennyi díjat, ha azzal rá lehetne venni az embereket, hogy nézzék meg, ráadásul még az is a helyzet, hogy az idei mezőny az eredeti szkriptek között annyira azért nem volt erős. A homár az egyetlen igazán újszerű sztori, a többi versenyző kissé „láttunk-már-ilyet”-hangulatú, a Kaliforniai álomnak meg már a jelölését sem értem: ez a film kimondottan nem a sztorijában, sokkal inkább hangulatban erős. Jó helyen van az az Oscar ott, ahol van.

Legjobb adaptált forgatókönyv

Aki kapta: Holdfény

Aki kaphatta volna: Fences

Kell némi lélekerő, hogy leírjam ezt, mert a Holdfényt annyira szeretem, hogy az egyik legkedvencebb filmem lett a teljes filmtörténetből, de ha a Fences elviszi előle a forgatókönyvírói díjat, nem lettem volna felháborodva. Eleve ritka a színdarabból lett film, a szerző August Wilson poszthumusz kapta érte a jelölést, és története meg is érdemelt volna egy díjat. Jó kemény, lánctalpas történet, sok szempontból hasonlít is a Holdfényre: leszakadt környék, a szegregációs és az elnyomás mellett még önnön gondolati gátjaik miatt is szenvedő feketékkel, szeretetlenséggel, emberi drámákkal.

Legjobb operatőr

Aki kapta: Linus Sandgren – Kaliforniai álom

Aki kaphatta volna: James Laxton – Holdfény

Nagyon szép a Kaliforniai álom, nem kérdés, az, hogy nem érezzük giccsnek, meg egyenesen operatőri bravúr, de azért a Holdfény képi világa, sokszínűsége, szimbolizmus, képzelet és valóság megjelenése olyan izgalmas és festői, hogy az bőven megért volna egy Oscart. Érdekes egyébként, hogy egyikük sem az a kimondottan nagynevű operatőr, idén, úgy tűnik, az új arcok bizonyítottak.

Legjobb rendező

Aki kapta: Damien Chazelle (Kaliforniai álom)

Aki kaphatta volna: bármelyik jelölt

Nem kell ezen semmit változtatni, Chazelle már a Whiplash-sel bebizonyította, hogy a jelen kor egyik legtehetségesebb filmese, aki ráadásul szerencsére nagyon fiatal is, így remélhetőleg még jó sok, hasonlóan briliáns mozit fog készíteni nekünk. De ha esetleg nem ő kapja az Oscart, hanem bármelyik másik jelölt, azzal sem lett volna semmi gond, ugyanis idén nagyon erős, kiegyenlített volt a rendezők mezőnye. Itt van Gibson papa, aki ugyan civilben teljesen vállalhatatlan már jó ideje, de azért rendezni nagyon tud, Barry Jenkins a Holdfénnyel valami egészen különleges dolgot hozott létre, Kenneth Lonergannek A régi város annyira sajátja – ő is írta –, hogy a rendezésbe nem is csúszhatott semmi hiba, és Denis Villeneuve is nagyon fontos dolgokat mondott el az Érkezéssel.

Legjobb női mellékszereplő

Aki kapta: Viola Davis

Aki kaphatta volna: Michelle Williams

Nagyon örültem Viola Davis Oscarjának, nagyon megérdemelte, nemcsak itt, a Fences kapcsán, de már korábban is megérdemelte volna. De azért amit Michelle Williams A régi városban művel, az döbbenetes. Van egy jelenete, nem tart tovább öt percnél, de abban amit csinál, azért sok színésznő egy életen át ássa elő magából a drámai erőt. Brutál.

Legjobb férfi mellékszereplő

Aki kapta: Mahershala Ali

Aki kaphatta volna: Mahershala Ali / Lucas Hedges

Biztosan nem én leszek az, aki Mahershala Alitől elvitatja az Oscarját, az a pasi egyszerűen tökéletes úgy általában is, a Holdfényben meg pláne. Ugyanakkor, ha esetleg úgy alakul, hogy A régi városban az unokaöcs Patricket alakító Lucas Hedges kapja a díjat, akkor sem morzsoltam volna el egy könnycseppet. Hedges tökéletesen ellenpontozza Casey Affleck kínlódó karakterét, úgy árad belőle a csakazértis életerő, hogy az irigylésre méltó.

Legjobb női főszereplő

Aki kapta: Emma Stone

Aki kaphatta volna: Amy Adams

Nem tudom, mi lelte idén az Akadémiát, de a színésznők között azért ennél erősebb mezőnyt is össze lehetett volna hozni. Emma Stone jó volt ugyan, de azért ennél volt már jobb, és egyébként is voltak jobb alakítások idén. Meryl Streep is meglett volna a huszadik jelölése nélkül, cserébe Amy Adams igazán megérdemelt volna nemhogy egy jelölést, de akár egy díjat is az Érkezésben mutatottakért. És ezt úgy mondom, hogy én őt megátalkodottan unni szoktam minden egyes szerepében.

Legjobb férfi főszereplő

Aki kapta: Casey Affleck

Aki kaphatta volna: Viggo Mortensen

Itt is az a helyzet, hogy teljesen egyértelműen elvehetetlen volt Afflecktől ez az Oscar. Ám ha esetleg az Akadémia úgy dönt, hogy inkább mégsem díjazná, mondjuk a finoman szólva is kétes eredménnyel zárult szexuális zaklatási ügyeire hivatkozván, akkor a legesélyesebb jelölt ebben a kategóriában Viggo Mortensen lett volna. Tessék megnézni a Captain Fantasticet.

Legjobb film

Aki kapta: Holdfény

Aki kaphatta volna: Holdfény

Én ugyan le nem írok olyat, hogy adjuk bárki másnak ezt az Oscart. A Holdfény minden létező irányból nézve remek, fontos is, szép is, agya is, szíve is van, ráadásul igazi low-budget, független filmes szerelemprojekt, és éljenek az ilyen mozik soká, kapjanak minél több figyelmet.

Nem értesz egyet? Naná hogy nem, de ha megírod kommentben, gondolj arra, anyukád örülne-e, ha olvasná a szavaidat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik