Amikor Sebastian Vettel 2015-ben a Ferrarihoz szerződött, nem csak négyszeres világbajnoknak mondhatta magát, hanem a sportág egyik legnagyobb reménységének. Mint minden német pilótának, neki is az volt a vágya, hogy a példaképéhez, Michael Schumacherhez hasonlóan az olaszokkal halmozza a sikereket. Azt ugyan még nem tudni, hogy a 2020-as szezonban – ha lesz – milyen helyezést érhet el, de ennek ellenére nem várt tovább a bejelentéssel: öt év után otthagyja a Ferrarit.
A bejelentés nem mondható meglepetésnek, az elmúlt másfél év megágyazott már ennek a döntésnek. Jóllehet, ha nincs a koronavírus-járvány miatti csúszás, már hat futammal okosabbak lennénk az erőviszonyokat tekintve, de nem is biztos, hogy Vettelt csak az zavarta, hogy öt év alatt egyszer sem sikerült letaszítani a Mercedest a trónról.
Kiválasztottból másodhegedűs
Érkezésekor Vettel küldetéstudattal vágott bele a Ferrari-kalandba, annak tudatában, hogy 2010 óta egyetlen alkalommal szorult Lewis Hamilton mögé a vb ponttáblázatán. Az olaszoknak presztízskérdés, hogy mindig a világbajnoki címért küzdjenek és úgy tűnt, Vettel lehet a végső, legfontosabb darabja a kirakósnak, ám az áttörés elmaradt. Első évében mindkét mercedeses versenyző megelőzte, 2016-ban Daniel Ricciardo is, ezután két évig második volt az év végén, tavaly viszont a mélypont.
Valószínűleg 2018-ban lett volna a legnagyobb esély a vb-győzelemre, sokáig nagyon jól állt a Ferrari, ám éppen Németországban, egy esős versenyen Vettel a gumifalban találta magát. Sokak szerint ez volt a pilóta első komoly lelki törése a csapatnál.
Később Monzában a rajt után csúszott vissza a mezőny végére a német egy koccanás miatt, amivel tetemes lett a hátránya. A Ferrari pilótája ettől kezdve sokat kockáztatva vezetett az idény végéig, hátha elkapja még Hamiltont, de nem sikerült neki.
Aztán a tavaly idén előtt új csapattársát kapott, ami újabb fordulópontnak bizonyult:
A 22 éves monacói tehetség, Charles Leclerc parádés idényt futott, pedig csak a második szezonja volt, ez pedig bármelyik harmincon felüli pilótának hadüzenet lenne. A sportág sajátossága, hogy miközben az ember a csapatért küzd, egyben házi verseny is zajlik és nagyon nem mindegy, hogy ki végez előrébb.
A Ferrarinál hagyományosan első számú és második számú pilóták vannak, így amikor Vettel megérkezett a 35 éves Kimi Räikkönen mellé, pontosan tudta, hogy ő lesz majd a kiemelt versenyző, míg a finn a segítője. Leclerc-re is ez a sors várt volna vélhetően, csakhogy a számok magukért beszéltek, a monacói gyorsabb volt. Leclerc két futamgyőzelme önmagában is imponáló, az egész szezonban pedig 24 ponttal verte a németet.
Pedig Vettel szezonja nem indult rémesen, az első hét futamból hatszor jobban teljesített, mint Leclerc, a frusztráltsága akkor lett nyilvánvaló, amikor a hetedik, kanadai versenyen elveszítette az első helyet. Ezen a futamon autójával egy picit megcsípte a füvet, a pályára való visszatérését a bírók szabálytalannak vélték, ezért ötmásodperces büntetést kapott. Hiába ért be első helyen, a győzelem a legnagyobb rivális, Hamilton ölébe hullott, Vettel pedig mérgében kicserélte a futam végén az autókhoz állított, helyezést mutató táblákat.
Innentől talán már úgy érezte, mindenki ellene van, miközben Leclerc egészen belejött a vezetésbe, így már csak papíron volt Vettel az első számú versenyző. Különösen a Brazil Nagydíj mutatta, hogy van belső feszültség: a szezon első fele után megengedte Mattia Binotto csapatfőnök, hogy versenyezzen egymással a két pilóta, aminek az lett a vége, hogy a két autó összeért, így a 4. és 5. helyről esett ki Leclerc és Vettel. A nagy adag szentségelés mellett mindenki ezzel foglalkozott utána hetekig:
Amikor az ember úgy érzi, nem csak az ellenfél csapatai, de a sajátja is ellene fordul, ott már nincs mit tenni. Vettel szerződése 2020 decemberében jár le és bár állítólag kapott új ajánlatot, nem tudtak megegyezni. Könnyen előfordulhat, hogy fordult a kocka a Ferrarinál és már Leclerc-t illeti az első számú pilóta szerepe. Ehhez már nem akart asszisztálni a német.
Úgy hiszem Sebastian nem csinálna ügyet abból, hogy nem ő számít az első számú pilótának, de nem akar egyértelműen második számú lenni
– mondta a Sky Sportsnak Martin Brundle, korábbi Forma-1-es pilóta, utalva arra, hogy a német azt érezhette, innentől már Leclerc segítése lenne a feladata.
Mivel egyik fél sem részletezi, miben nem tudtak megegyezni, mindent bedobott már a sajtó: fizetés, a szerződés hossza, az autó versenyképessége, csapaton belüli pozíció – csak hogy néhányat megemlítsünk. Versenyek híján pedig csak az alkudozás maradt, ebbe a jelek szerint belefáradt Vettel és maradt a szakítás.
Ahhoz, hogy sikeresek legyünk ebben a sportágban, ahhoz teljes harmóniára van szükség. A csapattal közösen rájöttünk, hogy már nincs meg a közös vágy arra, hogy a 2020-as szezon után folytassuk
– mondta a bejelentés napján a német pilóta.
Alain Prost 1990-ben, Fernando Alonso 2010-ben, Sebastian Vettel 2015-ben igazolt a Ferrarihoz korábbi világbajnokként, hogy meghódítsa a Forma-1-et, de egyiküknek sem sikerült.
Miért most és hogyan tovább?
Abban egyelőre senki sem lehet biztos, hogy 2020-ban lesz Forma-1-es szezon, azonban Vettel még idejében elhatározta, hogy elhagyja a Ferrarit. Több mint fél éve van új csapatot találnia magának a négyszeres világbajnoknak, ráadásul világosan a többiek tudtára hozta, hogy elérhető.
A bejelentés után teljes dominó-effektus indul, rég nem látott jövés-menés veheti kezdetét, hiszen a Ferrarinak szüksége van valakire Leclerc mellé, és ha egy másik csapattól szereznek majd pilótát, úgy az a szék is megüresedik. Ne feledjük azt sem, az összes csapat kivárásra játszott 2020-ban, hogy a 2021-re tervezett szabálymódosítás idején robbantson, ha új versenyzőt keres. A szabálymódosítást azonban 2022-re halasztották, Vettel pedig borította az előzetes terveket.
Az olasz sajtó biztosra veszi, hogy Carlos Sainz, a McLaren 25 éves pilótája kerül majd Leclerc oldalára, aki Lando Norrisszal remekül kijött a csapatánál. A McLarennél téma lehet Fernando Alonso visszacsábítása is, aki az utóbbi időben utalt rá, hogy már bánja, hogy otthagyta az F1-et, de akár Daniel Ricciardo is érkezhet, akinek nem váltak be a számításai a Renault-nál.
Ami Vettelt illeti, a nyáron 33. születésnapját ünneplő pilótát többen nyugdíjba küldenék már, ő maga viszont meglehetősen homályosan fogalmazott a jövőjével kapcsolatban. Az újdonságot kereső világbajnok másik csapatról és a visszavonulásról is beszélhetett. Csak ő tudja igazán, hogy érez-e magában erőt a folytatásra.
Vettel a Ferrariban 101 futamon indult el, ezalatt 12-szer pole-pozíciót szerzett, 14-szer nyert versenyt és 54 alkalommal dobogós helyen végzett. Átvészelte az istálló több krízisét is,
- Maurizio Arrivabene leváltását a gyenge eredmények miatt,
- megannyi pocsék döntést a csapat élén,
- Sergio Marchionne halálát 2018-ban.
Nem mondhatja róla senki, hogy cserben hagyta volna a Ferrarit. Ugyanakkor a legnagyobb vágyát, amiért 2015-ben szerződtették az olaszok, nem tudta teljesíteni: nem nyert világbajnoki címet.
Kiemelt kép: Fabian Sommer / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP