Sebastian vettel négyszeres világbajnokként várja a szezont
Fotó: Europress Fotóügynökség
Miután a 2013-as szezon második felét kisajátította magának a címvédő Sebastian Vettel és a Red Bull csapata, a száguldó cirkuszt kedvelő emberek többsége már tűkön ülve várta az új, rengeteg változást hozó 2014-es idény kezdetét. Jelentjük, nem kell tovább várni, a hétvégén ugyanis elrajtol a Forma-1 új szezonja, az első helyszín Ausztrália. Az idénnynitót ugyanakkor kissé beárnyékolja Michael Schumacher, a sorozat hétszeres világbajnokának síbalesete, a német klasszis jelenleg a grenoble-i klinikán fekszik mesterséges kómában.
Mi változott?
Oldalakat lehetne megtölteni az újításokkal, így mi a magunk részéről megpróbáljuk csak a leglényegesebbeket kiemelni – ez is eltart egy darabig.
Kezdjük rögvest az erőforrásokkal, ugyanis 25 esztendő elteltével visszatérnek a 1,6 literes, V6-os turbómotorok, amelyek a V8-asokat váltják le. Az új motorok teljesítménye 600 lóerős lesz és percenkénti 15 ezres fordulatszámra lesznek képesek – a hangjuk pedig mérföldekkel jobb lesz az elődnél. Megváltozott a KERS is, amely mostantól az ERS nevet viseli és immáron nem csak a kinetikus (mozgási), hanem a motor hőenergiáját is hasznosítja – ez az eddigi 80 helyett plusz 161 lóerőt jelent. Ráadásul idén már nem csak 6,7 másodpercet, hanem 33,3-at lehet használni egy körön belül, azaz szinte az összes egyenes szakaszon.
Ami a tömeghatárt illeti, ez eredetileg 690 kilogramm lett volna, de mivel a gumiabroncsok nehezebbek lesznek, nemrégiben felemelték egy kilogrammal a határértéket.
A Ferrari így oldotta meg az orr kivitelezését
Fotó: Europress Fotóügynökség
Szembetűnő még, amit az új versenygépek leleplezésénél már láthattuk, hogy biztonsági okokból az autók orra jóval alacsonyabban lesz, mint eddig. Az új szabály szerint a gépek orra nem lehet magasabban 185 milliméternél, ennek az a lényege, hogy a versenyzők az ütközéseknél ne tudjanak a levegőbe emelkedni. Csak összehasonlításképp, 2012-ben ez az érték 550 milliméter volt.
2014-ben 100 kilogramm üzemanyaggal kell teljesíteni a versenyeket, márpedig ez magában hordozza azt a veszélyt, hogy kényszerű leállások tarkítják majd a versenyek utolsó köreit. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) ráadásul figyelmeztetett mindenkit, hogy a zéró tolerancia elvét fogja alkalmazni ebben az esetben. Ide tartozik az is, hogy idéntől kezdve a futamokat követő levezető kör során nem szabad majd leállni az autóval, hanem be kell vele hajtani a bokszba.
A pilóták idén öt hajtóművet kapnak, ezek pedig hat fontos részéből állnak: a motor, a turbó, a mozgási energia-átalakító, a hőenergia-átalakító, az akkumulátor és az elektronikai vezérlő. Ezekből ötöt-ötöt lehet felhasználni a szezon során és bárhogyan lehet variálni, ám a hatodik felhasználása büntetést von maga után. Teljes motorcsere esetén a bokszutcából kell rajtolnia a pilótának, ha egy elemből valaki a hatodikat veti be, akkor tíz rajthelyes büntetést kap. Minden további eszköz hatodik felhasználása öt-öt rajthelyes büntetést von maga után.
A váltók idéntől nyolcsebességesek lesznek és változik az aerodinamika is: az első légterelők keskenyebbek, mint voltak, míg hátul középre helyezték az egyetlen kipufogócsövet, így a befújt diffúzoroknak búcsút inthetünk.
Videó – Daniel Ricciardo és Sebastian Vettel mutatják meg a változtatásokat (angolosok előnyben):
Változik az időmérő is, annyiban, hogy a Q1 az eddigi 20 helyett 18 perces lesz, míg a Q3 az eddigi 10 helyett 12 minutumig tart. A Q2 esetében maradt a jól megszokott negyed óra. Akik eljutnak a harmadik szakaszig, azok két extra készlet abroncsot kapnak, hogy ne legyen gumispórolás, ám a versenyen azokon a gumikon kell elrajtolniuk, amelyen a Q2-ben a legjobb idejüket teljesítették.
Egyes versenyzőknek még az is okozhat kellemetlenséget, hogy ezentúl a futamok során kisebb szabálytalanságokért ötmásodperces büntetést lehet majd adni. Ezeket úgy tölthetik le a versenyzők, hogy mikor a bokszutcába mennek, akkor megállnak a garázs előtt, a szerelők pedig öt másodpercig nem nyúlhatnak az autóhoz.
A pilóták a szabálytalanságokért büntetőpontokat kapnak, ha 12 összejön 12 hónap alatt, akkor az automatikus egyfutamos eltiltást von maga után, ráadásul a visszatérést követően ötöt ismét feljegyeznek a delikvensnek. A büntetőpontokat 12 hónapig tartják majd számon minden egyes versenyző esetében.
Mindezek mellett az is újdonság, hogy a pilóták állandó rajtszámot választottak. Az időmérőn innentől kezdve kérdéses esetekben nem a rajtszám, hanem a harmadik szabadedzésen elért helyezés rangsorol.
Módosult a versenynaptár, Abu-Dhabiban dupla pontot adnak
Tavaly télen sokáig napirendi téma volt, hogy a futamok számát illetően rekorder lesz a 2014-es szezon, az FIA ugyanis 22 versenyt szeretett volna rendezni. Ez végül nem jött össze, marad a 19 hétvége: négy esztendőt követően idén már nem látogat el Dél-Koreába a mezőny, míg Mexikó és New Jersey majd csak a jövőben lesz házigazda.
Egyetlen debütáló pálya lesz, méghozzá az Orosz Nagydíjnak otthont adó szocsi aszfaltcsík, melyen október 12-én rendeznek versenyt. Ez a futam az Indiai Nagydíj helyére került be a naptárba.
Az Ausztrál Nagydíj helyszíne, az Albert Park
Fotó: Europress Fotóügynökség
Visszatér 11 esztendő elteltével az Osztrák Nagydíj is, valamint érdemes azt is megjegyezni, hogy ezúttal nem Brazíliában, hanem Abu-Dhabiban ér véget a szezon. Ráadásul az FIA döntése értelmében a szezonzárón dupla pontokat osztanak ki, azaz egy első hely nem 25, hanem 50 egységet fog érni – ettől azt remélik, hogy az utolsó pillanatig megmaradnak az izgalmak.
Idén már nem csak a szingapúri versenyt, hanem a bahreinit is villanyfény mellett tartják. A döntés annak köszönhető, hogy a mostani lesz a jubileumi tízedik Bahreini Nagydíj.
A Magyar Nagydíjat július 27-én rendezik, majd jön a nyári a szünet és augusztus 24-én, Belgiumban folytatódnak a küzdelmek.
Pilóták jöttek, mentek
Mint minden holtszezonban, most is akadtak változások a csapatoknál. A címvédő Red Bull ausztrál versenyzője, Mark Webber például visszavonult a száguldó cirkusztól, a helyére fiatal honfitársa, Daniel Ricciardo érkezett.
A Ferrari is váltott, a Scuderiában nyolc szezont lehúzó Felipe Massa immáron a Williamst erősíti majd, míg Fernando Alonso csapattársa a Lotust maga mögött hagyó Kimi Räikkönen lesz. Érdekesség, hogy a finn helyére az a Pastor Maldonado érkezik, akit Massával helyettesített a Williams.
A McLaren egy újonc pilótát vet be a dán Kevin Magnussen személyében, a létszámfelettivé váló Sergio Perez pedig átül a Force Indiába, ahol a német Nico Hülkenberg lesz a csapattársa – ez egy ígéretes kettősnek ígérkezik. Hülkenberg honfitársával, a Sauberbe igazoló Adrian Sutillal cserélt helyet.
A már említett Magnussenen kívül két újoncot avat még idén a Forma-1: az orosz Danyiil Kvijatot (Toro Rosso), valamint a svéd Marcus Ericssont (Caterham). Nagy visszatérő a japán Kamuji Kobajasi (Caterham).
Felipe Massától sokan kiugró teljesítményt várnak
Fotó: Europress Fotóügynökség
Mi várható?
Nehéz megtippelni, ki az, aki tarolhat ebben a szezonban. Ami eddig biztosnak tűnik, hogy a Renault-nak meggyűlik a baja a turbómotorral, ez pedig a címvédő Red Bull, valamint a Lotus teljesítményére jócskán rányomhatja a bélyegét. Az osztrák istálló tesztelése nem sikerült valami fényesre és napról napra jönnek a rossz hírek, ráadásul csapaton belülről. Az idény előtt már az is felvetették a Red Bullnál, hogy az sem kizárt, Sebastian Vettel az idény végén megköszöni az eddigieket és új csapat után néz. Itt jegyeznénk meg, hogy az előző idény sem indult fényesen a Red Bull számára, ehhez képest a német végül tükörsimán nyert meg világbajnoki címet.
Többnyire csak sötétben tapogatózik mindenki. A Ferrariról például azt vallják, hogy több rejlik az autóban, mint amennyit az olasz csapat mutatott a tesztelés során. A Red Bullnál a Mercedesre mutogatnak ujjal, mint a Forma-1 következő egyeduralkodója, a McLaren pedig kicserélődött vezetéssel és angyali nyugalommal várja a szezont. A Williams és a Force India tűnik fekete lónak, mindkét csapat meglepően jól teljesített a tesztelések során, ráadásul előbbinél Massa a másodhegedűs szerepkörből előrelépve okozhat még meglepetéseket.
Mindenki kiesik a szezonnyitón?
Idő közben már olyan vélemények is napvilágot láttak, hogy a sok változás és újdonság miatt egyszerűen képtelenség volt az autókat tökéletesen felkészíteni a szezonnyitóra. Egyesek úgy vélik, könnyen elképzelhető, hogy Ausztráliában többen is kiesnek, a legpesszimistábbak pedig olyan futamot vizionálnak, amelyet egyetlen autó sem fejez be és gyakorlatilag a három legkésőbb kieső lesz a dobogós.
A fentiek után csak egy dolog tűnik biztosnak, mégpedig az, hogy egy fordulatokban bővelkedő idény elé nézünk, ami nem csak nekünk nézőknek, de csapatoknak is számos kellemes és kellemetlen meglepetéssel szolgálhat majd.
Valljuk be: ezt nem is nagyon bánjuk.