A brit Autosport értesülése szerint az F1-es csapatok, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) és a sportágat gazdasági oldalról szervező FOM hat-hat képviselőjéből álló Stratégiai Munkacsoport komolyan fontolgatja az állandó rajtszámok bevezetését.
1973-ig a csapatok saját belátásuk szerint rendeltek (még szabad) számokat az autóikhoz, utána pedig az akkori konstruktőri bajnoki helyezésük alapján kaptak rajtszámokat, amelyek nagyjából állandónak számítottak. A változást az jelentette, hogy az egyéni világbajnok autója az 1-es számot kapta a következő évben, csapattársáé pedig a 2-est, emellett csapatok szálltak ki, érkeztek újak.
A ma is működő, az egyéni világbajnoknak járó 1-es (és csapattársának a 2-es) mellett az előző évi konstruktőri helyezések alapján idényenként újraszámozó rendszert 1996-ban vezették be.
A tervezett, állandó számos rendszerben csak a világbajnok válthatna számot az 1-esre, ha akar. Az állandó számokkal a szurkolók azonosíthatnák a versenyzőket, marketingszempontból egy óriási előny lenne a csapatoknak a pólók sapkák, ajándéktárgyak terén.
Az Autosport úgy tudja, hogy a Stratégiai Munkacsoportban egyetértés volt az állandó rajtszámok bevezetéséről, és csak a részletekről kell még dönteni. Többek között arról, hogyan kapják a versenyzők a rajtszámokat, azok rá lesznek-e vezetve az F1-es jogosítványra, a szuperlicencre.
Felmerült, hogy a számok kiosztása/kiválasztása/kisorsolása is külön esemény lehetne, valahogy úgy, mint a különböző focitornák csoport-összesorsolásai.
Megoldásra vár még a rajtszámokból adódó sportkérdések tisztázása, hiszen jelenleg mért időeredmény híján például a rajtszám alapján kapják a pilóták a helyüket a rajtrácson.
Szintén fontos kérdés a rajtszámok méretének megnövelése, ugyanis hiába az állandó, pilótához kötődő szám, ha az egyáltalán nem látszik az autón. A méretek szabályba foglalása is a lehetőségek között van, igaz, ez kényes terület, hiszen minél nagyobb a rajtszám, annál nagyobb felületet vesz el a szponzori logók, matricák elöl.
Időmérős kupa
Szintén tervben van a pole-bajnoki cím bevezetése: 2014-től az idényben a kvalifikációkon legeredményesebb pilóta külön kupát kaphat.
Az Autosport információi szerint előbb a más szériákban bevettnek számító, a pole-ért kiosztott pontok bevezetése vetődött fel, a jelenlegi pontrendszer ilyen átalakítását azonban nem támogatták a csapatfőnökök. Ezután javasolta az FIA-elnök Jean Todt a legjobb kvalifikáló év végi kitüntetését.
Az elképzelés szerint a pole-bajnoki cím további izgalmat adna a szezonnak, a szurkolók nem csak a hagyományos világbajnoki küzdelemben szoríthatnának kedvencüknek, a pilóták pedig legalább erre hajthatnának, ha a végső győzelemre nincs is esélyük.
Más kérdés persze, hogy általában a világbajnok ül a leggyorsabb autóban, így igen valószínű, hogy a végső győztes viheti majd mindkét címet.
Az elmúlt 5 évben kétszer fordult volna elő, hogy nem a világbajnok a pole-bajnok: 2009-ben, Jenson Button győztes idényében Sebastian Vettel vitte volna a kupát, míg tavaly, Vettel harmadik világbajnoki sikere mellett Lewis Hamilton hét pole-ja lett volna a csúcs.
2009 – Sebastian Vettel (4 pole, 4 második hely)
2010 – Sebastian Vettel (10 pole)
2011 – Sebastian Vettel (15 pole)
2012 – Lewis Hamilton (7 pole)
2013 – Sebastian Vettel (9 pole)