A hagyományos televíziózás esetében általánosan a nézők csak az elérhető csatornáik töredékét követik, az ingyenes földfelszíni televíziózás és a távközlési infrastruktúrától különváló Over-the-top (OTT) szolgáltatások kombinációja azonban olyan megoldást eredményez, amely ötvözi az újfajta igényeket a hagyományos televíziózás előnyeivel, miközben megvalósul a fogyasztók álma: a néző csak az általa kiválasztott, értékes tartalomért fizet – hívta fel a figyelmet Dóbé Sándor, az Antenna Hungária, az állami műsorszóró vállalat stratégiai igazgatója a Siófokon ma véget ért Media Hungary konferencián.
Dóbé előadásásában felhívta rá a figyelmet, hogy az internet és az online technológiák előretörése folyamatosan átírja a televíziózás korábbi kereteit. A szakértő véleménye szerint az egyedi-, exkluzív-, vagy rétegtartalmakat kereső, interaktív és játékos megszólítást igénylő millenniumi generáció (azaz a 2000 után születettek) tartalomfogyasztásában az OTT szolgáltatások veszik át a vezető szerepet, miközben az előfizetők fokozatosan mondják le kábeltévés szolgáltatásukat. (A jelenséget „cord-cuttingként” emlegetik). Bár hazánkban utóbbi jelenség még gyerekcipőben jár, az Egyesült Államokban a helyzet egyetlen statisztikával leírható: 2017 első negyedévétől a Netflix előfizetések száma meghaladja a kábel TV előfizetések számát – hangzott el az előadás során.
Sorozatot online, híreket hagyományos tévén
Míg a minőségi filmek és sorozatok platformfüggetlen elérése OTT szolgáltatásokon keresztül – jellemzően online – biztosított, addig a közérdeklődésre számot tartó tartalmak – hírek, élő sportesemények, rendezvények, show műsorok – követése a hagyományos (lineáris) TV-n megszokott.
Az jól látszik, hogy utóbbi műsortípusokról a hazai fogyasztók nem szívesen mondanak le, így nehezebben határozzák el magukat a „cord-cutting” mellett. Az ingyenes földfelszíni televíziós szolgáltatás (free-to-air, FTA) igénybevételével azonban megszüntethető az akadály. A FTA minden háztartás számára elérhető szűkebb, ingyenes csatornakínálatot biztosít, mely nem csak tartalmi oldalról, de technológiai oldalról is támogatja a cord-cutting jelenséget
– fogalmazott Dóbé Sándor.
Hazánkban a vegyes modell hódíthat
A stratégiai igazgató szerint a széles tematikájú, jelentős nézettséggel bíró műsorokat tartalmazó ingyenes csatornakínálat és a tetszés szerint választott OTT szolgáltatás olyan kombinációt eredményez, amelyben a néző csak a kívánt tartalomért fizet.
Annak érdekében, hogy a földfelszíni televíziós platform az OTT mellett tökéletesen illeszkedjen az újgenerációs igényekhez, az Antenna Hungária nyitott az innovatív megoldásokra. Az AH reagálva a változóban lévő tartalomfogyasztási szokásokra, tavaly év végén mindiGO néven elindította új OTT márkáját, melynek első eleme a MinDig TV Extra előfizetéssel igénybe vehető, 43 csatornát tartalmazó, multiscreen tévézést lehetővé tevő mindiGO TV volt. A fejlesztés második lépcsőjeként került sor a kifejezetten sport tematikára épülő, 12 tematikus élő sportcsatornát és interaktív tartalmakat egyaránt kínáló mindiGO Sport szolgáltatás elindítására
– fűzte hozzá az Antenna Hungária stratégiai igazgatója.
Startup program az újgenerációs médiamegoldások serkentése érdekében
Az igazgató beszélt arról is ,hogy a magyar telekommunikációs szektor meghatározó szereplőjeként az AH friss, innovatív megoldásokkal kíván piacra lépni, illetve bővíteni portfólióját. A cég éppen ezért AHa! Brain Store néven startup programot indított, mely műsorgyártással, műsorszóró hálózatokkal, multimédiával, vezeték nélküli és felhő alapú megoldásokkal, illetve IT/telekommunikáció, Big Data és IoT (Internet of Things, azaz a Dolgok Internete) területével kapcsolatos innovatív megoldások megvalósítását célozza. Tőkebefektetést, valamint fél éven keresztül folyamatos szakmai támogatást és akcelerációs szolgáltatást nyújtó programra a http://www.ahabrainstore.hu felületen lehet jelentkezni idén május 31-ig.
Kiemelt kép: Thinkstock