Évről évre lendületesen növekszik a digitális reklámipar Magyarországon, olyannyira, hogy már több éve a digitális bevételek összesített mértéke megelőzi a tévés reklámpiaci bevételeket is, és ezzel a legnagyobb szelet a reklámtortán belül. Ám mégis vegyes kép rajzolódik ki a magyarországi digitális reklámpiac alakulását illetően a múlt héten megrendezett kétnapos Evolution 2018 konferenciára az IAB Hungary internetes reklámszakmai szervezetnek a PwC Magyarország közreműködésével elkészített diáit elemezve.
Összehasonlításképp: 2016-ban 68,4 milliárd forint bevétel származott digitális reklámból, és a teljes reklámtorta 35,6 százaléka került a digitális médiához. Érdekesség, hogy az ezredfordulón az iparág még mindössze 0,9 milliárd forint reklámbevételre tett szert, 2001-re lépte át az 1 milliárdot. A reklámtortában jól észlelhetővé a digitális reklámipar 2005 tájékán vált, akkor 4,1 százalékot vitt el a hazai reklámipari bevételekből a digitális média.
Ma már a pénzek több mint fele megy külföldre
Aggodalomra adhat viszont okot, hogy a digitális reklámpénzek egyre növekvő mértékben vándorolnak külföldi cégekhez.
Pedig nem volt ez mindig így: 2008-ban az arány még úgy nézett ki, hogy a reklámbevételek mindössze 17 százaléka volt köthető globális szereplőkhöz, és a fennmaradó 83 százalék a hazai gazdasági szférát erősítette.reklámadót. Vagyis nem elég, hogy a hazaiakat szorongatják a nagy külföldi internetes cégek, a külföldiek még versenyelőnybe is kerültek a magyarországi adórendszer, a hazai cégeket négy éve sújtó jelentős mértékű reklámadó miatt.
Ez főleg a Google és a Facebook nagyon erős magyarországi jelenléte miatt van így, akikkel nehezen tudnak versenyezni a hazaiak. A két nagy internetes multi ráadásul egyelőre nem fizeti meg a Magyarországon 2014-ben bevezetettA hazai reklámbevételek is növekedtek
Ennek ellenére azért a hazai vállalkozások is találhatnak további kedvező grafikonokat az Evolution konferenciára összeállított diák között.
A növekedést jól mutatja, hogy 2016-ban még 34,9 milliárd forint ment a külföldiekhez, és 33,5 milliárd forint landolt a hazai digitális reklámszektorban.Az e-mail-marketinget leszámítva szép növekedés mindenütt
Az IAB Hungary és a PwC közös kutatásából kiderül továbbá, hogy az e-mail-reklám kivételével minden digitális reklámfajta kapcsán növekedés volt. 34,2 milliárdra emelkedtek az úgynevezett display bevételek – ez a gyakorlatban a bannereket jelenti –, a keresőmotorban (search) történő hirdetések volumene elérte a 30,9 milliárd forintot, a listing (apróhirdetési) bevételekből pedig 13,1 milliárd forint származott. Az e-mail-reklámból befolyó bevételek mértéke 1,1 milliárd forintra esett vissza a megelőző 1,2 milliárd forintról.
Lendületesen növekedtek a mobileszközökön (okostelefon, táblagép) megjelenített reklámokból származó bevételek is. 2017-ben 22,8 milliárd forintot költöttek a hirdetők mobilon, ezzel a piaci részesedése jelentősen bővült.
Ugyancsak növekedés volt az automatizált reklámköltés (programmatic) kapcsán. Az automatizált reklámbevételek összesített mértéke 12,2 milliárd forintot tett ki, a programmatic 1,36 milliárd, míg RTB-ből (real-time bidding, azaz valós idejű licitből) 1,24 milliárd forint bevétel származott.
Az Evolution 2018 konferencián elhangzottakat folyamatosan dolgozzuk fel, ide kattintva több, a konferencián elhangzott információról is olvashat cikkeket.
Kiemelt kép: Thinkstock