Média
Köd Pécs felett, háttérben a tévétorony a Makártetőről fotózva 2015. december 27-én. MTI Fotó: Sóki Tamás

Újabb gyanús pályázat a Médiatanácsnál

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2017. 10. 11. 10:59

Mi köze Uhrin Györgynének „Fodi”-hoz, az Andy Vajna rádiójával hálózatba kapcsolódó Rádió 1 Pécs vezetőjéhez, és miért nem érvénytelenítette a 101,7 MHz-es pécsi helyi frekvenciáért induló P1 Rádió pályázatát a Médiatanács? Újabb különös pályázatra bukkantunk a médiahatóságnál.
Korábban a témában:

Sokat írunk mostanában az NMHH Médiatanácsának meglehetősen különös helyi ügyeiről, például arról, hogyan huny szemet a testület különböző egészen súlyos szabálytalanságok, hiányosságok felett a helyi rádiós pályázatokon, ki tudja miért. E pályázatok tétje, hogy az adott városi rádiós frekvenciákon mely vállalkozás működtethet rádiót. Írtunk már arról, hogy a testület annak ellenére engedett át pályázatokat, hogy azok kísérteties azonosságokat mutattak más pályázatokkal, és beszámoltunk arról is, hogy például Andy Vajna filmügyi kormánybiztos békéscsabai helyi rádiós pályázata esetében a testület még arra is kész volt, hogy a kormánybiztos cégének – a médiatörvény értelmében szigorúan jogvesztő – hiánypótlási határidőre sem megfelelő bankszámla-igazolását végül mégis befogadja, sőt ennek érdekében a testület még egy előre kihirdetett napirendi pontját is elhalasztotta, amikor a testület ülése előtt pár órával beszaladtak Vajnáék a hiánypótlás-kiegészítéssel, több héttel a jogvesztő határidő után, és egy újonnan létrehozott bankszámláról.  Most ismét súlyos anomáliákra bukkantunk, ezúttal Pécsett.

Andy Vajna (középen), Habony Árpád (balra) és Havasi Bertalan (jobbra) társaságában
Andy Vajnáék meghekkelték a Médiatanácsot
A Médiatanács írásba adta: azért halasztotta el a békéscsabai rádiós pályázat vizsgálatával foglalkozó napirendi pontot, mert beszaladt a hatósághoz a pályázó Andy Vajna cégének képviselője.

Már két pécsi frekvencia is kellene Vajna szövetségeseinek?

Pécsről azt érdemes tudni, hogy Vajna rádiója, a Radio Plus Kft. – azaz a budapesti központú Rádió 1 – már megjelent a városban oly módon, hogy a cég idén május végén hálózatba kapcsolódott a Mambó Rádió Kft.-vel, a pécsi FM 90,6 MHz helyi rádiós frekvencia használójával. A hálózatba kapcsolódás során a Mambó Rádió Kft. átveszi Vajnáék Budapestről sugárzott műsorait, helyi tartalmat pedig csak 9 óra 59 percben hallhatnak a pécsiek a Rádió 1 Pécs néven működő rádióban. A Mambó Rádió Kft. tulajdonosa egyébként a régi Rádió 1 hálózat egykori egyik meghatározó személye, Fodor József, akit a szakmában csak „Fodi”-ként emlegetnek, valamint felesége, Fodor-Uhrin Beáta.

Időközben a Médiatanács kiírt egy másik helyi rádiós pályázatot is, mely a pécsi 101,7 MHz-re vonatkozik. A pályázaton három induló volt. Az egyikük egy P1 Rádió Kft. nevű, idén megalakult cég, mostani történetünk egyik főszereplője, amelyről rögtön még sok szó esik majd. A másik pályázó a Regionális Rádió Kft., mely egy kormányközeli üzletemberek tulajdonában lévő, idén létrejött vállalkozás, mely mögött Krskó Tibor, a HGY Invest tulajdonosa áll. Ezt a céget a Hamu és Gyémánt (HG Média) cégcsoportot felépítő Krskó Tibor és Rogán Antal egykori szomszédjaként ismert Csetényi Csaba közösen alapította 2010 szeptemberében, de Csetényi 2015 októberében kiszállt a vállalkozásból. A két üzletember cégei számos kormányzati kommunikációs megbízást is elnyertek. A harmadik pályázó a 2015 óta működő Pécs Rádió Kft., mely a pécsi Simon család nevén van.

Kik vannak a P1 Rádió mögött?

A Médiatanács a három pályázóból kettőnél alaki érvénytelenséget állapított meg, míg a P1 Rádió pályázatát átengedte, így jelenleg már annak tartalmi elemzése folyik. Az igazán érdekes azonban az, hogy ki áll a P1 Rádió mögött. A P1 Rádió internetes címét, a p1radio.hu domaint maga a Mambó Rádió Kft. regisztrálta. Ráadásul a P1 Rádió tulajdonosaként a cégnyilvántartásba egy bizonyos békéscsabai Uhrin Györgyné nevét regisztrálták. Uhrin Györgynéről némi nyomozást követően kiderítettük, hogy ő nem más, mint a másik pécsi frekvenciát, a 90,6 MHz-et már Vajnával hálózatba kapcsolódva használó Mambó Rádió Kft. (a Rádió 1 Pécs) kisebbségi tulajdonosának, Uhrin Beátának az édesanyja, vagy másképp: Fodi feleségének az anyja. Uhrin Beáta édesanyjának leánykori neve ugyanis Toronyi Erzsébet, épp mint Uhrin Györgyné születéskori neve.

Vagyis minden jel azt mutatja, hogy valójában a Fodor-Uhrin kör egy újabb helyi frekvenciát szerezne magának a meglévő, Andy Vajna filmügyi kormánybiztos Rádió 1 hálózatával már összekapcsolódva működő 90,6 MHz mellé. Pedig a Médiatörvény tiltja, hogy ugyanazon városban ugyanaz a médiaszolgáltató vagy annak tulajdonosa, a vételkörzetbe beleeső más körzeti vagy helyi rádiós médiaszolgáltatást végző vállalkozásban befolyásoló részedéssel bírjon.

A Médiatörvény és a rádiós pályázat felhívása le is írja, hogy a közeli hozzátartozók közvetlen és közvetett tulajdonosi részedését egybe kell számítani. Az, hogy Uhrin Beáta és Uhrin Györgyné közeli hozzátartozónak minősül (anyja és lánya) a Polgári Törvénykönyv idevágó részéből is következik. És mint említettük, a cégek közötti szoros üzleti kapcsolódásra utal a p1radio.hu internetes végződés doménregisztrációja is. Hiszen az nem túlságosan tipikus, hogy valaki a konkurenciájának regisztrál be domaint.

De mi értelme annak, hogy ha a P1 Rádió megnyeri a helyi rádiós frekvenciát, akkor valójában a Fodor-Uhrin családnak már két helyi frekvenciája is lesz Pécsett? Az egyik általunk megkérdezett, a helyi viszonyokat jól ismerő szakértő szerint arról lehet szó, hogy mivel a Mambó Rádió már Vajnával szerződött, Fodorék szeretnének újabb piacot lefoglalni maguknak, hogy a másik frekvencián ne kapjanak konkurenciát egy másik pályázótól. Az sem kizárt, hogy szeretnének egy olyan rádiót is maguknak, amelynek talán már nem lesz köze a filmügyi kormánybiztoshoz. Egy másik forrásunk pedig arról beszélt, hogy a Fodor-Uhrin család talán azért is alapíthatott egy új rádiót, mivel a Mambó Rádió Kft. (a Rádió 1 Pécs) pereskedésig fajuló jogvitába keveredett a Vajnáékkal történt hálózatba kapcsolódást követően a Radio Sales House (RSH) céggel, mely a Mambó Rádió reklámidejét kizárólagos jelleggel értékesítette, de a Vajnáékkal történt szövetséget követően a Mambó állítólag nem adta le az RSH által hozott reklámokat, hanem inkább a Vajnáék által hozott reklámokat sugározta. Egy új cég megoldás lehetne arra az eshetőségre, ha az RSH és a Mambó Rádió közötti per miatt a Mambó anyagilag nehéz helyzetbe kerülne. Az RSH ugyanis kártérítést követel a Mambótól szerződésszegésre hivatkozva.

Durvul a vita, ki árulhatja a Reggeli Show reklámjait
Feloldhatatlannak tűnő ellentétek vannak a Tombor András és Krskó Tibor féle RSH, valamint a Rádió 1 Pécs és az Andy Vajna féle Rádió 1 között a Reggeli Show reklámideje kapcsán. Egymást cáfolgatják.

A Médiatanács alakilag megfelelőnek találta a P1 pályázatát

A Médiatanács egyébként a múlt heti ülésén úgy határozott, hogy kizárólag a P1 Rádió pályázatát tekinti alakilag megfelelőnek a pécsi 101,7 MHz-re. Vagyis úgy tűnik, a testület vagy nem látott kivetnivalót a különös és a médiatörvény miatt jogilag is megkérdőjelezhető személyi összefonódások mögött, vagy valamiért még nem értesült azokról.A Médiatanács annak ellenére is tekintette alakilag érvényesnek a P1 Rádió pályázatát, hogy a P1 Rádió Kft. cégnyilvántartási bejegyzett tulajdonosi adatai, valamint a pályázati ajánlatkor beküldött adatok között információink szerint eltérés volt tapasztalható, mivel a P1 Rádió tulajdonosaként megjelölt Uhrin Györgyné cégnyilvántartásba regisztrált anyja neve helyett valótlanul a születési nevét, Toronyi Erzsébetet tüntették fel. Emiatt a hamis adatközlés miatt a P1 Rádióval szemben jelenleg cégbírósági törvényességi felügyeleti eljárást is kezdeményezett már valaki.

Fodorék nem válaszolnak

Az ügyben egyébként kerestük a Mambó Rádió tulajdonosait, Fodor-Uhrin Beátát és Fodor Józsefet, valamint a P1 Rádió tulajdonosaként megjelölt Uhrin Györgynét is. Mindhármójukat először a Mambó Rádió Kft. központi telefonszámán hívtuk, de ott hol azt mondták a kollégáik, hogy Fodorék épp tárgyalnak, majd megígérték, hogy fél órán belül visszahívnak bennünket a cikkünk kapcsán, hol pedig azt mondták, hogy házon kívül vannak, közvetlen mobilszámot pedig nem adhatnak, Fodor Józsefhez azonban végül találtunk egy korábbi cikkünk kapcsán egy mobilszámot, amelyen felhívtuk. Fodor azonban azt mondta, nem nyilatkozik, a nevét se írhatjuk le az ügyben, és váltig állította, nem érintett a P1 Rádió frekvenciapályázata ügyében annak ellenére, hogy mint mondtuk, az anyósa nevén van a P1 Rádió. Mivel Fodor mereven elzárkózott a kérdésektől, a család többi tagjával pedig beszélni sem lehetett, így nem tehettük fel a kérdést, hogy mi a cél az újabb helyi frekvenciával, amikor ezt tiltja a médiatörvény. Kérdeztük volna azt is, hogy a P1 Rádió esetében Uhrin Györgyné miért a saját születési nevét szerepeltette az anyja neveként.

Keressük az ügyben az NMHH Médiatanácsot is, hogy a valótlan adatok és a rokoni összefonódások ellenére miért nem pottyantották ki a P1 Rádió Kft. pályázatát, amikor a két másik pályázót, a Regionális Rádió Kft.-t, illetve a Pécs Rádió Kft.-t kizárták alaki érvényességi vizsgálatkor. Ha válaszolnak, arról természetesen beszámolunk.

Frissítés (2017.10.11. 15:44): Az NMHH még most sem lát problémát

Cikkünk megjelenését követően az alábbi válasz érkezett a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság kommunikációs osztályától: „A Médiatanács a médiatörvény előírásainak megfelelően végezte el az alaki vizsgálatot – beleértve a tulajdonosi szerkezet, az összeférhetetlenség vizsgálatát is. Ezután vette pályázati nyilvántartásba a P1 Rádió Kft.-t. A folyamatban lévő pályázati eljárás lezárásáig a médiatörvény nem teszi lehetővé, hogy a Médiatanács további információt hozzon nyilvánosságra a témában. Emellett a hatóság a már megjelent cikkel összefüggésben megjegyzi, hogy a bíróság is megerősítette a szóban forgó pályázati eljárásban eddig az alaki vizsgálatok során meghozott Médiatanács-döntéseket, így tehát a testület jogalkalmazói gyakorlatát, hiszen július közepén a másik két, kizárt pályázó felülvizsgálati kérelmeit elutasította.”

(10.12. 09:11) Az NMHH fenti állításai egyébként csúsztatásnak tűnnek. Hogy miért, arról itt írunk bővebben.

Ha érdekli, milyen egészen elképesztő rádiós pályázatokra bukkantunk még a Médiatanácsnál az elmúlt hetekben, illetve hogyan folyik a háború a helyi rádiós frekvenciákért, olvassa el korábbi cikkeinket is a témában.

Kiemelt kép: Köd Pécs felett, háttérben a tévétorony a Makártetőről fotózva 2015. december 27-én. MTI Fotó: Sóki Tamás 

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Megszólalt Havas Henrik

Kommentek

NEW YORK, NY - DECEMBER 09: People carry signs addressing the issue of sexual harassment at a #MeToo rally outside of Trump International Hotel on December 9, 2017 in New York City.   Stephanie Keith/Getty Images/AFP
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.