Média

Az Origo-New Wave 79 millióért kapta meg a közmédia online reklámfelületeit

Az MTVA utólag, néhány nappal a szerződés által érintett kilenc hónapos időszak kezdete után papírozta le az ügyletet az MTVA digitális reklámfelületeihez hozzájutó Origo Mediával.

Áprilisban már beszámoltunk róla, hogy az origo.hu-t működtető New Wave Mediához (a volt Origo Media Zrt.-hez) kerülnek a közmédia internetoldalainak és mobilapplikációinak felületei idén április elsejétől december 31-ig.

Az Origo az MTVA-val szövetkezett
Az origo.hu-t működtető New Wave Mediához kerülnek az állami média internetes felületei.

A közmédia akkor nem volt hajlandó elárulni, mennyi pénzért adta el a felületeit: az Origo és az MTVA közötti szerződés(ek) megismerésére irányuló április 18-én benyújtott közérdekű adatigénylésemre csak annyit közölt a határidő kitolása után, hogy csak 21.400 Ft megfizetése után mutatják meg a dokumentumot. (A reklámszerződésről utólag kiderült, hogy mindössze nyolc darab A4-es formátumú oldalból áll.) Amikor jeleztem, hogy bár a közérdekű adatok megismeréséért igényelt összeget megalapozatlanak találom és vitatom, hogy „az adatigénylés teljesítése az MTVA alaptevékenységének ellátásához szükséges munkaerőforrás aránytalan mértékű igénybevételével járna”, de mégis kész vagyok megfizetni azt, a közérdekű adat kiszolgáltatását ekkor további feltételhez, olyan szenzitív adat megadásához kötötték mint a lakcímem, holott az adatigénylés digitális úton történt. Erre azonban azon meggyőződésből, hogy nem az adatigénylőnek, hanem az állami intézménynek kellene közölnie adatokat, végül nem került sor, a szerződést így akkor nem ismerhettem meg. A szerződés azonban végül, kerülőúton ugyan, de mégis eljutott hozzánk, igaz, több pontját kitakarták.

A kitakarások ellenére a szerződésből tudhatjuk a lényeget, vagyis hogy az (időközben Matolcsy György fia, Matolcsy Ádám cége által megvásárolt és nevét New Wave Media Zrt.-re cserélő) Origo Media Zrt. összesen 79 millió 200 ezer Ft + áfa összegért jutott hozzá a közmédia ernyője alá tartozó portálok és applikációk reklámfelületeihez.

Ezért a pénzért a következő felületeket kapta meg az Origót működtető cég:

  • hirado.hu,
  • petofilive.hu,
  • m4sport.hu,
  • m5tv.hu,
  • mediaklikk.hu
  • a mediaklikk.hu oldalon megjelenő videós tartalmak pre- és postroll megjelenései,
  • az M4 Sport applikáció,
  • a Médiaklikk applikáció
  • a Médiaklikk Plusz applikáció,
  • az MTV Boxutca applikáció,
  • a Híradó applikáció,
  • továbbá minden egyéb, a jövőben az MTVA tulajdonába kerülő és értékesítésre definiált weboldal és vagy applikáció reklámfelületei

Szerződés visszamenőleges hatállyal

A szerződés további érdekessége, hogy az aláíró felek (Száraz István, az Origo vezérigazgatója és akkori tulajdonosa, Vaszily Miklós, az MTVA vezérigazgatója és Fulmer Lászlóné, az MTVA megbízott gazdasági igazgatója) a bélyegző és a kézírás szerint csak április 10-én látták el kézjegyükkel a dokumentumot, holott a szerződés úgy fogalmaz, hogy az már 2017. április 1-jén 0:00 perc után megjelent reklámokra is vonatkozik.

Tombor cége irányította az Origót a közmédiához

A szerződés 1.1 pontja alapján egyébként az Origo Mediával eredetileg a Media Services Company (MSC) kezdett tárgyalásokat a hirdetési felületek megvásárlásáról és irányította az MTVA-hoz szerződést kötni az Origót. Az MSC-ről azt érdemes tudni, hogy 100 százalékos tulajdonosa az Atmedia, mely mögött Tombor András, az Orbán-kormány volt főtanácsadója, a mandiner.hu új tulajdonosa és egyben Habony Árpád hitelezője áll. Az MSC/Atmedia értékesíti egy ideje a közmédia egyes reklámfelületeit, a közrádiók és a köztévék reklámideje is hozzájuk került korábban.

Látogatónként 5 forintra, oldalmegtekintésenként 50 fillérre jön ki a matek

A közmédia az idei év első felében havi átlagban 1,4-1,6 millió közötti egyedi internetes látogatót és 17-19 millió oldalmegtekintést ért el a DKT (Digitális Közönségmérési Tanács) adatai alapján. Ebből kiindulva, és azt feltételezve, hogy az MTVA hasonlóan teljesít az év egészében, az Origo Media összesen 12,6-14,4 millió egyedi látogatót, illetve 153 és 171 millió közötti oldalmegtekintést érhet el 9 hónap alatt úgy, hogy ezért 79,2 millió forintot kell fizetnie.

Ez egyedi látogatónként átlagosan 5,5 Ft és 6,3 Ft között jön ki, a közmédia portfóliójának teljesítményétől függően. Oldalmegtekintésenként ez 50 fillér körülre jön ki.

A szerződésben azonban van egy utalás, hogy a megállapodás a hirdetési felületek csak 1.2-es pontban meghatározott hányadára vonatkozik, így a fenti számítás ezért inkább csak elméletinek tekinthető. Az 1.2-es pont tartalmát ugyanis kitakarták.A szerződés teljes egészében lapozható formában itt érhető el:

Pető Zoltán, hirado.hu főszerkesztő / fotó: Balogh Zoltán, MTI
Főszerkesztőt váltott a közmédia
Pető Zoltán, a Petőfi Rádió volt főszerkesztője vette át a hirado.hu stábjának irányítását a konzulból lett főszerkesztőtől.
Jelentős veszteség a közmédia leánycégénél
Az Újmédia és Teletext Kft. növekvő árbevétel mellett is százmillió forintot meghaladó veszteséget hozott össze. A mínuszossá vált céget októberig az a Nobilis Márton vezette, aki azután minisztériumi állást kapott.
németh balázs (Array)
Sokkal több pénzből működött a közmédia a tervezettnél
Összesen 87,55 milliárd forintból működött tavaly az MTVA. Ez az eredetileg tervezettnél 10 milliárd forinttal több.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik