Előbbinél 21 százalék csökkenést, utóbbinál 1 százalékos növekedést regisztrált múlt év július-szeptemberhez képest a Magyarországon műszeres televíziós közönségmérést egyedül végző Nielsen Közönségmérés.
Élelmiszereknél az élen ugyanúgy a sör, puding/édes tejtermékek, valamint szénsavas üdítőitalok állnak, ahogy a tavalyi harmadik negyedévben is. Idei GRP-mutatóik július-szeptember között (sorrendben) 16.463 százalék, majd 10.636 és 9.288 százalék volt. Utánuk következik a rangsor legfelső részében a szeletes csokoládé, a kávé, az édes keksz/ostya, a rágógumi és jégkrém tévéreklám. (A GRP mutatókról lásd keretes írásunkat.)
Kávé esetében figyelemre méltó arányban – 64 százalékkal – 5.758-ra nőtt a GRP értéke, ami a szeletes csokoládénál 8.347-at ért el 24 százalékos emelkedés mellett.
Fogkrém, mosószer, sampon
A háztartási vegyi áruknál és kozmetikumoknál viszont változott az élmezőny: Az idei és tavalyi harmadik negyedévben listavezető fogkrém 7.966 százalékos GRP-ja mögé ugyanis most második helyre jött fel a mosószer, és 7.896-tal a 6.353 százalékos sampon elé került. Utánuk a legutóbbi negyedéves rangsor élmezőnyében a mosogatószer majd a női parfüm következik és a hajápoló termékek együttese.
Szembeötlő a trendek közül az is, hogy a mosószer GRP-je több mint két és félszeresére emelkedett, 277 százalékkal, a tavalyi harmadik negyedévről az ideire.
Napi fogyasztási cikkek top tíz GRP-t elért termékosztályával kapcsolatos tévéreklámok százalékpontjai 2016. harmadik negyedévében.
Kategória |
2015. harmadik negyedév |
2016. harmadik negyedév |
Sör |
20 739 |
16 463 |
Puding/édes tejtermék |
10 295 |
10 636 |
Szénsavas üdítőital |
10 041 |
9 288 |
Szeletes csokoládé |
6 737 |
8 347 |
Fogkrém |
7 911 |
7 966 |
Mosószer |
3 468 |
7 896 |
Sampon |
6 616 |
6 353 |
Kávé |
3 501 |
5 758 |
Mosogatószer |
5 042 |
5 163 |
Édes keksz/ostya |
5 301 |
4 858 |
Forrás: Nielsen Közönségmérés
Napi 4 óra 16 perc a tévé előtt
A Nielsen Közönségmérés azt is megállapította saját műszeres mérésére hivatkozva, hogy az egy főre jutó napi tévénézési idő a négy évesnél idősebb népesség körében 4 óra 16 percet ért el a harmadik negyedévben. Ez tíz perccel kevesebb mint a tavalyi hasonló időszak során.
Minden korosztályban csökkent a tévézésre fordított idő
Hozzátették, hogy minden korcsoportban csökkent a napi átlagos tévénézési idő, de korcsoportonként eltérő mértékben. A 4-17 éveseknél mért mínusz 19 perc legutóbb átlag napi összesen 177 percet jelent; 18-49 éveseknél napi átlag tizenöt perccel kevesebbet, és így összesen átlag 196 percet mértek idén a hetedik-kilencedik hónap során. Ezzel egy időben pedig az 50 évesek és idősebbek körében öt perccel lett kevesebb: naponta átlag 349 perc.
A négy évesnél idősebbek tévénézéssel töltött idejükből mindössze 1,3 százalékot, átlagosan 3,2 percet fordítottak televíziós tartalmak késleltetett visszanézésére (Time-shifted Viewing, TSV). A legmagasabb arányt a 18-49 éves korosztálynál mérték, 1,7 százalékot.