A tanácsadócégek éveken át dolgoztak vezérigazgatókkal és informatikai igazgatókkal üzleti stratégiák kidolgozásán át a legmodernebb technológiák bevezetéséig, a legújabb trend viszont, hogy már a marketingszegmenst és a marketingigazgatókat (CMO – chief marketing officerek) is célozzák. Nem véletlenül, hiszen a marketingigazgatóknak ma már nem csak kommunikációs stratégiákat kell kidolgozniuk, de kézzelfogható eredményeket kell felmutatniuk és segíteniük kell újragondolni az üzletet, ráadásul a CMO-k egyre többször költenek mostanában információtechnológiai szolgáltatásokra.
A legújabb példa arra, hogy mi történik a piacon, hogy a Deloitte könyvvizsgálattal és tanácsadással foglalkozó cég felvásárolta a Heat nevű 110 fős full-service kreatív ügynökséget. A Heat olyan cégeknek dolgozik mint például az Electronic Arts Inc. videojátékgyártó és a Hotwire nevű utazási website, derült ki a Wall Street Journal témával foglalkozó cikkéből.
A Heat az elmúlt években több díjat is nyert a reklámszakma Oscar-díját jelentő Cannes Lions hirdetési fesztiválján.
A Heat egyébként már a 11. digitális marketingcég, amit a Deloitte megvásárolt, amióta a Deloitte létrehozta kreatív tanácsadói részlegét, a Deloitte Digitalt 2012-ben. Ez a divízió mára 7 ezer munkavállalóval rendelkezik és 2,1 milliárd dollár árbevételt ért el tavaly, amivel a világ legnagyobb ügynökségeinek egyike lett.
A cégnek mostanra nagyon nagy szakmai háttere van a felhasználói élmény (user experience), a digitális marketing, a dizájn, a web és a mobil fejlesztések terén.
A PwC és az IBM is rámozdult a marketingre
Hasonló irányba mozdul el egyébként a Deloitte piactársa, a PricewaterhouseCoopers is, amely a hírek szerint 2-3 európai vagy ázsiai digitális cég felvásárlását tervezi, hogy azután beolvassza őket a 2015-ben 1,2 milliárd dollár bevételt generáló PwC Digital divízióba. Az IBM ugyancsak egyre erőteljesebben nyit a digitális marketing irányába, nemrégiben például három digitális marketinggel, kreatívval és dizájnnal foglalkozó céget is megvett, beleértve a Resource/Ammirati-t, amely olyan cégeknek dolgozik mint a Nestlé. Az IBM Interactive Experience-nél több mint 10 ezer munkavállaló dolgozik és 1,9 milliárd dollár árbevételt produkált 2015-ben.
A klasszikus ügynökségek területére is belépnek
Azzal, hogy a Deloitte, a PwC és az IBM új irányokban erősít, a klasszikus ügynökségek mint a WPP, a Publicis csoport és az Omnicom is komoly kihívással szembesülnek, hiszen ezzel az ő felségterületekre merészkednek be.
Azonban a jelek szerint a reklámügynökségek sem hagyják magukat lenyomni, ők éppen technológiai téren terjeszkednek. Körülbelül egy évvel ezelőtt például a Publicis 3,7 milliárd dollárért vette meg a a Sapient Corp. nevű céget, amely nem csupán kreatív előállítási szolgáltatásban, de például rendszer-integrációban, webfejlesztésben, e-kereskedelemben és applikációfejlesztésben is jeleskedik.