Média

A magyar piac első reakciói a Netflix megjelenésére

netflix
netflix
A tegnapi nap egyik nagy médiaszenzációja volt, hogy Magyarországon is elérhetővé vált a Netflix, mely egyes vélemények szerint alaposan felforgathatja a hazai kábeltévés és műsorszolgáltatói piacot azáltal, hogy rendkívül rugalmasan és olcsón biztosít videós tartalmakat a nézők számára a legkülönbözőbb platformokon. Hogyan készülnek a kábelszolgáltatók és a műsorszolgáltatók a Netflix megjelenésére? Tartanak-e elszívó hatástól, illetve milyen válaszcsapásokra készülnek, már ha egyáltalán készülnek? A 24.hu megkereste az RTL-t, a TV2-t, az HBO-t, a Telekomot, a UPC Magyarországot és a DIGI-t. A nekünk adott reakciók alapján úgy tűnik, nincs igazi aggodalom, legalábbis hivatalosan.

130 ország között tegnap késődélutántól Magyarországon is megjelent az on-demand videoszolgáltató, a Netflix. A hír kapcsán máris elindult a találgatás: vajon a Netflix el tud-e szipkázni nézőket a különböző magyarországi szolgáltatóktól, illetve hogyan érintheti a műsorszolgáltatókat (azaz magukat a tévécsatornákat)? Hiszen ha a nézők a televízióban látható, úgynevezett lineáris, tehát szerkesztett tartalmak helyett a maguk által kiválasztott sorozatokat, filmeket nézhetik, akár csökkenhet is a csatornák nézettsége, vagy akár bizonyos tévés csomagokat is lemondhatnak az előfizetők. De vajon tartanak-e maguk az érintettek az on-demand videoszolgáltatás elszívó hatásától? Hogyan próbálják felvenni a versenyt újdonsült piactársukkal? Többek között ezeket kérdeztük a piac legnagyobb, illetve leginkább érintettnek tűnő szereplőitől.

Elsőként az RTL háza tájáról, pontosabban Szabó Andrástól, az RTL Magyarország digitális és fejlesztési igazgatójától kaptunk választ a tegnapi nap fejleményeivel kapcsolatos kérdéseinkre.

“Az RTL Magyarország számára nem volt nagy újdonság, hogy a Netflix 2016-ban elér a régióba, így nem is tartunk a Netflixtől. Nincs rajta helyi, hazai gyártású tartalom, amelyek itthon nagyobb nézettséget generálnak, illetve a külföldi tartalom sem szinkronizált, így ez egyelőre biztosan nem válik tömegtermékké Magyarországon. Azt is érdemes hozzátenni, hogy a Netflixen elérhető filmek, sorozatok a saját gyártású tartalmak kivételével nem is a legújabbak. Így aki az olyan friss amerikai televíziós sorozatokra kíváncsi, mint mondjuk az X-Akták vadonatúj évada, az azokat továbbra is a televíziókban, ebben a konkrét esetben pedig a Coolon találja meg, szinkronosan, szinte egy időben a világpremierrel. Ezen kívül mi már most is elég nagy mennyiségű helyi tartalmat teszünk elérhetővé a saját VOD (video on demand) platformunkon, az RTL Most-on ingyen, és ezt a szolgáltatást és kínálatot csak bővíteni fogjuk. Amerikában is (ahol a Netflixnek 40 millió előfizetője van) csak akkor vált mérhetővé lemorzsolódás, amikor kialakult az az erős VOD mezőny, amely valósan tudott helyettesíteni egy kábeles előfizetést. Ettől a magyar piac még elég távol áll.”

A Magyar Telekom részéről is azt a választ kaptuk, hogy nem tartanak igazán a Netflixtől, sőt közös érdeknek nevezték, hogy Magyarországon is elterjedjen a kényelmes tartalomfogyasztás, az on-demand, amelybe a Netflix is tartozik.

“A filmek és sorozatok kedvelői egyre inkább keresik a kényelmes megoldásokat, és helytől, időponttól függetlenül szeretnének tévézni. Az új piaci szereplők mindegyike a több képernyőn (televízión, számítógépen, okostelefonon és táblagépen) on-demand (bárhol, bármikor) módon történő film- és sorozatpiacot építi, ezáltal gazdagítja a tévézési, szórakozási lehetőségeket. Közös érdek, hogy a legális, minőségi, kényelmes tartalomfogyasztás Magyarországon is elterjedjen, a felhasználók felismerjék ennek előnyeit.
A Telekom azon túl, hogy tévéműsor-kínálatában népszerű tévécsatornákat biztosít, igyekszik minél jobban kihasználni a hazai és a nemzetközi filmstúdiókkal kötött együttműködésekben rejlő lehetőségeket. Az előfizetői igényeknek megfelelően fokozatosan bővíti a hollywoodi film- és sorozatkínálatát premierfilmekkel, amelyeket a versenytársaktól megkülönböztető módon szinkronizáltan is elérhetővé tesz. Ezek a Telekom TV Videotékában, vagy a TVGO-val notebookon, okostelefonon, táblagépen tekinthetők meg.
Mint ismert, a Telekom OTT módon elérhető, havidíjas előfizetéses filmkölcsönző-szolgáltatást is kínál; a TVGO MoziKlubot, illetve a Telekom HBO GO kínálatából is választhat bárki filmes tartalmakat.”

A TV2 Csoport részéről Koltai Péter üzletfejlesztési vezető válaszolt a 24.hu kérdéseire. Mint az igazgató kifejtette, őket sem érte őket váratlanul a Netflix lépése, és nem számítanak komoly elszívó hatásra, mivel a Netflix teljesen más nézői élményre és más tartalomra fókuszál, mint a TV2 Csoport.

A Netflix bejelentése nem volt váratlan, a cég terjeszkedési törekvése már korábban is jól látható volt a piac számára. Komoly elszívó hatásra nem számítunk, alapvetően más nézői élményre, és ennek megfelelően más tartalomra fókuszálnak, mint a TV2 Csoport. Bár vélhetően lesznek olyan sorozatok, amelyek nálunk is futottak már, ennek komoly hatása nem lesz a nézettségünkre. Tartalomfogyasztási szempontból egyértelműen felértékelődik az egyedi, saját gyártású műsorok szerepe, mint a nagy event produkciók vagy napi sorozatok, valamint az aktuális műsorok, mint a Tények és a Mokka fontossága.

A lineáris tévézés továbbra is elsődleges hazánkban, nem csökken szignifikánsan az erre fordított idő (az egy főre jutó napi tévézés 2015-ben 4 és háromnegyed óra). Kutatások pedig kimutatták, hogy a Netflixhez hasonló szolgáltatások nem a lineáris tévé helyére érkeznek, hanem a korábbi kiegészítő tartalomfogyasztást váltják (DVD, korábban VHS videó fogyasztás).

Évek óta nagy hangsúlyt fektetünk digitális jelenlétünk fejlesztésére, a másodlagos képernyőkön elérhető on-demand tartalmakat folyamatosan növeljük, így saját gyártású műsoraink megtalálhatóak online felületeinken, valamint a TV2 Player alkalmazáson keresztül is. Ezzel egy időben a TV2 továbbra is jelen kíván lenni minden olyan platformon, amely a tévézés élményét terjeszti ki új képernyőkre és élethelyzetekre. Ezért működünk együtt több olyan disztribúciós szolgáltatóval, akik már elérhetővé tették az online streaminget a meglévő és új ügyfeleik számára.

A DIGI Magyarország nevében Kállai Annamáriától kaptunk tájékoztatást. A szolgáltató marketingmenedzsere szerint egyelőre nem tudják megjósolni az esetleges elszívó hatást. Kállai Annamária hozzátette:
a DIGI mindig örömmel fogadja a verseny bővülését, mert ez arra  ösztönözheti a piaci szereplőket, hogy egyre magasabb színvonalú szolgáltatást és  kedvezőbb árakat kínáljanak az előfizetőknek. A marketingmenedzser arra a kérdésünkre, hogy hogyan próbálják felvenni a kesztyűt a fokozódó versenyben, azt jelezte, hogy a DIGI TV csomag gazdag programkínálattal (kábelen 91 digitális és 27 HD, műholdon pedig 73 digitális és 13 HD csatornával) biztosítja a tartalmas szórakozást, miközben továbbra is a versenyképes ár/érték arányt képviseli. A számos csatorna közt kiemelkedőek az élő sportközvetítések, az aktuális helyi információkat is tartalmazó kulturális, tematikus műsorok és hírműsorok, amelyek mellett természetesen megtalálhatók a különféle igényeket is kielégítő filmcsatornák. A műsorok magyar nyelven (vagy magyar felirattal) érhetők el, ami fontos szempont a hazai fogyasztók számára. A DIGI folyamatosan bővíti extra szolgáltatásait, a megváltozott tévézési szokásokhoz igazodva például 2015-ben elindította ügyfelei részére a többletdíjazás nélkül elérhető DIGI Online applikációt – emlékeztetett Kállai Annamária.

UPC Magyarország részéről azt a választ kaptuk, hogy

a Netflix magyarországi megjelenése nagy valószínűséggel hatással lesz az ügyfelek egy részének fogyasztási szokásaira a tévés és filmes tartalmak tekintetében. Arra számítunk, hogy a Netflix szolgáltatás felpezsdíti az edukációs folyamatot, és itthon is az eddiginél nagyobb ütemben terjed majd az on-demand alapú televíziós tartalomfogyasztás. Egyelőre nem számítunk arra, hogy ügyfeleink jelentős számban mondanák le kábeltévés előfizetésüket a Netflix megjelenése miatt, de természetesen folyamatosan figyelemmel kísérjük a piaci változásokat, és ahogyan eddig is, a jövőben is rugalmasan alkalmazkodni fogunk a fogyasztók igényeihez.

Magabiztosan reagált megkeresésünkre az HBO Magyarország sajtókapcsolati munkatársa is. Pinczés-Pressing Ádám válaszában arra helyezte a hangsúlyt, hogy “az HBO-nak elismerten hosszú történelme van a legjobb műsorok létrehozásában. Minden tartalmunk exkluzívan csak a saját felületeinken érhetőek el, és ameddig folytatjuk ezt a hagyományt, biztosak vagyunk a sikerben, függetlenül attól, hogy ki lép be az adott piacra” – írta.

A Netflix tegnapi bejelentése a CES-en:

Ajánlott videó

Olvasói sztorik