A főváros utcáin ma is számos olyan nyomra bukkanunk, amik a sok évtizeddel ezelőtti történésekre, illetve a mindennapi életre emlékeztetnek, legyenek azok egy politikai korszak lenyomatai, katonák, járókelők, vagy az adott házakban élők által életre hívott téglakarcok, vagy épp az 1945-ös aknamentesítés nyomai.
Az Ismeretlen Budapest-sorozatunk mai epizódjában nem ugrunk vissza ennyire az időben, hiszen a Fővárosi Szállítási Vállalaton belül létrehozott tartozó FŐSPED tehertaxik egykori drosztjainak utolsó kézzelfogható nyomát mutatjuk be.
Olvasónk, Attila a Józsefvárosi Önkormányzat által két évvel ezelőtt bontásra ítélt Dobozi utca 45. faláról 2023 elején mentette meg a fémdobozt, ami hosszú évtizedek óta az esőcsatorna mellett állt:
A doboz a leszerelés estéjén így festett a józsefvárosi éjszakában:
Az első lakóit 1884-ben köszöntő, nyerstégla burkolatával, illetve lépcsőházával akkor még igen vonzónak tűnő, a két világháború között lakászsinagógát is rejtő épület még ma is áll, hiszen a kerület vezetése középtávon bontandónak jelölte – kérdés azonban, hogy ez hány évvel hosszabbítja meg a már 2011-ben is aládúcolt, kétségbeejtő állapotú ház élettartalmát:
Na de ugorjunk vissza a doboz történetéhez, aminek titkára első látásra semmilyen jel nem utal, az évtizedeken át a falhoz feszülő hátoldalon azonban a leszerelés után feltűnt a FŐSPED szinte sértetlen logója, felette Budapest Kádár-kori címerével:
Az 1957-ben már futó tehertaxik a korban épp úgy drosztokon álltak, mint a taxik, a városlakók pedig a cég központi telefonszámán keresztül hívhattak maguknak teherautót, ami segített a költözésben, egy használtan vásárolt bútor elszállításában, vagy bármilyen, nagy rakteret igénylő műveletben.
A diszpécserek a rendelés után nem CB-rádión – ez csak jóval később vált általánossá –, hanem a kijelölt drosztokon működő telefonokon értesítették az áruszállítókat: a zárt dobozban csörgő készüléket ők vették fel, majd indultak a címekre.
A tárgy a tavalyi év folyamán a Józsefvárosi Múzeumba került.