A Bűbájos boszorkák igazi girlpower-sorozat volt, amelyben három rettenthetetlen nő egymást támogatva küzdött a démonok ellen, hogy aztán két évtizeddel később derüljön ki: girlpowert nyomokban sem lehetett találni a trió között, egészen más jellegű démonokat viszont annál inkább. Shannen Doherty távozása már akkor találgatásokra adott okot, amikor a harmadik évad végén egy démonnal meggyilkoltatva villámgyorsan írták ki a karakterét. Nyílt titok volt, hogy nem az írók voltak épp különösen kegyetlen kedvükben, hanem konfliktusok és botrányok húzódtak meg a döntés hátterében. A kultikussá váló sorozat tavaly jubilált, ám az ünneplés helyett a régi sérelmek buktak felszínre, nyílt háborút eredményezve a főszereplők közt, egyúttal keserű szájízt adva a kétezres évek egyik legnépszerűbb sorozatának.
„A Hármak Ereje felszabadít” és sikersorozatot ad a nézőknek
A Bűbájos boszorkák (angolul Charmed) az a sorozat, amelytől az ember rögtön jóval öregebbnek érzi magát, ha rápillant a dátumokra, több mint negyed évszázada mutatták be ugyanis: 1998. október 7-én indult el a WB csatornán – ebből és a UPN-ből lett később a CW –, és olyan sikeres volt, hogy végül nyolc évadot és 178 epizódot élt meg. A sorozat egy időben közvetlenül a második volt a Hetedik mennyország nézettsége mögött a WB-n, de többféle kategóriában is rekordernek számított, ráadásul hamar kultuszsorozattá vált. Lett belőle videó- és társasjáték, képregények és könyvsorozat is, ráadásul stabil és elhivatott rajongói bázist épített magának.
A történet három lánytestvérről szólt, akik egészen addig éldegélték viszonylag normális életüket egy elég vagány házban San Franciscóban – a valójában Los Angelesben található épület szintén komoly turistalátványosság a mai napig –, amíg a legfiatalabb testvér nem talált rá a padláson porosodó Árnyak könyvére, és némi óvatlan olvasgatást követően, nem aktiválja a természetfeletti erejüket. Ekkor derül ki, hogy a Halliwell testvérek a világ leghatalmasabb boszorkányai közé tartoznak, a magyar címnek megfelelően a kedvesebbik fajtából. Onnantól kezdve a hétköznapjaik szerves részét képezi az, hogy warlockokkal, démonokkal, vámpírokkal és nagyjából az összes varázserejű természetfeletti lénnyel megharcoljanak, így védve az ártatlanokat.
A sorozat felépítése szerint minden héten jutott a testvéreknek egy újabb gonosz, akit le kellett győzniük, a természetfeletti szál mellett azonban a három nővér egyszerű, földi halandókat is jellemző problémáira is koncentrált, ráadásul Prue-val, Piperrel és Phoebe-vel három erős, szerethető női karaktert adtak a tévénézőknek – nem véletlenül volt ez egészen a Született feleségekig a legtöbb epizóddal futó, női főszereplőket felvonultató sorozat. Ráadásul egyúttal tökéletesen besimult a Buffy, a vámpírok réme által fémjelzett, akkoriban rendkívül népszerű vonalba, ahol nők állnak ki a természetfeletti erők ellen. A sorozat Magyarországra jóval később, 2003-ban jutott el, ám itthon is komoly rajongótábort épített: főcíme, a How Soon is Now című Smiths-klasszikus feldolgozása, Kai Wilson énekhangjával sok hazai tévénézőben is kellemes emlékeket ébreszt a mai napig.
A sorozat egyik producere, Brad Kern a kezdetekkor azt nyilatkozta, hogy a Bűbájos boszorkák a főszereplő trió közti kémiának köszönheti népszerűségét. A Phoebe-t alakító Alyssa Milano posztfeminista girlpower-shownak nevezte a sorozatot, és a főszereplők közti kémiát mi sem mutathatta jobban annál, hogy Milano két filmbéli testvérét kérte fel a koszorúslányainak 1999-es esküvőjén. A külvilág felé tehát a kezdetekben ugyanazt a meghitt és összeszokott harmóniát sugározták a sorozat főszereplői, mint amit a Bűbájos boszorkákban is láthattunk.
Ahogy azonban az lenni szokott, ennek a sorozatnak is megvoltak a maga hullámvölgyei és mérföldkövei. A rajongók közül a legtöbben az első három évadra esküsznek, amelyben még a három eredeti főszereplő látható. A harmadik végén okozott komoly sokkot sokak számára az, hogy kiírták a Doherty által alakított Prue-t, az ő helyére húztak elő egy addig eltitkolt testvért, Paige-et, akit Rose McGowan játszott.
Mindig gyanús, ha szó nélkül távozik a főszereplő
Arról, hogy Doherty – aki a Beverly Hills 90210 miatt az egyik legnagyobb névnek számított a sorozatban – miért hagyta ott pontosan a rendkívül népszerű sorozatot, már akkoriban szárnyra keltek a pletykák. Bár a színésznő hivatalos álláspontja az volt, hogy saját maga döntött a távozás mellett, nem túl fényes reputációja miatt már akkor nyílt titokként kezelte a média, hogy kirúgták. Doherty ugyanis addigra már hírhedt volt arról, hogy nehéz vele együtt dolgozni, késik a forgatásokról, és ellenséges a szereplőtársaival. A Beverly Hills 90210 forgatása alatt a pletykalapok rendszeresen cikkeztek a színésznő dühkitöréseiről és konfliktusairól a stáb tagjaival, sőt, hírhedt nemezisével, Jennie Garth-szal állítólag gyakran erőszakba torkolltak a veszekedéseik. Mindez addig fajult, hogy 1994-ben Dohertyt kirúgták a sorozatból. Később a sorozat producerei, Darren Star és Charles Rosin is arról számoltak be, hogy kifejezetten nehéz volt együtt dolgozni Dohertyvel. Ennek megfelelően már a Bűbájos boszorkák forgatása alatt is felröppentek azok a hírek, miszerint a húgát alakító Milanóval hasonlóan rossz a viszonyuk, így az volt a közvélekedés, hogy Dohertyt ismét vállalhatatlan viselkedése miatt rúgták ki.
Bár időről időre újra előkerült a konfliktus ténye, és Doherty távozásának rejtélye, érdemben egészen 2021-ig nem nyilatkoztak róla az érintett felek. Milano ekkor jelentette meg könyvét Sorry Not Sorry címmel, amelyben természetesen a Bűbájos boszorkákról és az ellenségeskedésről is beszélt. A színésznő elmondta, hogy ugyan valóban volt köztük nézeteltérés, és magát is hibásnak érzi magát a konfliktusban, szívélyesnek érzi a kapcsolatát Dohertyvel. Ráadásul méltatta is a színésznőt, és megemlítette azt is, hogy mikor Dohertyt 2015-ben rákkal diagnosztizálták, azonnal megkereste, hogy támogatást nyújtson neki.
A két évtizeddel későbbi vallomás
Az olajat a tűzre azonban az jelentette, amikor 2023 decemberében Doherty saját podcastműsorában két epizódban is nagyon komoly és konkrét vádakat fogalmazott meg, a több mint két évtizedes hallgatás után nyíltan beszélt az esetről. A színésznő a Let’s Be Clear című műsorát jellemző kendőzetlen őszinteséget azzal indokolta, egyre súlyosbodó betegsége – negyedik stádiumú mellrákja a csontjaira is átterjedt – miatt elérkezettnek látja az időt arra, hogy megnyíljon. Ebben segítsége volt egykori szereplőtársa és a való életben is az egyik legjobb barátnőjének számító Holly Marie Combs, akit beszélgetőpartnernek hívott meg a műsorba, majd a Bűbájos boszorkákra terelődött a szó.
A színésznő ekkor bevallotta: valóban kirúgták a produkciótól, ám némiképp árnyalta saját álláspontjával a történetet. Elmondta, tényleg komoly konfliktusok voltak közte és Milano között, amely addig fajult, hogy a producerek úgy döntöttek, egyiküktől megválnak. Combs ennek a hátteréről is beszámolt, állítása szerint ugyanis próbált békítést kezdeményezni a producereknél, akiktől azonban megtudta, hogy Milano megzsarolta őket: amennyiben ő megy, be fogja perelni a stábot azzal a váddal, hogy toxikus munkakörülmények közt dolgoztatták őket.
Doherty szerint Milano „tudatosan építette az ügyét”, minden olyan esetet dokumentált, amikor rosszul érezte magát a forgatáson, hogy később felhasználhassa azt. A két színésznő szerint emiatt esett a választás végül Dohertyre, akinek mennie kellett. Azt is hozzátette, hogy bár el akarta mondani az igazat, csapata óva intette ettől azzal az indokkal, hogy a karrierje nem élné túl, ha kiderülne: egymás után két sikersorozatból is kirúgták.
Egyáltalán nem emlékszem olyan esetre, hogy ellenségesen viselkedtem volna vele. Nem is lehettem volna kedvesebb és megértőbb. Bárcsak idősebb és okosabb lettem volna, akkor biztosan bepereltem volna, és őszintén beszélhettem volna a helyzetről, mert ezek a pletykák azóta is követnek.
– mesélte az adásban Doherty. Egykori színésztársa megerősítette mindezt, elmondta, hogy sosem hallotta gorombáskodni Dohertyt, ráadásul Milano vádjai még a mai viszonylatban sem állták volna meg a helyüket, már ami az ellenséges munkakörnyezetet illeti.
A podcast egy korábbi adásában Doherty azt is megpróbálta visszafejteni, honnan eredhetett Milano ellenséges viselkedése. Ő volt az első, akit szerződtettek a projekthez, Milano került utoljára a főszereplők közé. Phoebe szerepét eredetileg Lori Rom kapta, akivel már a pilotepizódot leforgatták, Milano emiatt jogosan érezhette magát hátrányban főszereplőtársai mellett. Doherty szerint az általa alakított Prue volt a vezéregyéniség a három karakter közül, ráadásul a sorozatot eredetileg rá építették, így nem volt véletlen, hogy sokkal inkább középpontban volt, mint Milano, ráadásul több pénzt is kapott nála. Úgy tapasztalta, hogy színésztársának mindez nem tetszett, versengést és ellenségeskedést szült köztük. „Nem volt meg a nők közötti összetartás” – állítja, ami kifejezetten szomorú tény egy olyan sorozat esetében, amelynek épp a főszereplőnők közti kapocsra épített. A feszültséget gerjesztő okok közt Combs barátságát is megemlítette, pontosabban azt, hogy Milano féltékeny volt kettejük kapcsolatára, Doherty szerint egyszer például megakadályozta, hogy meglátogassa az éppen kórházban fekvő színésztársát.
Milano sem maradt sokáig adós a válasszal, már csak azért sem, mert a nyilvánosság előtt is erről kérdezték, amikor megjelent a MegaCon egyik panelbeszélgetésén.
Azt hiszem, mindig nagyon őszinte voltam, vállaltam a felelősséget, és bocsánatot kértem, bármekkora is legyen a szerepem az egészben. Nem tudom, mi többet tehetnék még. Abban se vagyok biztos, hogy van-e értelme még jobban kitenni magamat ennek az egésznek. Megszakad a szívem. Nagyon nehéz ez, rettentő kellemetlen, és nagyon szeretném, ha máshogy lenne. Bocsánatot kérek mindenkitől, aki ennek ellenére is szeret minket
– válaszolta.
Később Instagram-posztban egészítette ki szavait, amelyben már kevésbé fogalmazott pozitívan. Azt írta, valóban dokumentálta a negatív élményeit, és holott hivatásos mediátor segítségét kérte az általa ellenségesnek vélt légkör miatt, Combs és Doherty sosem volt hajlandó részt venni ezeken a beszélgetéseken. Milano szerint az egyetlen célja az volt ezekkel, hogy a munkakörülményeken, ezzel együtt a sorozat minőségén is javítson.
A stúdió, Aaron Spelling (producer – a szerk.) és a tévécsatorna azt a döntést hozta, hogy megvédi a nemzetközi sikersorozatot. Nem volt olyan hatalmam, hogy kirúgassak bárkit. De amint Shannon lelépett, leforgattunk öt sikeres évadot, és ezért örökké hálás leszek
– írta posztjában.
Doherty reakciója sem váratott sokat magára, ráadásul a dolog pikantériáját az adta, hogy ugyanott, a MegaCon egy másik közönségtalálkozóján szólalt fel, oldalán az őt támogató szereplőtársakkal, McGowannel és Combsszal. A színésznő könnyek közt ismételte el, hogy a rákdiagnózisa miatt döntött úgy, hogy tiszta vizet önt a pohárba,
Holly és én nem voltunk gonoszak a podcastban. Sőt, kivágtunk belőle minden olyan részt, amelynél azt éreztük, még több drámát okoz majd. Egyszerűen elmondtuk az igazságot, mert az igazság az, ami igazán számít. Mindent megpróbáltunk, hogy ne törjük össze a rajongók szívét. Életemnek ezen a pontján, a diagnózisommal – bocsánat, ha sírni fogok – így, hogy minden nap egy szörnyű betegséggel küzdök, hihetetlenül fontos lett, hogy elmondjam az igazságom, és ne egy olyan narratíva legyen érvényben, amelyet mások mondtak el helyettem. (…) Szó sincs a történtekkel kapcsolatos igazságok felülvizsgálatáról. Nem volt forgatásról való késés, nem volt mediátor hónapokig. Úgy idézem fel a tényeket, mintha minden most történne. (…) Amit más drámának nevez, az valójában trauma volt számomra, amellyel túl sokáig éltem együtt. A rákkal való harcom miatt döntöttem úgy, hogy szembenézek ezzel a traumával, nyíltan és őszintén beszélek róla. Hogy feldolgozhassam azt, hogy a megélhetésemet veszítettem el. A megélhetést, amelyet a családomtól is elvettek, csak mert valaki első akart lenni a forgatási ütemtervben. Ez az igazság
– zárta le a vitát a színésznő.
Milanónak egyébként nem csak Dohertyvel volt konfliktusa, igaz, ez a botrány kevésbé kötődik a sorozathoz. A negyedik évadban érkező McGowannel többször bocsátkozott vérre menő Twitter-vitákba többek közt a demokratákról és a MeToo-mozgalomról is – az utóbbi kapcsán McGowan azzal vádolta meg Milanót, hogy csak kihasználja a mozgalmat önmaga népszerűsítésére. A két színésznő szóváltásában a Bűbájos boszorkák is felmerült: McGowan szerint Milano miatt toxikus volt a légkör a forgatáson, emiatt állandóan sírt, ha újabb évadot rendeltek be, végül nemes egyszerűséggel „kibaszott csalónak” nevezte egykori színésztársát.
De egy másik konfliktus is kipattant évtizedekkel a sorozat után: a sorozat egyik írója, Krista Vernoff szerint a Bűbájos boszorkák azért is volt problémás, mert szexualizálta a nőket.
Azért igazoltam a Bűbájos boszorkák stábjához, mert egy igazi girlpower-show volt. Aztán jött egy olyan epizód, amelyben Alyssa Milano kagylómelltartóban jelent meg, amit követően látványosan megugrott a férfi nézők száma. Erre azon kaptam magam, hogy minden epizódnál az a csatorna fő kérdése: »hogyan vetkőztessük le a lányokat?«
– mesélte egy interjúban. Hozzátette: úgy érezte, hogy „valami rosszat teremt a világ számára”, ezt követően távozott is a sorozattól. A főszereplők körében nagy felháborodást váltott ki a nyilatkozat. Milano és Combs is Twitteren akadtak ki az író szavai miatt, az előbbi szerint a sorozattal inkább arra bátorították a nőket, hogy éljék meg szexualitásukat és erejüket.
Míg tehát az olyan ikonikus sorozatok, mint a Jóbarátok jó hangulatú reunion-műsorokat élnek meg, kultikusságuk egyre magasabb szintekre tör, addig a Bűbájos boszorkák háza táján egyre kellemetlenebb a hangulat. Ezt tetézi az is, hogy ugyan megpróbálták rebootolni, felemás fogadtatást kapott – sőt, Milano és Combs egyenesen nekiment a sorozatot gyártó CW-nek. A több mint két évtized után egyre inkább elmérgesedő konfliktust látva meleg összeborulást és Bűbájos boszorkák-osztálytalálkozót aligha várhatunk, az viszont biztos, hogy a botrányok egyre jobban megtépázzák az egykori kultsorozat renoméját.