Kultúra ismeretlen budapest

A Millenáris Velodromnak már csak hónapjai lehetnek hátra, tovább dübörög a Nemzeti Korcsolyázó Központ álma

ÉTDR
ÉTDR
Az év végén milliárdokat tettek félre a munkák beindítására, a módosított tervek pedig december óta futnak az építési engedélyért.

Hét évvel ezelőtt, 2017-ben nagy port kavart a bejelentés, miszerint a kormány lebontja az 1896-os millenniumi ünnepségekre felépült Millenáris Velodromot, ami nem csak a magyar kerékpársport, de az államilag előszeretettel támogatott futball legfontosabb bölcsőjeként a válogatott első meccsének, illetve a hazai fociélet első bajnokcsapata, az egy ideig Hajós Alfrédot is soraiban tudó BTC mérkőzéseinek is helyet adott.

A tervek természetesen nem álltak meg ennyiben, hiszen a kormány akkor kijelentette: a Hajós Alfréd és Mattyók Aladár tervei nyomán száz éve átépített teljes Millenáris-sporttelepet, illetve a Kisstadiont is el akarják törölni, így az 1928-as pályakerékpár-világbajnokságnak, egy sikeres világcsúcs-kísérletnek, illetve a hőskor úszóinak, tornászainak, jégkorongozóinak, illetve a legkülönbözőbb sportokat űző polgárainak második otthont adó területről tudni lehetett, hogy rövidesen már csak az emlékeinkben, illetve fotók és filmfelvételek egész során létezik majd tovább.

A már 2018-ban 43 milliárdosra tervezett projektről hat évvel ezelőtt kiderült, hogy a célja egy tízezer főt befogadni képes, legalább 40 ezer négyzetméter területű korcsolyacsarnok megépítése, aminek tervezési jogát egy előzetes pályázat eredményeként a BORD Stúdió Kft. kapta meg.

BORD Építész Stúdió / Nemzeti Sportközpontok A korábban közölt látványtervek egyike.

A 2,328 milliárd forintnyi közpénzzel járó megrendelés azóta sem vált valósággá, sőt, 2019-ben a kormány egy suhintással a projektterülethez csatolta az eredetileg buszgarázsként született (ennek története itt olvasható) Récsei Center szomszédos épületét is.

A koronavírus-járvány, illetve a gazdasági válság évei alatt a fejlesztés megtorpant, 2022 júliusában azonban kiderült, hogy az igenis folytatódik, hiszen a Nemzeti Sportközpontok úgy döntött, áttervezteti a BORD

400 méteres fedett gyorskorcsolyapályát, négy, 60 x 30 méteres gyakorló jégpályát, valamint egy 150 szobás sportszállást és egy kétmedencés uszodát

magában foglaló terveit.

BORD Építész Stúdió / Nemzeti Sportközpontok A korábbi engedélyes terv részlete.

Ennek oka az volt, hogy a 2021 októbere óta meglévő jogerős építési engedély anyagához csatolni akartak

egy közel 10 ezer négyzetméteres, 250 autót elnyelni képes mélygarázst, továbbá közel 2500 négyzetméternyi térszint alatti kapcsolatot a Puskás Ferenc Stadionnal.

Ez leírva talán egyszerűnek hangzott, valójában mégis nagy változtatásokat jelentett, hiszen az alapterület tízezer négyzetméterrel való növelése

a jelenleg még teljes egészében álló nyolcezer fős vasbeton lelátó ötezer fősre zsugorításával járna

írta akkor a Magyar Építők, ami hozzátette: a folyamatban egy sportegészségügyi részleg kialakításának létjogosultságát is vizsgálják majd.

BORD Építész Stúdió / Nemzeti Sportközpontok A belső korábban tervezett arca.

Ez azóta nyilvánvalóan megtörtént, sőt, 2023 novemberében az állam a Nemzeti Sportügynökség kiadásaira, a kiemelt nemzetközi sportesemények és egyéb kiemelt állami rendezvények lebonyolítására, valamint a Nemzeti Korcsolyázó Központ beruházásnak előkészítésére

összesen 14,3 milliárd forintot különített el

derült ki a HVG cikkéből.

Ez a folyamat jutott most el a következő lépésig, hiszen december 8-án Budapest Főváros Kormányhivatalához befutott a módosított építési engedélykérelem, ami eddig nem kapott ugyan zöld utat, két publikus tervlapja azonban sokat mesél a változásokról.

A december 4-i dátummal véglegesített látványterv például madártávlatból, a Google műholdképébe illesztve mutatja a várható fejlesztést, rámutatva annak méreteire:

ÉTDR

A kapcsolt helyszínrajz ennél többet is elmond: eszerint a Korcsolyázó Központ szívét

egy két pinceszinttel rendelkező földszint + 3 szintes struktúra adja majd, emellett pedig a meglévő velodrom ívén belülre fogják illeszteni az új, kisebb méretű szabadtéri utódot.

ÉTDR

A rajz sarkából további számadatok is kinyerhetők: eszerint a beépítés kevéssel marad majd a maximális 35% alatt (32,98% lesz), a minimális 30%-os zöldfelületet pedig csak egy hajszálnyival (30,75%) sikerül majd túllépni.

A munkák a táblázat további részei szerint 20 288 négyzetméternyi bontással, illetve 33 882 négyzetméternyi építéssel járnak majd – előbbi adat a védett lelátóval rendelkező Velodrom esetében tanulságos igazán:

itt az épület teljes egészét (1120 m²) ki szeretnék radírozni, sőt, a pálya 85 százalékának is búcsút inthetünk (8059-ból 6884 m² elveszik).

ÉTDR

A parkolók száma is érdekesen alakul majd: az előírás szerinti 25 parkoló helyett a felszínen 96, a mélygarázsban pedig további 215 helyet alakítanának ki, emellett pedig 215 kerékpártárolónak is akarnak helyet biztosítani.

A kézzelfogható munkák az építési engedély megszerzése után szinte azonnal megkezdődhetnek, így ideális esetben 2024 tavaszán akár már az első gépek is megjelenhetnek a területen.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik