Kultúra

Az égvilágon semmi nem fog változni attól, ha paradicsomlevessel öntik le Van Gogh képét

Csóti Rebeka / 24.hu
Csóti Rebeka / 24.hu
Bár Van Gogh paradicsomlevestől csöpögő Napraforgói láttán hirtelen rengetegen kapták fel a fejüket, lassan kezd mindennapossá válni a különféle ételekkel műalkotásokat hajigáló, vagy épp magukat a nagy értékű tárgyakhoz odaragasztó klímaaktivisták akciózása. Ugyan leggyakrabban azzal érvelnek, hogy valójában nem tesznek kárt a felbecsülhetetlen értékű műkincsekben, több mint problémás, hogy bevett szokássá alakul a műalkotásokat megcélzó klímavandalizmus. A hazai szcéna szereplőit kérdeztük arról, mit gondolnak a levessel leöntött festményeken keresztül közvetített segélykiáltásokról, miért kontraproduktív mindez, és mit tehet egy múzeum az ilyen jellegű támadások ellen.

Azt kérdezik, miért nem írunk beadványokat, miért nem vonulunk a parlament elé. Megtettük. A helyzet viszont az, hogy erről nem hallotok, a média nem ír róla. Úgyhogy ezt kell tennünk, hogy beszélhessünk veletek, srácok, hogy átmenjen az üzenet, és végre másokat is foglalkoztasson

indokolta meg a Just Stop Oil nevű klímaaktivista csoport egyik tagja, miért nyúlnak radikális módszerekhez, hogy felfigyeljen az általuk hangoztatott problémákra a világ. Nemrég még célzott gerillaakciókkal próbálták akadályozni a brit olajbizniszt – benzinkutakat foglaltak el és akadályozták az olajszállítást –, az utóbbi időben viszont egyre nagyobb hangsúlyt fektettek arra, hogy polgárpukkasztással hívják fel a figyelmet a klímakatasztrófa veszélyeire, egyúttal a brit olajpolitika ellen protestáljanak.

Ennek a legzajosabb új módszerét a múzeumokban fejlesztették olyan szintekre, hogy a világsajtó címoldalaira kerültek, azaz végre megkapták az áhított figyelmet. Igaz, már korábban is előszeretettel céloztak meg festményeket a ruhájukba rejtett pillanatragasztóval, mégis az szólt a legnagyobbat, amikor a londoni Nemzeti Galériában paradicsomlevest locsoltak Vincent van Gogh egyik legismertebb képére, a Napraforgókra. A klímavandalizmus azóta padlógázzal száguld a nem túl dicső útján, már más szervezetek aktivistái is ráéreztek az akciók ízére, szinte nem telik el nap, hogy valahol ne vágjanak hozzá egy ételt egy műalkotáshoz.

Martin Pope / Getty Images A Just Stop Oil nevű klímaaktivista csoport egyik aktivistáját rendőrök vezetik el, miután paradicsomlevessel dobta meg Van Gogh Napraforgók című festményét a Nemzeti Galériában, Londonban 2022. október 14-én.

De mit értek el eddig a klímaaktivisták az akcióikkal?

Egyelőre csupán annyit, hogy a világ valóban róluk beszél, ám korántsem abban a kontextusban, ahogy azt ők szeretnék. A brit kormányt sem tudták úgy meghatniuk, ahogy szerették volna, egyelőre csak annyit sikerült elérniük, hogy Nagy-Britanniában már szigorítottak is a jogszabályokon: pénzbírság, vagyonelkobzás és börtön is járhat a közlekedés, a nyomdák, az olajfinomítók akadályoztatásáért, a festmények rongálásáért pedig akár hat hónapot is kaphatnak az elkövetők.

Ráadásul a közvélemény nagyobbik része is elítéli az ilyen jellegű ténykedést még akkor is, ha elkötelezettek a klímavédelem mellett, hiszen erősen megkérdőjelezhető a klímaaktivisták módszere: rombolással akarják felhívni a figyelmet egy valóban égető problémára.

Jellemzően kisebb számban vannak azok, akik szerint a cél szentesíti az eszközt, és éppen ilyen radikális módszerek kellenek ahhoz, hogy felkapják az emberek a fejüket. Köztük egész nagy neveket is találunk, Bob Geldof, az aktivista tevékenységéről is ismert ír zenész például azt nyilatkozta: okos döntés volt a Van Gogh-akció.

Ezer százalékban igazuk van, ezer százalékban támogatom őket. Egy Van Gogh-remekmű megrongálása valóban durva tett. Nem érsz el vele semmit. De okos dolog volt, hogy tudták, az üveg úgyis megvédi a festményt. Bosszantó. De a bosszantás mégis jó dolog. (…) Nem ölnek meg senkit. Azt majd megteszi a klímaváltozás

– magyarázta nézeteit a Radio Times műsorában.

Geldof helyesen mutatott rá arra, hogy a műalkotásokban valóban nem esik kár az őket védő üveg miatt, így tulajdonképpen valójában nem rombolnak a klímaaktivisták – bár ennek ellentmond, hogy a Van Gogh-kép kerete például megsérült az akcióban. Komolyabb anyagi kárt tehát egyelőre ritkán okoznak, de mennyire védhető álláspont ez úgy, hogy közben felbecsülhetetlen kulturális értékeket használnak fel a kétségbeesett segélykiáltásuk felerősítéséhez? Az eszmei kár nem intézhető el egy vállrándítással – erről kérdeztük több hazai múzeum és szakértő véleményét, akik kivétel nélkül értetlenül állnak az esetek előtt még úgy is, ha egyébként egyetértenek a zöld törekvésekkel.

Laura Lezza / Getty Images Az Ultima Generazione akciócsoport tiltakozói a falhoz ragasztják magukat, miután levest öntöttek Vincent Van Gogh Vető naplementekor című festményére 2022. november 4-én Rómában.

Fontos a klímavédelem, de mi köze ennek a festményekhez?

Olyan műkincset megrongálni, amely a közös kultúránk része, megbocsáthatatlan. Ez vandalizmus

– válaszolta kérdésünkre Barki Gergely művészettörténész, kurátor, aki többek közt a nemrég a Szépművészeti Múzeumban bemutatott Matisse-kiállításon is tartott tárlatvezetést. A szakember határozottan elutasítja az ilyen jellegű akciókat még akkor is, ha valóban égető problémára mutatnak rá.

Miért éppen műtárgyak?  Nem lehet máshogy felhívni a figyelmet? Ráadásul teljesen fals a logikájuk: mi köze van a műtárgyaknak ahhoz, amit ők követelnek? Pedig hozzáteszem, a követelésekkel még egyet is tudok érteni, mert magam is nagyon zölden gondolkodom, de nem ez a módja a figyelemfelkeltésnek. Ezzel rendkívül rossz példát mutatnak, ráadásul kontraproduktív, amit tesznek. Abszolút benne van ugyanis, hogy még azok is elfordulnak tőlük, akik támogatnák őket. Inkább valami pozitív dologra kéne felhívni a figyelmet. A művészetet ebbe egyáltalán nem kéne belekeverni. Az égvilágon semmi nem fog változni attól, hogy valaki paradicsommal leönt egy képet.

A szakember szerint akár védve van egy festmény, akár nem, az olyan anyagok, mint a paradicsomszósz, nagyon nem tesz jót a képeknek és a kereteknek, visszafordíthatatlan folyamatokat indíthatnak meg. Úgy véli, a hazai múzeumok nagyon sokat tesznek azért, hogy védjék a műkincseket, többek közt olyan biztonsági előírásokkal, minthogy csak kisméretű táskát engednek bevinni. Az viszont meglepi, hogy a külföldi múzeumokban – ahol még komolyabb óvintézkedések vannak, és szinte semmit sem vihet magával a látogató – megtörténhetnek ilyen incidensek.

A Ludwig Múzeum elkötelezett a globális klímavédelem mellett, a kollégák egyénileg és közösségi szinten is megtesznek mindent, amivel elősegíthetik a Föld egészének megóvását, ugyanakkor semmilyen módon nem értünk egyet azzal, hogy ennek égisze alatt műalkotásokat rongáljon meg bárki is. Meggyőződésünk, hogy a figyelem felkeltésének hatékonyabb és mindenki által elfogadható módja az értékek közvetítése, nem pedig azok rongálása

– mondta el kérdésünkre Abonyi Zsolt, a Ludwig Múzeum biztonsági szakreferense. Azt is ismertette, nagyjából milyen biztonsági intézkedésekkel védik a műtárgyakat a budapesti múzeumban. Ez egyrészt élőerő: az NKÖV (Nemzeti Kulturális Örökség Védelmi Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság) fegyveres biztonsági őrei teljesítenek szolgálatot szoros együttműködésben a teremőrséggel. „A múzeum pénztárosai, teremőrei, a fegyveres őrség tagjai kivétel nélkül jelentős rutinnal és emberismerettel rendelkeznek, mely a látogatási szabályok és technikai védelmi eszközök segítségével létrehozott környezetben jó eséllyel lehetővé teszi egy esetleges szándékos károkozás megelőzését. Amennyiben mégis hasonló cselekményt valósítana meg valaki, a következő legfontosabb célunk annak mielőbbi megszakítása, az okozott kár mértékének mérséklése.”

Hozzátette, a kiállítótermek csak „a múzeum által meghatározott viselkedési szabályok betartása mellett látogathatók”, amelyet a teremőrök a háttérbe húzódva ugyan, de folyamatosan ellenőriznek. Az ettől eltérő viselkedés esetén „haladéktalanul és hatékonyan” lépnek fel az illető ellen. Az ő munkájukat könnyítik azok a biztonsági előírások, amelyek szerint táskát, csomagot és kabátot nem szabad bevinni a múzeumba, amelyek által egyrészt a véletlen károkozás esélye csökkenthető (mint amilyen például a hátizsákkal nézelődés közben felborított műtárgy), másrészt az őrség számára könnyebben ellenőrizhetővé válik a látogatók tevékenysége.

Laura Lezza / Getty Images Az Ultima Generazione aktivistái hozzáragasztják magukat Botticelli A tavasz című festményéhez 2022. július 22-én.

Hozzátette azonban, hogy a védelemnek nem szabad a látogatói élmény rovására menni: „A kiállított műtárgyak védelme – csakúgy, mint bármely más hasonló intézményben – elsődleges fontosságú, ugyanakkor a kiállított művek megóvásának érdeke megfelelő egyensúlyban kell, hogy legyen a múzeum munkatársainak azon céljával, hogy a látogatók a kiállításokat zavartalanul élvezhessék.”

Hasonlóképpen vélekedik Csapláros Andrea múzeumigazgató, a szombathelyi Savaria Megyei Hatókörű Városi Múzeum vezetője is:

Intézményvezetőként és műkedvelőként is elítélem ezt az akciót mindamellett, hogy a klímaváltozást és az azt előidéző faktorok csökkentését is nagyon fontosnak tartom.

A múzeumigazgató elmondta, egy műtárgy a rongálás után is komoly fizikai hatásoknak van kitéve a szállítás és a restaurálás folyamata alatt. „Szerencsés esetben a műtárgyat a kiállítási helyszínen található restaurátor-műhelybe szállítják – ha lifttel, akkor villamos energiát használunk, ha külső helyszínen végzik a helyreállítást, akkor a szállítással járó benzingőz környezetszennyezése is fennáll. A restaurátorok különböző vegyi anyagokkal dolgoznak, különböző eszközeikkel villamos energiát használnak. Az elkészült alkotásnak ismét vissza kell kerülnie a kiállítási helyére, hacsak nem döntenek úgy a muzeológusok és restaurátorok, hogy raktárba kerül és egy másik műtárggyal pótolják – ekkor ismét szállítás és csomagolás következik. Ezek csak a fizikai sérülései a tárgynak.”

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

LETZTE GENERATION (@letztegeneration) által megosztott bejegyzés

Csapláros rámutatott a klímaaktivisták ilyen jellegű ténykedéseinek legproblematikusabb pontjára: a festményrongálásnak nem az anyagi vonzata a legsúlyosabb következménye.

A múzeumok műtárgyainak értéke természetesen pénzben is kifejezhető, de eszmei értéke, egyedisége, pótolhatatlansága, sértetlensége ennél mindig sokkal többet jelent. Feltételezem, hogy ezek az aktivisták ezekkel a következményekkel nem számolnak, és nem tartják fontosnak a művészeti értékeket.

A spontán akciókra Szombathelyen szerencsére még nem volt precedens, ám Csapláros szerint amennyiben ilyen történne, azokat csakis spontán módon tudják kivédeni amellett, hogy komoly szabályok alapján védik a kiállított és raktározott műtárgyakat, amelyeket minden muzeális intézmény betart. A védelem az emberi barbárság elleni és a környezeti ártalmakkal szembeni küzdelemre is kiterjed, az üveglapok és az üvegbúrák az utóbbit hivatottak például kivédeni, míg a teremőrzés elsősorban az előbbit. A biztonsági intézkedések szigorítása a vidéki múzeumok számára nehézkes, mivel olyan jelentős forrást igényelne, amellyel nem rendelkeznek.

Reméljük, hogy a jövőben is a kiállításainkra érkezőket a műtárgyaink és nem azok megrongálása érdekli

– tette hozzá.

A hazai szakma tehát egyetért abban, hogy miközben valóban szükség van határozott fellépésre a klímavédelem érdekében, nem egy festményen szétkent levesen keresztül vezet a helyes út az emberek és a döntéshozók agyáig és szívéig. Ha anyagi kár nem is, eszmei mindenképpen keletkezik, hiszen az emberiség legnagyszerűbb kulturális műremekeit becstelenítik meg a klímaaktivisták azzal, hogy így követelnek figyelmet az általuk képviselt ügyeknek. A kérdés az, hogy képesek-e ezt felismerni, hogy meddig radikalizálódhatnak, illetve hány levestől csöpögő Van Gogh-kép és emiatt börtönbe zárt klímaaktivista kell ahhoz, hogy átértékeljék a módszereiket.

Kapcsolódó
A klímaszorongás vezeti a múzeumokban kajával támadó aktivistákat
Botticelli, Leonardo, Raffaello, Vermeer, van Gogh, Monet, Picasso – ezek csak a legismertebb festők, akiknek a festményeit kajás vagy ragasztós támadás érte az utóbbi időben. De kik állnak az akciók mögött?

Ajánlott videó

Olvasói sztorik