Kultúra filmkritika

Nem attól lesz egy film feminista, hogy kövér nő játszik benne

Emlékeznek még A Riviéra vadorzóira? Készült belőle egy új változat, szélhámos férfiak helyett nőkkel. A látszat ellenére komoly a tét: a történet arról szól, hogy régi vágású vígjátékokkal el lehet-e még kábítani a Bosszúállókra és hasonlókra gerjedő közönséget.

Kötve hiszem, hogy sokaknak mondana ma bármit is Stanley Shapiro neve. Pedig ez a klasszikus hollywoodi romantikus vígjátékokon, rádiókabarékon és New York-i komikus szkeccseken nevelkedett, szolidan sikeres forgatókönyvíró volt a szerzője a Dajkamesék hölgyeknek című, 1964-ben bemutatott filmnek. Ily módon Anne Hathaway és Rebel Wilson végső soron neki lehetnek hálásak azért, hogy az MGM stúdió pénzén elutaztatták őket a Francia Riviérára, ott pompásan ettek-ittak, néhányszor hasra estek, elmeséltek pár viccet, elmorzsoltak néhány könnycseppet, és mindezzel kerestek egy csomó pénzt.

A Csaló csajok stáblistáján persze senki nem mond köszönetet az 1990-ben meghalt Shapirónak, aki bizonyára örülne neki, hogy válságötletének sikere a Dajkamesék hölgyeknek után két remake-et is életre hívott – hogy mi volt válságban, arról később. Az eredeti változatban David Niven játszotta az elegáns és kifinomult, Marlon Brando pedig a bumfordi és arrogáns szélhámost, akik a Riviérán versenyszerűen próbálják megkopasztani a kiszemelt, gazdag örökösnőt. Az első feldolgozás a nyolcvanas évek végén készült, a stafétát Michael Caine, illetve Steve Martin vették át elődeiktől, Frank Oz rendező pedig csak a finálét változtatta meg: az őszinte szerelem helyett az örök szatirikus Oz inkább egy minden addiginál nagyobb és cinikusabb átverés ígéretével fejezte be a történetet.

Fotó: Fórum Hungary

Eltelt húsz év, itt az új adaptáció, egyetlen jelentősnek tűnő módosítással: férfiak helyett nők a szélhámosok, áldozatuk pedig nem örökösnő vagy nyereményjáték-győztes, hanem hirtelen milliomossá vált startup-vállalkozó. A festői Beaumont-sur-Mer rezidens szélhámosnőjét most Josephine-nek hívják (Hathaway), az ő életét keseríti meg a tengerparti városkába érkező Penny (Wilson). Miután Penny megtudja, hogy hozzá hasonlóan Josephine is a gazdag és ostoba férfiak kirablásában érdekelt, megzsarolja a másik nőt, végül pedig megállapodnak: amelyikük előbb ki tud préselni félmillió dollárt a felbukkanó és meglehetős lúzernek látszó techzseniből, az maradhat továbbra is a Riviéra vadorzója.

Noha a Csaló csajok az utóbbi néhány év nemváltó remake-jeinek (Szellemirtók, Ocean’s 8, Mi kell a férfinak?) sorába illeszkedik, vajmi kevés köze van a divatos feminista szellemiséghez. A pénzhajhász nők típusa ugyanis a pénzhajhász férfiénál régebbi hollywoodi toposz, elég csak megnézni a tízes évekbeli vampfilmeket, vagy a film noir klasszikusait (Gyilkos vagyok, A postás mindig kétszer csenget).

A Csaló csajokban a korszellemet az fejezi ki, hogy a két femme fatale-ból az egyik kövér.

Valójában a stand-up komikusból lett rendező, Chris Addison filmje semmiféle újdonságot nem tartogat azoknak, akik ismerik bármelyik korábbi verziót, a sztorival most először találkozó nézőket viszont bizonyára felhőtlenül elszórakoztatja Shapiro számos fordulatot és remek karaktereket sorjázó, könnyű kézzel bonyolított története. Amely a maga korában meglehetősen ódivatúnak számított, mivel elsődlegesen a harmincas évekbeli Ernst Lubitsch-vígjátékok és a kelet-európai, főleg magyar színdarabírók (László Menyhért, Molnár Ferenc, László Aladár) munkái inspirálták. A Dajkamesék hölgyeknek akkoriban készült, amikor a régi vágású hollywoodi komédiák már egyre kevésbé találták meg a közönségüket – a screwball comedy alkonyát az ötvenes években éppen a Doris Day és Rock Hudson nevével fémjelzett, részben ugyancsak Shapiro által írt filmek jelentették.

Fotó: Fórum Hungary

A Csaló csajok története eredendően egy válságról tudósít. A két szélhámos kétféle komikushagyományt jelképez;

a nagystílű és arisztokratikus, illetve az alpári és közvetlen szórakoztatás papjai ők, akik előbb egymást kiszorítva, majd összefogva próbálják meg kicsalni a pénzt a bamba és orránál fogva vezethető klienstől: mindenkori közönségüktől.

A filmkészítők és a főhősök közötti párhuzamot erősíti, hogy a csalók is folyton jeleneteket rendeznek, szerepeket játszanak, statisztákat vezényelnek. Shapiro hitt benne, hogy szélhámos és palimadár, vagyis áttételesen a filmesek és a közönség érdekalapú kapcsolata megnemesíthető, ezért szeretett egymásba csaló és áldozata a történet végén.

Fotó: Fórum Hungary

A Riviéra vadorzói fináléja már cinikusabb és kiábrándultabb, a Csaló csajok pedig különös módon mindkét fináléból átment egy-egy fontos motívumot a saját happy endjébe. A film viszont ezúttal is egy hollywoodi válság idején készült: az élő színészek, valódi sztárok főszereplésével készült mozifilmek ügyét képviseli az emberi tényezőt pixelekre cserélő, digitális látványosságok korában – elég csak megnézni, milyen ellentmondásos módokon jelenik meg a digitális technológia a filmben, átverős tinderezéstől az elhazudott csetforradalomig.

Tanulságos, hogy a Csaló csajok görcsösen, jóformán jelenetről jelenetre ragaszkodik a régi – pontosabban inkább A Riviéra vadorzói-féle – recepthez, és a nemváltás felszínes és felszíni poénján kívül tartózkodik bármiféle csavartól vagy újítástól. Márpedig találékony ötletek hiányában félő, hogy Hathaway és Wilson szurkálódó megjegyzéseit meg sem halljuk majd a szomszéd moziteremből átszűrődő csatazajtól, ott ugyanis éppen Thanost döngölik földbe a Bosszúállók, garantáltan teltház előtt.

Csaló csajok (The Hustle), 2019, 5/10

Borítófotó: Fórum Hungary

Ajánlott videó mutasd mind

The highly contaminated Claw, machine part in Chernobyl Exclusion Zone, 2019 closeup

Csernobil karma még ma is halálos

Nem véletlen, hogy csak néhány ember tudja, merre van, a zónán belül. Kérdés, hogy a turistahadak érkezésével, meddig maradhat titokban a helye.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

A cikkhez ide kattintva szólhatsz hozzá.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.