Kultúra filéző

Magyarország már ötven évvel a világ előtt elindította volna a büfékocsi-forradalmat

Egy fecske persze nem csinált nyarat.
Korábban a témában:

Az elmúlt években a fővárost teljesen leigázták a még véletlenül sem büfékocsikként emlegetett food truckok: számtalan helyen szerezhetünk már hamburgert, vegán gyros tálat, vagy épp csak egy sültkrumplit, sőt, egész streetfood udvarok szívják magukba a Zsidónegyedben elfogyasztott alkoholtól egy pillanat alatt farkaséhessé váló turistákat.

A tíz évvel ezelőtt az Egyesült Államokból indult láz az egész világon érezteti a hatását, de a helyzet másként is alakulhatott volna, hiszen az elmúlt évtizedek  magyar autósvilágának legfontosabb lapja, az Autó (illetve utódja, az Autó-Motor) már 1950-ben beszámolt az első magyar büfékocsi megszületéséről, az ötletet pedig akár sikerre is vihettük volna a vasfüggöny mögött:

A Rákosi-kor legsötétebb évei felé közeledve, a koncepciós perek hullámának kezdetén megjelent cikk felütése szerint európai viszonylatban egyedülálló „mozgó vendéglátóipari üzem” készült el az V. számú Autójavító Nemzeti Vállalatnál, ami nyilvánvalóan igaz is volt, bár be kell látnunk, hogy a totális elsőségről hosszú évtizedekkel lemaradtunk.

Az első, modern értelemben vett mozgókonyhát ugyanis 1866-ban Charles Goodnight hozta létre, és a texasi marhatenyésztőket látta el sztékkel és pörkölttel, de természetesen bab, kukorica, káposzta, hal, kukoricakenyér és kávé is felbukkant a menüben. Az ötlet hamar begyűrűzött a nagyvárosokba is: a nagyobb egyetemek kampuszai közelében a századfordulóra kolbászárusok egész sora tűnt fel, 1936-ban pedig megjelent Oscar Mayer dizájnikonná vált első Wienermobile-ja, melynek új generációi ma is feltűnnek az amerikai utakon.

Az első Wienermobile – Fotó: Mobile Cuisine

A mai food truckok többféle ételt kínáló ősei csak a hatvanas években tűntek fel a hirtelen toronyházépítési lázba csúszó Egyesült Államok nagyvárosainak építési területei közelében, számuk a kétezres évek végi hirtelen őrületig azonban nem nőtt számottevően.

Az 1950-ben Jordán Károly tervei szerint elkészült, hat méter hosszúra nyúló pótkocsival így tényleg megelőztük az akkor leginkább a hanyatló jelzővel együtt emlegetett Nyugatot. Kár, hogy nem tettük, pedig ha időben kapcsolunk, Szigligettől Szentpétervárig a magyar büffé-autókból szolgálták volna ki az éhes munkások millióit.

 

Az írást az Arcanum Digitális Tudománytár segítségével értük el.

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.

Feldolgozottság
99,98%
Fidesz-KDNP 52,33%
DK 16,19%
Momentum 9,89%
MSZP-P 6,66%
Jobbik 6,41%
Mi Hazánk 3,31%
Kétfarkú 2,62%
LMP 2,18%
Munkáspárt 0,42%
Dr. Trócsányi László
Fidesz-KDNP
Dr. Szájer József
Fidesz-KDNP
Járóka Livia
Fidesz-KDNP
Deutsch Tamás
Fidesz-KDNP
Gyürk András
Fidesz-KDNP
Gál Kinga
Fidesz-KDNP
Hölvényi György
Fidesz-KDNP
Győri Enikő
Fidesz-KDNP
Kósa Ádám
Fidesz-KDNP
Bocskor Andrea
Fidesz-KDNP
Deli Andor
Fidesz-KDNP
Hidvéghi Balázs
Fidesz-KDNP
Tóth Edina
Fidesz-KDNP
Dr. Dobrev Klára
DK
Dr. Molnár Csaba
DK
Rónai Sándor
DK
Ara-Kovács Attila
DK
Dr. Cseh Katalin
Momentum
Donáth Anna Júlia
Momentum
Dr. Tóth Bertalan
MSZP-P
Gyöngyösi Márton
Jobbik
Részletes eredmények