Kultúra

Őket kell legyőzni az újabb magyar Oscarért

A Testről és lélekről riválisai között van svéd, orosz, chilei és közel-keleti dráma is. De mit érdemes tudni róluk?
Korábban a témában:

Zsinórban harmadik évben lehet majd magyar jelöltért szorítani a március 4-i Oscar-gálán. Enyedi Ildikó filmje egy éve, a Berlinale fődíjával kezdte meg diadalútját, azóta pedig sikert sikerre halmoz. Decemberben Borbély Alexandra lett Európa legjobb színésznője, kedden pedig bekerült a legjobb idegennyelvű film Oscar-kategóriájába, ahol már csak öt film kapott helyet. A mezőny elég erősnek tűnik, így a találgatásoknak nincs is sok értelme. Annak viszont nagyon is, hogy kicsit jobban megismerjük a többi jelöltet.

A négyzet (The Square) – Svédország

Kezdjük egyből a Testről és lélekről nagy európai riválisával, A négyzettel, amelyet már tavaly bemutattak a magyar mozik. Ruben Östlund pimasz humorú filmje Cannes-ban nyerte meg az Arany pálmát, aztán az Európai Filmakadémia legjobb filmnek járó díját is elhozta, amelyre Enyedi Ildikó filmje is eséllyel pályázott. Sőt, A négyzet még a 24.hu év végi toplistáján is megelőzte a Testről és lélekrőlt, ahol ilyen szuperlatívuszokban írtuk róla:

A svéd rendező úgy nevetteti ki a politikai korrektséget, a képzőművészeti világot és általában a nyugati jóléti társadalmakat, hogy nem paródiát készít – ellenkezőleg, ilyen okos eszmefuttatásokat a kortárs művészet befogadásáról nem nagyon szoktak filmekben előadni. Éles, intenzív, precízen összetartott és pazarul megrendezett film, 2017-ben ez volt az európai filmművészet csúcsteljesítménye.

A négyzet leginkább maró humora miatt tűnik kakukktojásnak az igencsak drámai Oscar-mezőnyben, ami persze bármelyik irányba billentheti a mérleg nyelvét. Östlund amúgy zseniális troll. Pár éve például azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy online közvetítésben kapott dührohamot, mikor nem jelölték Oscarra a Lavina című filmjét. Hiába volt nyilvánvaló, hogy megtervezett, önironikus performanszról van szó, mégis sokan komolyan vették az alakítást. Reméljük, a márciusi gálán is lesz lehetősége bemutatni valami hasonlót.

The Insult (L’insulte) – Libanon

Ziad Doueiri filmje arról szól, hogy egy apró, hétköznapi konfliktus miként dagad országos botránnyá egy etnikai és vallási konliktusokkal terhelt társadalomban. A szóváltás egy libanoni keresztény és az ő ereszcsatornáját szerelő palesztin menekült között robban ki, innen jutunk el a tárgyalóteremig, az erőszakig és a tévéképernyőig. A The Insult (magyarul A sértés) a Velencei Filmfesztiválon mutatkozott be, ahonnan elhozta a legjobb férfi főszereplő díját. A rendező saját bőrén is megtapasztalta a közel-keleti konfliktus hatásait, mikor Velencéből visszatérve feltartóztatták a reptéren, elvették az útlevelét, és hadbíróság elé akarták állítani. Mindezt azért, mert előző filmjét részben Izraelben forgatta, amely hivatalosan hadban áll Libanonnal. A női öngyilkos merénylőről szóló The Attacket be is tiltották 2013-ban Libanonban erre és az izraeli színészek alkalmazására hivatkozva. Tavaly egyébként egy közel-keleti film, az iráni Asghar Fahradi rendezte Az ügyfél nyerte a legjobb idegennyelvű film Oscar-díját.

A Fantastic Woman (Una Mujer Fantástica) – Chile

Az A Fantastic Woman (magyarul Egy fantasztikus nő) a tavalyi Berlinalén már megmérkőzött Enyedi Ildikó filmjével, akkor a Testről és lélekről kapta a fődíjat, Sebastián Lelio pedig a legjobb rendezőnek járó Ezüst Medvét. A sötét tónusú sztori középpontjában a transznemű Marina és a harminc évvel idősebb Orlando szerelme áll, amely váratlan tragédiába torkollik. Az eset után Marinát egyre többen kezdik gyanúsítgatni és zaklatni, ő pedig kénytelen megvédeni magát az egyre durvuló vádakkal szemben. A legtöbb külföldi kritika kiemeli a főszereplő, Daniele Vega átütő alakítását, és azt, milyen érzékenyen mutatja be a transzneműekkel szembeni társadalmi előítéleteket. Az is tényező, hogy a filmet a Sony Pictures Classics forgalmazza az Egyesült Államokban, amely két éve a Saul fiát jogait is megvette, és közismerten mindent megtesz azért, hogy sikerre vigye Oscar-jelöltjeit. A Testről és lélekről forgalmazási jogait egyébként a Netflix vette meg tavaly év végén.

Szeretet nélkül (Loveless) – Oroszország

Igényel némi bátorságot a nézőtől, hogy a Testről és lélekről orosz vetélytársára beüljön (Andrej Zvjagincev filmje február 1-jétől látható a magyar mozikban), bár aligha számít másra bárki a cím alapján. Itt még a ritka jólét sem túl örömteli, árnyékot vet rá a szocreál mindent átitató rútsága, az intézmények alkalmatlanok, és a vallás ereje olyan nagy, hogy ha a vállalat élére egy bigott pravoszláv kerül, egy válás az állásodba kerülhet. A történet főhősei mégis megkísérlik a nagy lépést, és láthatóan itt is az ideje, mivel olyan szinten nem tudnak egy légtérben tartózkodni, hogy teljesen menetrendszerű program a gyűlölködő ordítozás. Az egyik ilyen alkalom után kisfiuk, a tizenkét éves Aljósa nyakába veszi a világot. A szülők már rég saját új életükre figyelnek, az apa és új barátnője gyereket vár, az anya egy idősebb, gazdag férfi biztosította gondtalanságban akar elmerülni, így a gyerek eltűnése is csak jóval később tűnik fel nekik. A kisfiút keresni kezdik, az alkalmatlan hatóság mellett eltűnt gyerekek megtalálására specializálódott önkéntesek segítségével, a keresés során újabb és újabb szintjét tárva fel a család, a társadalom és úgy általában az élet működésképtelenségének. Mérhetetlenül depresszív, zord film ez a kortárs Oroszországból, mely a történet mellett szikár, kíméletlen kordokumentum is arról, nagyjából milyen az élet Putyin országában.

Borítókép: A négyzet/Cirko-Film

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

This general view taken on August 15, 2018, shows abandoned vehicles on the Morandi motorway bridge after a section collapsed in the north-western Italian city of Genoa. 
At least 30 people were killed on August 14, when the giant motorway bridge collapsed in Genoa in northwestern Italy. The collapse, which saw a vast stretch of the A10 freeway tumble on to railway lines in the northern port city, was the deadliest bridge failure in Italy for years, and the country's deputy transport minister warned the death toll could climb further. / AFP PHOTO / Piero CRUCIATTI / AFP / Piero CRUCIATTI
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.